euro's

• nicole

Hallo allemaal,Ik ga eind april naar Egypte,mijn vraag is:kan je daar gewoon met euro's betalen????Kun je daar ook pinnen???of ben je dan veel duurder uit?

Ook lees ik veel over fooien…Is het de bedoeling dat je ze telkens een gooi geeft als je wat koopt?Wie helpt mij aan de nodige informatie?

• lucy

Ja, je kunt met Euro's betalen, met Egyptische ponden is het waarschijnlijk voordeliger. Je kunt overal pinnen. En fooi geven (bakkiesj) is idd lands gewoonte, afdingen ook.

• nicole

Maar in welk soort situaties denk ik aan fooi geven??

We gaan naar een all in hotel,moet je daar ook nog fooi geven waneer je daar wat drinken of eten haal???Kan ik mijn Euro's daar ook omzetten naar Egyptische ponden?

• clair-mary

Het is zeer zeker niet de bedoeling dat je elke keer fooi geeft, dat ligt aan jezelf. Het is wel gebruikelijk als je in restaurant of dergelijke iets gaat drinken dat je dan bakkisj geeft hoeveel dat ligt aan je zelf. (Vergeet niet dat 1 egy.pond maar 7 cent is, dus waar hebben we het over, bij wijze van). In winkels is het niet gebruikelijk en in hotels met all in wordt vaak iets gegeven aan 'n ober of iemand die je goed gezind is in de vakantie.

Ook het personeel die je kamer schoonmaken kun je fooi geven of gewoon wat pond achterlaten, of gewoon zo tussendoor.

Voor de rest wil iedereen wel bakkisj, dus kijkuit.

Ik raad je aan om geen egy.ponden vanaf hier mee tenemen wissel daar of pin dat kun je bijna op elke hoek van de straat.

Veel vakantie plezier.

• nicole

Nou dames,erg fijn om jullie reacties te kunnen lezen.

Daar kan ik gelukkig wat mee.

Hebben jullie verder nog leuke tips voor me??of waar ik vooral op moet letten?

Bedankt alvast

• jeanette*

hoi,

als je even op oanda.com kijkt / bij travelers en dan de valutakoers dan kan je daar een mooi lijstje maken van € naar EP en visa versa. Even printen en in je portemonnee. Scheelt je de eerste dagen erg veel omrekenen. Verder €5 euro biljetten mee voor het geval dit gunstiger uit pakt bij je aankopen. Verder wil de bevolking nog wel eens euromuntje ruilen tegen papiergeld. De bank accepteert alleen papier en ze zijn je daar dankbaar voor.

verder kun je even op info klikken en kom je op mijn website. Achter het voorwoord bij egypte krijg je allerlei handige tips. Ook jordaniereis begint in egypte een ook daar vind je bij wetenswaardigheden nog wel wat tips.

mvg

jeanette

• Mike

Vaak zul je op markten en souvenierswinkels wel prijzen horen in euro's, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo handig. Munten kunnen ze niet inwisselen, behalve bij handelaren en die bieden een slechte koers.

Je kunt in Egypte heel goed pinnen en daar krijg je ook een goede koers voor. In elk hotel zit wel een wisselkantoortje en daar kun je dus ook contant geld wisselen. Wij kregen vorig jaar november de beste koers door gewoon te pinnen. De pinautomaten zijn gelukkig niet meer zo storingsgevoelig als 8 jaar geleden. Wat dat betreft is er een hoop verbeterd. Wij hebben afgelopen november geen enkel probleem gehad met pinnen.

Tip: Zorg dat je zoveel mogelijk je kleine biljetten houd voor als het echt niet anders kan of voor fooi bij de toilet tijdens een excursie.

Als je ergens iets koopt, dan is het niet de gewoonte dat je fooi geeft. (Lijkt mij ook niet de bedoeling). Wel is het de gewoonte dat je afdingt, tenzij het echt fixed price is, maar dan is het in een winkel met prijsjes erop.

Als iemand iets voor je doet, dan is het wel de bedoeling dat je fooi geeft.

Het ligt altijd aan jezelf of je fooi geeft of niet en ik kan je aanraden om het alleen te doen als de bediening/service goed is.

Ook in een all-in hotel zou ik fooi geven aan de bediening. Hoeft niet veel te zijn, maar als beloning voor goede service.

(Normaal geven wij zo'n 15% fooi van de rekening in een restaurant, dus dat is lastig bij all-in, omdat je niet afrekent). En je hoeft ook niet elke dag fooi te geven. Als je bij de bediening een vaste ober hebt, dan kan je aan de eind van je vakantie fooi geven (of ook een keer tussendoor).

Bij kamermeisjes gaven wij vaak ook tussendoor fooi, omdat die nogal eens wisselen en anders 1 alles krijgt. Voor kamermeisjes gaven wij zo'n 5 egyptische pond fooi per 2 dagen, soms iets meer. Voor kofferjongens gaven wij zo'n 5 pond per 2 koffers (ligt er ook aan hoe ver ze moeten sjouwen).

Hostessen kregen van ons geen fooi.

Gidsen wel, maar dat ligt er weer aan wat voor een gids, waar, hoe goed, enz.

Ook chauffeurs gaven wij altijd wat fooi, die worden nog weleens vergeten. Fooi voor de chauffeur ligt eraan hoe ver rijden, of het overdag of heel laat of heel vroeg is en of je met een groep bent (dan gaven we namens de groep een fooi).

Veel succes met de fooien.

Groetjes Linda.

• nicole

Nou Linda,hartelijk bedankt voor je goede tips.Ik zal er zeker wat mee doen en vooral kleine euro biljetjes meenemen.Het stelt me gerust dat je er goed kan pinnen want dat is wel zo gemakkelijk.Ik heb er behoorlijk zin in om naar Egypte te gaan,alleen al de gedachte aan mooi weer…….Zalig gewoon.

Nogmaals bedankt.

• Mike

Met kleine biljetten bedoel ik wel egyptische ponden. De biljetten van 1 pond en 5 pond of 50 piaster (een half pond) kunnen hard gaan.

Een klein eurobiljet als fooi is heeeel veeel. Normaal geef je aan een toiletjuffrouw ongeveer 1 pond fooi. Als je 5 euro zou geven, dan geef je ongeveer 40 pond fooi. Althans, zoals de koers in november was.

Succes en heel veel plezier.

Groetjes Linda

P.S. eet ook eens buiten de deur ipv all-inn, dat kan erg leuk zijn. Wij hadden via ons reisbureau goede reisleiders, die ook goede (niet dure) restaurantjes wisten. Erg leuk om te doen.

• NURSE

MET EURO BETALEN KAN MAAR VAKER REKENEN ZE HET VOORDELIG VOOR HUN UIT DAT JE AL SNEL TE VEEL BETAALD DAN WAT ZE IN EGP BETAALD WILLEN KRIJGEN