tips voor egypte

• marga & Henry

Hallo allemaal,

wij gaan 29 november voor t eerst naar egypte! Eerst 4 dgn cruise te beginnen in luxor daarna naar abou simbel en daarna 5 dgn cairo.De cruise en de 1ste 2 dgn in cairo zijn allemaal met vaste excursies dus een paar dagen om cairo verder te ontdekken. Wat mogen we absoluut niet missen en waar moeten we op letten.

Groetjes Marga en Henry.

• Frans

Vooral niet missen het museum, jullie zijn er een paar dagen dus neem er de tijd voor. En super speciaal, maar goed dat is persoonlijk, Cairo in de nacht.

Vooral het laatste vonden wij een belevenis op zich zelf.

Heel veel plezier,

Frans.

• marga & Henry

Dank je wel voor je tip. Wij zitten in hotel Zoser. Ken je dat? We kijken er erg naar uit. We gaan met de excursie de eerste dag in Cairo ook al naar het eg. museum maar had al zoiets van nou dat wordt snel snel dus we hadden al geplant om dat op ons gemak eens te gaan bekijken. Wat vond je zo speciaal aan cairo bij nacht als ik vragen mag?Heb je nog meer tips? We houden ons aanbevolen…

groetjes Marga en Henry

• Frans

Trek voor het museum minimaal een dag uit.

De nachten in Cairo, tja wij zijn nacht mensen, en in Egypte begint het leven in de nacht.

Cairo is een stad waar bijna een keer zoveel mensen wonen als in Nederland, als die mensen op straat zijn in Nederland zeg je“ weg wezen hier” maar in Cairo is het gewoon heerlijk om dan te wandelen, en te genieten van het nachtleven.

N eem gewoon een kop capuccino op het terras en kijk gewoon. Het is gewoon genieten

Laat maar eens weten hoe jullie het vonden,probeer de mensen te begrijpen die daar werken om iets te verdienen, trek je niet te veel aan als ze iets lastig zijn.

zeg dan gewoon, la sjokran (zeg maar even hoe je het uitspreekt) en dan is het meestal klaar, dit betekent nee dank u wel.

Verder ontdek het gewoon,

veel plezier.

Frans.

• Rene

Vijf dagen Cairo, wat een luxe! Stel je wel in op een ongelooflijk drukke stad, het is een soort drukte die wij absoluut niet gewend zijn. Qua verkeer, maar ook qua mensenmassa's. Het is me nog nooit ergens gebeurd dat ik in een menselijke file vaststond, wel in Cairo. Maar dat was eigenlijk ook wel weer erg leuk.

Wat iedereen op dit forum meldt, dat je flink gehassled wordt in Egypte is misschien wel waar maar ik sluit me aan bij Frans. Het is maar net hoe je er zelf mee om gaat. Een beetje arabisch spreken doet wonderen, maar ook het zien als een grap. Ik heb gemerkt dat Egyptenaren een beetje de Amsterdamse humor hebben. Flauw, beetje pesterig, en direct. Nou kom ik zelf uit Amsterdam dus dat gaat lekker. Gewoon een flauwe, absurde opmerking en je hebt vaak een leuk contact. Zelfs met de meer dan opdringerige verkopertjes bij de Sfinx, altijd erg gelachen.

Het effect van bovenstaande is dat veel toeristen alle contacten met Egyptenaren afhouden. Ik zou zeggen: doe dat niet. Het zijn echt heel hartelijke en vriendelijke mensen, voor je het weet zit je gezellig te kletsen met een familie, een stel studenten, een leraar engels die je amper kunt verstaan.

Aanraders voor Cairo: natuurlijk de pyramides in Gizah en Sakkara, maar vergeet niet het veld van Dahshur. Groot voordeel is dat het er veel minder druk is, en het ver van de stad ligt. Geeft een heel speciaal gevoel. De citadel op vrijdag, als er hele schoolklassen rondlopen. Het niet toeristische deel van de Khan el Khalily bazar. Twee keer naar het Egyptisch Museum, er is zo ongelooflijk veel te zien dat je snel overvoerd raakt met indrukken. Eten bij El Tabei, gezellig en heel goedkoop Egyptisch tentje (vlakbij metrostation Ataba). Thee lurken op het terras van El Fishawy, toeristisch maar daarom niet minder leuk. Koshari meenemen vanuit de stad, en aan de voet van de pyramides lunchen (ook liefst op vrijdag).

Zucht, ik krijg zo weer zin om te gaan! Helaas, volgend jaar pas weer.

• Jenny

Hoi Rene,

Ik ben in december zo'n 3.5 dag in Cairo (voor het eerst), hartelijk bedankt voor je uitgebreide tips dus!!!

Groet,

Jenny

• Rene

U r welcome! Nog eentje dan:

* 's Avonds een borrel drinken in de bar van het Windsor Hotel. Dit was vroeger de Engelse officiersclub, is nog geheel in stijl gebeven.

• marga & Henry

Ten eerste iedereen bedankt voor alle tips ! We hadden donderdag ingepland om rustig aan te doen maar met al die tips….;-)

Nou had ik ook iets gelezen over dansende djerwishen. Is dat de moeite waard? En waar zitten die want in het boek van capitool zeggen ze dat dat in het Al Ghouri complex zitten terwijl Maro polo zegt dat in het Sariat al Gawara theatre op de citadel zitten

• Rene

Zeer zeker de moeite waard! Een jaar of drie geleden gaven ze op woensdag- en op zaterdagavond voorstellingen in een oude madrassa vlakbij het toeristisch deel van de Khan al Khalily. Geen idee hoe het daar heet.