geld

• Daisy

Hallo, ik vertrek 31 mei naar Luxor. Van daar uit gaan ik en mijn vriend een nijlcruise maken en daarna nog een verlenging in Makadi Bay. Ik heb geen creditcard. En nu is mijn vraag of ik in nederland al geld moet mee nemen of dat ik daar ergens kan pinnen? Kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan doen?

Groetjes Daisy

• monica

Hallo daisy,

Ik denk dat je in luxor gelijk de boot opgaat. In dat geval is het handig om op schiphol desnoods een aantal ponden te halen.

Nou begint iedereeen natuurlijk te schreeuwen dat je overal kan pinnen, maar als je niet bekend bent in luxor dan is het toch even zoeken naar een pinapparaat.

En dan is het toch fijn als je een paar pondjes op zak hebt.

Bij de hotels in luxor kan je over het algemeen pinnen bij speciale pinapparaten.

Deze hebben echter de nare eigenschap om het niet altijd te doen. Je kunt ook pinnen bij de egyptische bank. Links van winterpalace bevindt zich ook een pinapparaat in de muur.

Euro's kan je bij elke bank wisselen en je gids ter plaatse zal ook graag zien dat je de excursies betaald met euro's. Je kan ook euro's wisselen op de boten.

Zorg dat je altijd wat kleine pondjes bij de hand hebt voor de fooien (bakshies).

Gebruikelijk op de cruiseboten is dat alles wat je gebruikt wordt opgeschreven en aan het einde van de cruise wordt het afgerekend. De laatste dag moet alles cash betaald worden.

Heel veel plezier daar.

Je gaat er zeker van genieten.

Groetjes,

Monica

• Daisy

Heel erg bedankt voor je reactie, daar heb ik veel aan!

Groetjes Daisy

• Ruud

Hallo Daisy

Wissel geen geld op schiphol dat is veel te duur. Neem gewoon euro"s mee.

Op het vliegveld in Luxor zij ook meestal banken open als je aankomt.

Groeten Ruud.

• Daisy

Oke bedankt voor de tip. En ik heb veel losgeld (euro's) gespaard voor fooien.. Maar nu las ik dat je beter in ponden kan geven.. Of zijn ze met euro's ook al blij?

Groetjes Daisy

• Jippie

Met euro's zijn ze ook heel blij!

Soms vragen ze je hun euromunten te wisselen voor een biljet. Hebben ze dan opgespaard. Het biljet kunnen zij dan weer omwisselen en jij hebt weer kleingeld om fooi te geven…

• monica

Ruud,

Ze zijn nieuw hoor.

Ze weten de weg daar nog niet.

Jullie twee kunnen de weg op luxor luchthaven wel dromen, maar als je voor het eerst binnen komst schrik je gelijk van de pracht en praal en vooral van die mannetjes die iedereen als een gek naar binnen loodsen voor de visumafhandeling.

Vaak word je gelijk doorverwezen naar de bussen buiten die al klaar staan.

En het is dan best moeilijk om even snel de bank te vinden.

Trouwens wat kost een bakkie leut op schiphol volgens mij net zoveel als de kosten die je kwijt bent bij de bank. Die kosten vallen best wel mee hoor.

En je hoeft natuurlijk ook niet voor honderden euro's te halen.

Groetjes nog aan ben.

Monica

• Ruud

Hoi Monica

Ja, daar heb je wel gelijk in jullie en wij zijn daar inderdaad kind aan huis.

Trouwens 25 oktober zij we er weer !!!!

Groetjes Ruud.

• monica

Ha die ruud,

Nou grote kans dat je ons dan ook weer tegen het lijf loopt.

Groetjes,

Monica

• MARJOLEIN

volgens mij kun je gewoon met euro's betalen op de nijncruise. Je kunt daar meestal ook wel wisselen. Alleen de koers is hier niet zo hoog.