ziek in Egypte

• Fred

Er wordt veel geschreven over ziek worden tijdens een vakantie in Egypte. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen? Heeft het met eten te maken? Misschien aan het hotel? Of gewoon de vloek van de Farao… Ik heb niet zo'n zin in een weekje op de wc terwijl je ook lekker op het strand kan zitten…

• jeanette*

hoi

mijn moeder is nog niet geland of die begint altijd al te pruttelen. Zelf heb ik het de eerste keer na een paar dagen gehad (net in de trein bah) de tweed reis begon in egypte naar jordanie en toen hebben we direct uit voorzorg antanal gehaald. Kost geen drol en werkt perfect. Heb even op mijn reis site gekeken en het recept hier even onder geplakt . Voor verdere info even achter mijn naam op info klikken en je komt op mijn site

Medicijnen:Mocht je toch last van je darmen krijgen dan kun je Antanal halen

Bij een ernstige aanval 2 tabletten Entocid en 1 Eucarbon.

Oblong Novalgin is een soort paracetamol (maar die daar beter werkt ivm zon etc). De bijsluiter is in het Engels en in het Arabisch.

mvg

jeaette

• monica

Mijn zus was behoorlijk ziek in egypte.

Ook zij was druk bezig met het slikken van antanal. echter zonder enig resultaat.

Het enige wat je dan kan doen is naar de lokale dokter gaan.

Deze schijft de juiste medicijnen voor en geeft daarbij ook een voedingsadvies.

Dat hielp wel bij mijn zus

Zorg dat je er op tijd bij bent, want je bent op vakantie en wilt niet ziek zijn, dus ga je door. Met als gevolg uitdroging.

Bij mijn zus waren we er net op tijd bij (haar huid was opvallend rood geworden, een symptoom voor uitdroging), maar voor hetzelfde geval kan je naar het ziekenhuis.

Het is in egypte erg verleidelijk om een lokaal middel te gebruiken, en ja bij de meesten slaat dat wel aan. Maar werkt het niet na 2 dagen, ga dan naar de dokter.

• Paola

Het énige juiste advies!

De dokter weet wat hij geeft en het helpt.

Zelf hebben wij het ook meegemaakt.. naar de dokter (die gewoon ‘speekuur’ hield bij de apotheek.

De antibiotica die wij kregen hebben we netjes op. Samen met de ORS welke hij adviseerde.

Ik heb wel de verpakking van de tabletten meegenomen naar huis en bij onze eigen huisarts even laten zien wat ik op had. Het bleek een gewoon antibioticum van Baier te zijn, alleen voor nederlandse begrippen een ‘oud’ medicijn. In NL werd dit niet meer voorgeschreven.

Niet zelf gaan dokteren, dat lijkt me niet slim.

En de prijs van die medicijnen bij de dokter stelden ook niks voor. Dus voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

Veel succes en plezier,

Paola

• geralda

Hoi,

Ben zelf ook ziek geweest toen wij voor de 1e keer op vakantie waren in Egypte. Wij hebben een 5 in 1 excursie gedaan en als gevolg daarvan waarschijnlijk ziek geworden (er waren meerdere mensen van ons resort die mee geweest waren en ook ziek werden). Wij zijn op het resort waar we waren naar de dokter geweest, kregen een spuit en medicatie. Na 1,5 dag waren we al weer zo goed als op geknapt.

Groetjes Geralda

• Joy

Hier alweer een ervaringsdeskundige.

Was je handen veelvuldig, en zéker voordat je gaat eten. Gebruik tussendoor een ontsmettingsmiddel zoals dat spulletje van Herome. Alles wat je vastpakt kan een bron van besmetting zijn - denk aan bankbiljetten, portieren van taxi's, een vuil glas, handenschudden. Klinkt nogal paranoïde maar voorkomen is beter dan genezen. Wat ook niet goed is: in grote hitte (ijs)koude drankjes of ijsjes eten. Neem liever (munt)thee of mineraalwater uit een lauwe fles. Eet niets van stalletjes op straat. Let erop dat mineraalflessen gesealed zijn.

En als je dan toch (echt) ziek wordt, haal er dan snel een dokter bij (kosten zijn, als je in een luxe hotel ligt, maximaal zo'n 70 euro en als je verzekerd bent krijg je die terug) en ga niet zelf lopen klooien. Zoals Geralda schrijft: medicatie en een spuit en het gaat alweer snel beter.

• Rian

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Wij zijn nu 3x naar egypte geweest. De 1e keer beiden ziek, de 2e keer alleen mijn man ziek geweest en die was de enige die egyptisch geld in handen heeft gehad!! Op mijn werk gebruiken we ook desinfectant omdat we veel met geld werken. En afgelopen jaar dus ook veelvuldig gebruikt gemaakt van desinfectant. :“handen wassen zonder zeep” (ideaal in klein verpakking.) Na elke toilet bezoek, zodra je geld hebt vast gehad en zeker voordat je gaat eten. Resultaat niet ziek geweest. Of dit de enige reden is geweest weet ik natuurlijk niet maar het helpt wel voorkomen.

Enne ik sluit me aan bij voorkomen is beter dan genezen. En mocht het toch niet baten. Bezoek daar de huisarts. Onze eigen huisart is zelf ook in Egypte geweest en heeft dat ons ook aangeraden.

• monica

Hallo rian,

Ik denk niet dat dat de oorzaak is.

Ikzelf heb op straat gegeten en alle betalingen deed ik. Dus het geld ging door mijn handen.

Ik heb vorig jaar juni met een hele club een cruise gemaakt. Mijn zus werd in Aswan ziek en daarna werd de een na de ander ziek. Maar er zijn er ook een behoorlijk aantal geweest die helemaal niets mankeerde. Niemand wist hoe dat kon en natuurlijk passeerde elke mogelijkheid de revue.

Ik denk dat het altijd een vraag blijft waar het nu aan ligt. Ze weten het gewoon niet.

Natuurlijk is het zaak dat je je persoonlijke hygiene in acht neemt. Dat is logisch.

En misschien helpt het, maar vergeet niet dat je op een ander continent zit met hele andere bacterien en virussen.

En daar hebben wij hollanders gewoon moeite mee.

Groetjes,

Monica

• Jippie

De warmte speelt ook een hele belangrijke rol! Dat zijn wij gewoon niet gewend.

• NURSE

BEN ZELF OOK ENORM AAN DE DIARREE GEWEEST HELE VAKANTIE MAAR HEB ER NIKS DOOR GEMIST,

GEWOON ANTI DIARREE EN KLAAR HAHAH