...maar niet naar de Vallei der Koningen

• Joy

…want wat een kermis is het daar inmiddels. Je wordt een Visitors Centre (op zijn Amerikaans, dus) binnengedreven, daar ga je door een detectiepoortje, je tas door het röntgenapparaat. Het ziet er van binnen mooi uit, maar on-Egyptisch. Buiten is het ticket office waar het er gelukkig nog echt op zijn Egyptisch toegaat.

Gsm-bereik houdt overigens op zodra je ‘de grens’ bent gepasseerd, dit alles voor de veiligheid naar ik aanneem. De ingang naar de tombe van Tutankhamun is nu overdekt, want 10 minuutjes wachten in de brandende zon is voor de doorsnee toerist blijkbaar niet te doen (okee, in de zomer inderdaad niet, maar wie gaat er nou in de zomer??). Het tuf-tuftreintje kost inmiddels only 2 pounds.

En ik zou het ministerie van toerisme graag willen verzoeken om bepaalde dagen eens tot ‘heden geen dagjestoeristen’ te verklaren….het is niet te geloven wat voor een types er uit zo'n Hurghadabus komen rollen….ik gun iedereen zijn lol, maar fatsoen (zoals je een beetje normaal aankleden, men is tenslotte in een moslimland) en wellevendheid zijn nogal eens behoorlijk ver te zoeken… Hier ligt ook een taak voor de host(ess) lijkt me.

• Jol

Hallo Joy,

Hoewel ik wel begrijp wat je zegt zijn de veiligheidsmaatregelingen en de vernieuwingen noodzakelijk. Als reisleidster ben ik bekend met de trip: Luxor en stoor ik me veel en veel meer aan andere zaken. Er is een klachten website van het Ministerie van toerisme, daar kun je je klachten posten. Of er gehoor aan wordt gegeven is een tweede. Link mag ik niet plaatsen maar ga naar egypt punt gov punt eg en surf naar tourism complaints.

Jol

• Bjorn@Aalsmeer

Sorry maar komende zomer ga ik echt wel naar naar de Vallei der Koningen ; de zaken die je te zien krijgt lijken me erg gaaf. Dat er daarbij extra zaken zijn waar je je aan kan storen neem ik voor lief.

ps: hoe staat het met de vallei der koninginnen ?

• maria

hoi bjorn

ik kom al jaren in egypte.

en het is je echt aan te raden om eens naar the valley of queens te gaan, vind ik zelf mooier en rustiger dan valley of kings.

maar de meeste touroperators gaan naar kings toe en slaan queens over, jammer is dat eigenlijk.

het klopt dat het erg warm is tegen die tijd dat jij wilt gaan, maar als je je maar goed bedekt op hoofd en schouder en veel heel veel waterd drinkt gaat het goed hoor!

en ook belangrijk is smeer je goed in met een hoge sun factor, is nodig.

en nog een tip probeer eens naar de temple of habu te gaan, is een kleine tempel maar de originele kleuren zijn nog goed te zien op de kolommen.

is even vragen en zoeken maar zeker de moeite waard.

succes

en veel plezier

• Bjorn@Aalsmeer

Was inderdaad van plan om zowel naar de “valley of kings” alsmede naar de “valley of queens” te gaan. Van beide heb ik zeer interessante reisverslagen gelezen. Helaas heb ik een nogal strak reisschema dus moet ik beide Valley's in 1 dag doen. Denk dat ik de ene in de vroege ochtend doe en de ander in de middag. Wordt inderdaad dan wel erg warm maar als ik de foto's bekijk is het meer dan waard om aan beide een bezoek te brengen. Ben nog jong (28 jr) en met een goede conditie. Wordt wellicht ff zwaar maar wil het niet missen als ik in Luxor ben.

• Fanny

In 2004 naar Vallei van de Koningen geweest vanuit Hurghada. Dat op zich was al een sensatie met 50 bussen in een kolonne. Daarna naar de dodentempel van Hatshepsut geweest, waar je een adembenemend uitzicht hebt en toen naar de Vallei van de Koningen waar wij gewoon kippenvel kregen toen we in die graftombes afdaalden. Wat die mensen toen in die tijd hebben gemaakt is gewoon schitterend. Na een oversteek over de Nijl kwamen we in Karnak, waar ik helaas halverwege de toer heb moeten afhaken omdat het te warm werd. Maar ik schaam me niet (53 jaar) er waren jongeren die het ook niet meer zagen zitten. En inderdaad gewoon liters en liters water drinken en heel belangrijk: lange broek, vooral bij de Vallei van de Koningen, vanwege de zandvlooien en een hoed of pet op je hoofd een flink blijven insmeren tegen zonnebrand want het is inderdaad heel erg heet