Onlangs heb ik dit, in Egypte aangeschafte boek gelezen. Het is inmiddels trouwens ook vertaald in het Nederlands.
Voor degenen die het niet kennen: de (fictieve) wetenswaardigheden van een aantal bewoners in een gebouw in Downtown Cairo worden hierin verteld. Over mensen die straatarm zijn, in een kot op het dak wonen en op allerlei manieren de eindjes aan elkaar proberen te knopen. Zo moet een jong meisje zich de avances van haar werkgever laten welgevallen om wat extra geld in het laatje te krijgen; een oude snoeperd die dames bij hem op zijn kantoor uitnodigt en op een keer bedwelmd en beroofd wordt; een jongen die dolgraag politieagent wil worden, allerlei examens goed aflegt maar het uiteindelijk toch niet redt omdat hij verzwijgt dat zijn vader conciërge is en niet ambtenaar zoals hij in zijn aanvraagpapieren had ingevuld, in een demonstratie verzeild raakt, mishandeld wordt door de politie en met name door dit laatste besluit zich aan te melden bij een terroristische groepering met als doel aanslagen op regeringsfunctionarissen te plegen. Een rijke homoseksuele jongen en zijn problemen, enz. enz. Kortom een soort doorsnee van de Egyptische bevolking.
Er komen dus nogal wat onderwerpen in voor waarover ik me verbaas, in zoverre dat ik me kan voorstellen dat zo'n boek als staatsondermijnende literatuur kan worden opgevat. Het regime, de politie komt er niet al te best in uit. Niettemin is het in Egypte, en in andere Midden-Oosterse landen gewoon te koop, sterker nog: het is verfilmd! Die film moet ik nog zien trouwens.
Ik zou hier graag eens wat meer over horen hoe dat precies zit?