Vaak zul je op markten en souvenierswinkels wel prijzen horen in euro's, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo handig. Munten kunnen ze niet inwisselen, behalve bij handelaren en die bieden een slechte koers.
Je kunt in Egypte heel goed pinnen en daar krijg je ook een goede koers voor. In elk hotel zit wel een wisselkantoortje en daar kun je dus ook contant geld wisselen. Wij kregen vorig jaar november de beste koers door gewoon te pinnen. De pinautomaten zijn gelukkig niet meer zo storingsgevoelig als 8 jaar geleden. Wat dat betreft is er een hoop verbeterd. Wij hebben afgelopen november geen enkel probleem gehad met pinnen.
Tip: Zorg dat je zoveel mogelijk je kleine biljetten houd voor als het echt niet anders kan of voor fooi bij de toilet tijdens een excursie.
Als je ergens iets koopt, dan is het niet de gewoonte dat je fooi geeft. (Lijkt mij ook niet de bedoeling). Wel is het de gewoonte dat je afdingt, tenzij het echt fixed price is, maar dan is het in een winkel met prijsjes erop.
Als iemand iets voor je doet, dan is het wel de bedoeling dat je fooi geeft.
Het ligt altijd aan jezelf of je fooi geeft of niet en ik kan je aanraden om het alleen te doen als de bediening/service goed is.
Ook in een all-in hotel zou ik fooi geven aan de bediening. Hoeft niet veel te zijn, maar als beloning voor goede service.
(Normaal geven wij zo'n 15% fooi van de rekening in een restaurant, dus dat is lastig bij all-in, omdat je niet afrekent). En je hoeft ook niet elke dag fooi te geven. Als je bij de bediening een vaste ober hebt, dan kan je aan de eind van je vakantie fooi geven (of ook een keer tussendoor).
Bij kamermeisjes gaven wij vaak ook tussendoor fooi, omdat die nogal eens wisselen en anders 1 alles krijgt. Voor kamermeisjes gaven wij zo'n 5 egyptische pond fooi per 2 dagen, soms iets meer. Voor kofferjongens gaven wij zo'n 5 pond per 2 koffers (ligt er ook aan hoe ver ze moeten sjouwen).
Hostessen kregen van ons geen fooi.
Gidsen wel, maar dat ligt er weer aan wat voor een gids, waar, hoe goed, enz.
Ook chauffeurs gaven wij altijd wat fooi, die worden nog weleens vergeten. Fooi voor de chauffeur ligt eraan hoe ver rijden, of het overdag of heel laat of heel vroeg is en of je met een groep bent (dan gaven we namens de groep een fooi).
Veel succes met de fooien.
Groetjes Linda.