Ramadan

• Wendy

Ik wil in oktober op vakantie naar Egypte, dan is er de Ramadan, is alles dan wel open daar of gesloten?

• Sannie

De Ramadan is 11, 12 of 13 Oktober afgelopen. Waar ik was ( El Gouna ) was alles gewoon open alleen als het donker word dan gaan ze eten.

• Rene

Gelukkig is Egypte groter dan de Rode Zee kust! Wendy, het ligt er aan waar je naar toe gaat in Egypte. In de toeristische gebieden merk je er niet veel van, er zijn altijd wel restaurant open. Het is wel dat het niet gewaardeerd wordt als je op straat gaat lopen eten, drinken of roken.

Als je buiten de toeristische gebieden komt is het een ander verhaal. Een paar jaar terug ben ik in de westelijke oases geweest tijdens de ramadan, en daar is gedurende de dag werkelijk alles gesloten. En is het ook absoluut not done om op straat te eten en drinken.

In een stad als Cairo is er ook van alles open, alhoewel dat niet altijd zo lijkt omdat er doeken voor de ramen hangen om de ramadan'ers niet te storen. Je merkt wel dat het ramadan is, de mensen zijn veelal lusteloos, zeker gedurende de laatste periode van de ramadan. De avonden zijn echter ontzettend leuk, vanaf zonsondergang komt heel de stad tot leven, soms lijkt het wel een feest. En de laatste dagen zijn geweldig, heel vrolijk en hartelijk.

Mocht je de mogelijkheid hebben: zorg dan dat je in de buurt van de grote bazaar van Cairo bent, echt geweldig!

• Bo

Ik merk er niet zo heel veel van. Ga er ook heen tijdens de Ramadan. Juist ideaal! Kunnen ze niet zo naar je kijken, aanraken, aanspreken en vervelende verkooppraatjes….dus juist fijn. Tijdens het eten, leggen ze er wel alles voor neer, maar…ze zullen je uitnodigen MEE te eten. Echt super lief!'

Dus …geen enkele rede om NIET te gaan!

Winkels, restaurants, alles gaat gewoon door. Je merkt er echt niet veel van.

Ze stellen zich wel erg aan…oooo wat hebben we het zwaar; maar ze vergeten dat ze de hele nacht doorgaan om alle geleden schade in te halen; roken, sisha, sex noem maar op….haha!

• Jenny

Na, een dag niet driken in de hitte is best zwaar… Zelf al heb je daarna een hele nacht om bij te tanken!