Vijf dagen Cairo, wat een luxe! Stel je wel in op een ongelooflijk drukke stad, het is een soort drukte die wij absoluut niet gewend zijn. Qua verkeer, maar ook qua mensenmassa's. Het is me nog nooit ergens gebeurd dat ik in een menselijke file vaststond, wel in Cairo. Maar dat was eigenlijk ook wel weer erg leuk.
Wat iedereen op dit forum meldt, dat je flink gehassled wordt in Egypte is misschien wel waar maar ik sluit me aan bij Frans. Het is maar net hoe je er zelf mee om gaat. Een beetje arabisch spreken doet wonderen, maar ook het zien als een grap. Ik heb gemerkt dat Egyptenaren een beetje de Amsterdamse humor hebben. Flauw, beetje pesterig, en direct. Nou kom ik zelf uit Amsterdam dus dat gaat lekker. Gewoon een flauwe, absurde opmerking en je hebt vaak een leuk contact. Zelfs met de meer dan opdringerige verkopertjes bij de Sfinx, altijd erg gelachen.
Het effect van bovenstaande is dat veel toeristen alle contacten met Egyptenaren afhouden. Ik zou zeggen: doe dat niet. Het zijn echt heel hartelijke en vriendelijke mensen, voor je het weet zit je gezellig te kletsen met een familie, een stel studenten, een leraar engels die je amper kunt verstaan.
Aanraders voor Cairo: natuurlijk de pyramides in Gizah en Sakkara, maar vergeet niet het veld van Dahshur. Groot voordeel is dat het er veel minder druk is, en het ver van de stad ligt. Geeft een heel speciaal gevoel. De citadel op vrijdag, als er hele schoolklassen rondlopen. Het niet toeristische deel van de Khan el Khalily bazar. Twee keer naar het Egyptisch Museum, er is zo ongelooflijk veel te zien dat je snel overvoerd raakt met indrukken. Eten bij El Tabei, gezellig en heel goedkoop Egyptisch tentje (vlakbij metrostation Ataba). Thee lurken op het terras van El Fishawy, toeristisch maar daarom niet minder leuk. Koshari meenemen vanuit de stad, en aan de voet van de pyramides lunchen (ook liefst op vrijdag).
Zucht, ik krijg zo weer zin om te gaan! Helaas, volgend jaar pas weer.