The Yacoubian - graag info van Nederlanders in Egypte

• Joy

Onlangs heb ik dit, in Egypte aangeschafte boek gelezen. Het is inmiddels trouwens ook vertaald in het Nederlands.

Voor degenen die het niet kennen: de (fictieve) wetenswaardigheden van een aantal bewoners in een gebouw in Downtown Cairo worden hierin verteld. Over mensen die straatarm zijn, in een kot op het dak wonen en op allerlei manieren de eindjes aan elkaar proberen te knopen. Zo moet een jong meisje zich de avances van haar werkgever laten welgevallen om wat extra geld in het laatje te krijgen; een oude snoeperd die dames bij hem op zijn kantoor uitnodigt en op een keer bedwelmd en beroofd wordt; een jongen die dolgraag politieagent wil worden, allerlei examens goed aflegt maar het uiteindelijk toch niet redt omdat hij verzwijgt dat zijn vader conciërge is en niet ambtenaar zoals hij in zijn aanvraagpapieren had ingevuld, in een demonstratie verzeild raakt, mishandeld wordt door de politie en met name door dit laatste besluit zich aan te melden bij een terroristische groepering met als doel aanslagen op regeringsfunctionarissen te plegen. Een rijke homoseksuele jongen en zijn problemen, enz. enz. Kortom een soort doorsnee van de Egyptische bevolking.

Er komen dus nogal wat onderwerpen in voor waarover ik me verbaas, in zoverre dat ik me kan voorstellen dat zo'n boek als staatsondermijnende literatuur kan worden opgevat. Het regime, de politie komt er niet al te best in uit. Niettemin is het in Egypte, en in andere Midden-Oosterse landen gewoon te koop, sterker nog: het is verfilmd! Die film moet ik nog zien trouwens.

Ik zou hier graag eens wat meer over horen hoe dat precies zit?

• Petr°

Hoe wat precies zit?

• Joy

Egypte is in naam een democratie maar feitelijk een dictatuur. Er bestaat ook zoiets als censuur, en ik kan me zo indenken dat Mubarak cs niet erg blij zijn met de manier waarop de overheid en het functioneren van de samenleving worden afgeschilderd.

• Jol

Interresante opinie maar geschikt voor het prikbord? Egypte is een dictatuur, een politiestaat. Of Mubarak daar blij mee is? Het zijn zijn wetgevingen! En in sommige gevallen lijkt het broodnodig. Maar daarover zijn de meningen zwaar verdeelt. Je moet niet vergeten dat de laatste jaren door internet en media veel meer naar buiten komt dan men verwacht had, dit zal zeker nog ff zo doorgaan. En zal niet altijd een gunstig effect hebben, aan de andere kant….worden taboes doorbroken en zelfs wetten langzaam en voorzichtig herzien. De druk op Egypte, politiek gezien, is van allerlei kanten enorm. Zowel vanuit het MO en het westen. Tegenstrijdige druk.

Jol

• Petr°

Momenteel worden de grondwetten herzien en herschreven, ook al omdat deze nog stamden uit de tijd van Nasser. Over twee jaar moeten ze klaar zijn.

Er wordt natuurlijk druk uitgeoefend op Mubarak, maar tot nu toe ziet hij het m.i. goed ,het land moet van binnenuit veranderen, en niet door druk van buitenaf.

Dat gaat langzamer maar voorkomt dat het land terecht komt in de gedwongen democratieën, die nog lange tijd onrust te weeg brengen.

Een land heeft de leiding die het verdiend, en als he land niet klaar is voor een democratie, moet je dat ook niet doen.

Egypte is n i e t klaar voor een democratie.

Zodra er bijvoorbeeld een Moslimbroederschap aan het bewind komt, valt men 150 jaar terug in de tijd,en zullen ontwikkelingen en investeringen uitblijven.

Er moet nog heel veel gebeuren in Egypte, de mensen moeten nog heel veel leren, en voorlopig blijft het een 2e wereldland.

• Joy

Precies! Ik heb me (hier in Nederland) een paar jaar geleden al de verbazing en woede van iemand op de hals gehaald door voorzichtig op te merken dat je voor sommige landen helemaal geen democratie moet wensen, althans niet op korte termijn.

Toch vind ik het fascinerend dat zo'n boek als the Yacoubian in Egypte heeft mogen verschijnen. Inmiddels heb ik begrepen dat een aantal parlementsleden een paar scènes uit de film geschrapt wilden hebben, maar ze hadden geen meerderheid. Dat is dan weer “een stukje” democratie….

Ik hoop dat veel mensen in het westen het zullen lezen omdat het een dieper inzicht in de samenleving en de problemen verschaft.

• Petr°

Achter her maken van een film zitten altijd kapitaalverschaffers. En wie geld heeft, heeft macht. Misschien dat de financierders een behoorlijke positie hebben…

Veel Egyptenaren hebben weinig op met Mubarak, maar ik denk dat de man het zo gek nog niet doet.

Overigens worden er wel journalisten en webloggers opgepakt, ook al is er op papier vrijheid van meningsuiting. Echt consequent zijn ze blijkbaar niet…

Ik ga het boek nu lezen!

• gamil

Sorry hoor mensen. Een beetje meer verstand en diepgang lijkt me wel op zijn plaats.

Mubarak wordt gesteund door het westen en kan daarom blijven zitten.

Niets meer en niets minder. Waarom zou als de moslimsbroederschap aan de macht komt de tijd 150 jaar terug gaan? Zoveel onzin heb ik nog nooit gehoord. Wat zullen die dan voor verschikkelijks doen??? Alles is wat mensen,vrouwen, homo rechten op dit moment ook vreselijk geregeld.

Nu ja ik vindt dit ook eigenlijk geen onderwerp voor dit prikbord. Als jullie iets meer willen weten kan je mailen naar Rena netjes zoek maar even op internet. Zij is aan het promoveren op dit onderwerp. ze kan heel veel antwoorden beantwoorden op een goede manier en geen natte vingerwerk.

Groeten

• Petr°

Waarom zou dit geen onderwerp voor dit prikbord mogen zijn?

In mijn opinie zal de Moslimbroederschap de wetgeving op islamitische basis handhaven, met alle gevolgen van dien, zoals we in Afghanistan en Iran gezien hebben.

Op het gebied van vrouwenrechten zijn de eerste aarzelende stappen gezet, maar informatieverstrekking is een noodzaak, en daar ontbreekt het vooralsnog aan.

De basis is in ieder geval scholing, ook die is niet voldoende.

En Mubarak die door het Westen gesteund wordt, elk ontwikkelingsland dat hogerop wil, wordt op de een of andere manier gesteund. Hij heeft daarin zijn keuzes gemaakt,en de gevolgen zullen op termijn pas zichtbaar zijn.

Ik denk overigens dat hij niet anders kan, denk je dat de EU niet aan zijn deur staat te kloppen door al die economische vluchtelingen die elke mogelijkheid aangrijpen om te vertrekken? De deuren zijn zo goed als dicht, en ik denk dat ze daar hulp tegenover stellen.

• gamil

Hi Petr, Dat bedoel ik dus, niet voor het prikbord. Dit vraagt om een diepere Analyse. . Hoezo zal als de moslimbroeders aan de macht komen gelijk worden als in Afganisatan e.d. Ik bedoel dit echt niet vervelend maar wat je nu schrijft is populisme en dit vraagt echt om diepere kennis.

je moet niets hoor, maar verdiep je er aub in voordat je dit zegt en schrijft daarom heb ik deze naam gegeven. Sinds ik me er meer in verdiept heb krijg ik hier hele andere ideeen over. Het is maar een suggestie hoor. Je doet er maar mee wat je wil.

Groeten