Afgelopen december weer in Egypte geweest, dit keer een combitrip Cairo en Luxor. In Luxor was ik 7 jaar geleden voor het laatst, en ik moet zeggen dat ik me rotgeschrokken ben van wat ze met Luxor aan het doen zijn. Het hele centrum wordt verbouwd, de toeristische bazaar is helemaal vernieuwd. In mijn ogen is het er vet op achteruit gegaan, het lijkt niet meer echt op Egypte.
Maar, wat me het meest opviel was dat er enorm veel Engelse en Russische groepen rondtuften. Een vriend van me die een reisbureautje heeft in Luxor wist te melden dat er sinds een jaar of drie heel veel goedkope pakkettours naar Luxor komen, de regering wil meer toerisme en maakt van Luxor een soort resort bestemming. Verbazend in een levende Egyptische stad. Is toch wel even wat anders dan bijvoorbeeld Hurghada. Je krijgt van die leuke als dames die half ontkleed door de stad lopen, naast behoofddoekte en gesluierde dames. Ik denk dat het geen goede ontwikkeling is.
Zijn er meer mensen die deze verandering is opgevallen? En zo ja, wat vinden jullie daar nou van?