Prijzen

• nicole

Om me een beetje te orienteren zou ik graag wat van de prijzen willen weten.

Wat moet je bv voor een t-shirt betalen of voor een pakje sigaretten???

Of aan welke prijzen moet ik denken als je een taxi neemt???

Ik begrijp dat het moeilijk te vertellen is wanneer iets niet concreet is maar ik zou toch graag een beetje een idee krijgen over hoeveel ik plus minus moet afrekenen??

Hoeveel procent ik ongeveer zeker moet afdingen enz.

Wie help mij??

Alvast bedankt.

• Rene

Eigenlijk is het genoeg om te zeggen dat Egypte ontzettend goedkoop is! Maar, je wilt meer info, dus. Een pakje Cleopatra sigaretten doet maximaal 6 pond, in een winkel in een hotel, ongeveer 80 eurocent dus. Een fles water van 1,5 liter kun je bij een supermarktje krijgen voor 1,5 pond. De prijs van een t-shirt hangt sterk af van de kwaliteit, maar op de bazaar moet je makkelijk een shirt (lage kwaliteit) voor een pond of 8 kunnen krijgen. Taxi in Cairo: van Midan Tahrir naar de Khan al Khalily minimaal 10 pond, van Midan Tahrir naar Gizeh minimaal 20 pond. Maar dit zul je niet snel voor elkaar krijgen, of je moet een chauffeur treffen die niet veel toeristen transporteert!

Over afdingen valt geen zinnig woord te zeggen. Voor mezelf zet ik altijd een maximale prijs die ik wil betalen, als deze te laag is krijg ik het gewenste niet, als deze hoger is dan de eigenlijk prijs heeft de verkoper een goede dag.

Ik zie helaas veel toeristen (vooral de backpackers) die ongelooflijk zwaar afdingen. Hou wel in je achterhoofd dat Egypte een arm land is, en dat de mensen het geld gewoon het nodig hebben. En dan bedoel ik niet de verkopers in de toeristenbazaars en zo, maar de taxichauffeurs, de kinderen die verkopen bij de Sfinx, etcetera. Als je een paar pond extra voor iets betaald, betekent dat in euro's werkelijk niets, terwijl het voor de mensen in Egypte wel iets betekent.

• Marianne

Helemaal met je eens Rene over dat afdingen,je moet de mensen daar ook wat gunnen.

GR.Marian

• nicole

bedankt voor jullie reactie.

mijn bedoeling is zeker niet om het onderste uit de kan te krijgen maar heb totaal geen ervaring met Egypte,vandaar dat ik benieuwd ben naar wat ik er ongeveer kan verwachten.een paar pond stel inderdaad niks voor maar om me nou gelijk bijzonder te laten afzetten stuit mij ook tegen mijn gevoel.Vandaar dat ik vraag naar prijzen zodat ik weet wat ik ongeveer kwijt ben voor bv een t-shirt.

Ik had geen idee of Egypte duur of goedkoop is.Maar dat blijkt dan allemaal reuze mee te vallen .

• Rene

'Reuze mee te vallen' is wel een understatement! Als je in Cairo bent, ga dan eens eten bij restaurant El Tabei, vlakbij metrostation Orabi. En verbaas je over de prijzen, voor een pond of 10 kun je lekker Egyptisch eten. Neem de trein van Cairo naar Luxor, tweede klas, kost ongeveer 50 pond en dat is 7 euro. Voor een rit van 700 kilometer! In Egypte ben je het meeste geld kwijt aan de toegangen, die zijn pittig. De entree voor de pyramide van Cheops (doen!) is 100 pond, zo'n 13 euro. Ook voor onze begrippen redelijk aan de prijs. Maar verder is het zo duur als je het zelf wilt maken. Je kunt gaan lunchen in dure hotels en dan betaal je je blauw, je kunt ook een overheerlijk koshari nemen en dat kost je dan 2 a 3 pond. Fles water erbij en je eet voor een halve euro. Kooppie!

Veel plezier, Egypte is en blijft een van de leukste landen ter wereld!

• Mike

T-shirt (wat betere kwaliteit) in kleur (dus niet wit) ongeveer 15-20 pond na afdingen. T-shirt met je eigen naam geborduurd in een cartoush ongeveer 30 pond (aan de zijkant) of 35 pond (grotere cartoush in het midden). Dit laatste heb ik tot nu toe alleen in Luxor gezien, maar dat kan ook toeval zijn.

Grote fles water (niet supermarkt, maar kiosk) ongeveer 1,5 tot 2 pond. Ligt ook aan het merk, Nestle is bijv. duurder dan andere merken.

Taxi niet in het hotel bestellen veel te duur. Prijzen zie hierboven.

Kaart met alle plaatsen langs de nijl, ongeveer 15 pond na afdingen.

Persoonlijk zou ik niet van kinderen kopen (kinderarbeid?), maar alleen van volwassenen. Maar dat is echt persoonlijk.

En inderdaad, gun de mensen daar ook een inkomen, een paar pond meer is voor ons niet zo'n ramp. Okee, het moet wel redelijk blijven.

Bijvoorbeeld de kaart/map met alle plaatsen langs de Nijl werd bij de Kolossen van Memnon (Luxor) aangeboden voor 60 pond. Terwijl ze ergens anders beginnen bij 30 pond.

Het blijft altijd lastig wat een redelijke prijs is.

Succes en geniet.

Groetjes Linda.

• Gipsy

Rene is wel heel goed bekend in Egypte en dat is een groot verschil met een toerist die totaal onbekend is met land en cultuur en voor de eerste keer het land (of de stad) aandoet. Je moet die plekjes toch wel een beetje weten te vinden en dan nog is het de vraag of het wel zo verstandig is om dan in lokale restaurantjes te eten. Als je dit niet gewend bent, is onze westerse maag daar vaak niet tegen bestand. Veel mensen krijgen al maag- en darmproblemen als ze alleen al in de luxe hotelrestaurants eten. Het wordt niet voor niks afgeraden om op staat en in de hele eenvoudige lokale gelegenheden te eten. Als je een paar dagen van je vakantie te beroerd bent om wat leuks te doen, heb nóg te duur gegeten van je maaltijd voor een halve euro! Bezint eer ge begint.

Ik zeg altijd maar zo, prijzen zijn over de hele wereld hetzelfde: afhankelijk van de lokatie. Je kunt het zo duur of goedkoop maken als je wilt, maar in een land als dit is het wel voorwaarde dat je heel goed de weg én de lokale gebruiken kent.

Onderhandelen is er zo een, waarvan je de kunst misschien een klein beetje begint te leren als je vakantie voorbij is.

En natuurlijk kun je best iemand een extra'tje gunnen, maar een verkoper zal zich echt niet het vel over de oren láten halen. Ze zijn véél beter thuis in de onderhandelingstaktieken dan de meeste toeristen en weten -in tegenstelling tot ons- tot hoever ze kunnen gaan. Daarmee hebben ze altijd een streepje voor! Je hoeft dan ook niet bang te zijn dat je té weinig betaald. Zelf vind ik het altijd belangrijk om een normale prijs te betalen. Voor mij is het een uitdaging om de laagst mogelijke prijs te vinden. En als de man aardig is of een extra'tje verdiend ná de koop het bedrag wat je eerst afgedongen had, gewoon weer te geven. Dat is het spel, zo wordt het gespeeld. Door toeristen die zonder blikken of blozen de absurd hoge bedragen betalen die gevraagd worden, wordt de markt verpest, ook voor de lokale bevolking.

• Rene

Gipsy, in principe heb je gelijk. Maar het restaurant dat ik noem is betrouwbaar, het is heel populair bij de Cairenen en dat zegt meestal wel wat. Ik kom er nu een jaar of 10 en het is altijd goed gevallen en bevallen.

Het is inderdaad een risico dat je neemt, als je bij de wat kleinere lokale restaurantjes eet. Maar als je probeert te eten bij drukke tentjes is het meestal wel ok. Wel een fles water bestellen, anders krijg je kraanwater en… In Cairo zitten verschillende kleine koshari tentjes die erg goed zijn, je kunt zelfs take out doen om bij vooorbeeld aan de voet van de pyramide je koshari te eten. Leuk & lekker! Vlak achter het Egyptisch Museum zit 1 van de beste Koshari restaurant van Cairo, niet alleen lekker maar ook gewoon leuk om daar te zijn. Erg gezellig!

Of ga een voor een snellen snack naar Felfela take away, goeie falafel en shoarma. Felfela is trouwens verder ook niets mis mee, veel groepen maar ze zijn gewoon goed!

Als je aan het einde van je reis in Cairo bent en weer eens lekker wilt tafelen, ga dan naar Peking restaurant. Het ligt aan een zijstraat van de Talaat Harb, heerlijk Chinees eten voor weinig.

• nicole

hardstikke fijn om al die ervaringen te lezen.'t lijkt me wel te moeten lukken he.

waar ik het wel mee eens ben is dat je dikwijls net alles onder de knie heb wanneer je terug reis in zicht is.Maar zoals ik al zei dit is mijn eerste keer en wie weet ben ik er gelijk helemaal aan verslingerd en zullen er nog vele reisjes volgen.Hebben jullie ook nog plannen om op korte termijn richting Egypte te gaan??? Hebben je ook nog tips die ikzeker wel moet doen:ik ga met mijn moeder en 2 kinderen??dus ja dat wil zeggen ben wel wat beperkt en een treinreis van zo,n 700 km zal er voor ons dus niet echt inzitten.Als jullie toch nog wat van je hart moet gooi 't maar los……ik brand van verlangen naar allerei ideeen en tips!

Nogmaals weer bedankt

• NURSE

mARLBORO HEB IK 7 PND PER PAKJE VOOR BETAALD.

VRAGEN OVERAL EEN ANDERE PRIJS.

VERDER IS T BEST GOEDKOOP MAAR SOMS WILLEN ZE TOERISTEN OOK VOOR DE GEK HOUDEN.

MAC DONALDS EET JE 2 MENUS (GROTER DAN GROOTSTE IN NL)

AL VOOR ZON 5 EURO EN ECHT GROTE DAN