Met de auto naar egypte

• lalli

Hallo,

Ik was van plan volgend jaar mei met de auto via Turkije Syrie etc naar Egypte te rijden.Omdat het een beetje teveel van het goede is om ook weer terug te rijden, is mijn plan om de auto in Egypte te verkopen en terug te vliegen vanuit Cairo.

Zijn er mensen die dit eerder gedaan hebben? Is er iemand die weet of het mogelijk is om een vrijwaring in Egypte te krijgen?

Alvast bedankt!

• Gipsy

Heb je de route gewijzigd?

Ik hoorde je eerder beweren dat ‘het in Egypte geen probleem’ zou zijn om je auto te verpatsen. Zo te zien ben je toch aan het twijfelen geslaan -en terecht volgens mij-. Het is hier dan ook niet anders dan in Syrie en Jordanie waar je deze truc blijkbaar ook uit wou halen. Het is dat je zelf zegt veel ervaring te hebben in dit soort transacties (meen me te herrinneren naar jouw eigen zeggen toch in afrika en oost europa en in Egypte?)

Egypte is geen oost-europa, waar een levendige handel mee bestaat in oude auto's.

Met een flinke stapel geld en onderhandelingstechnieken kom je hier vast een heel eind!

nogmaals wens ik je welgemeend veel plezier bij -de uitvoer van- je avontuurlijke ideeen.

ps heb jij ook dat aanstekelijke artikel in het ANWB- reizen magazine gezien van 2 jongens die in een ouwe eend een soortgelijke tour hebben gemaakt en waar ik je eerder over heb verteld?

• lalli

Hallo Zigeuner,

Klopt de route zou eerst naar Israel gaan ( vandaar de auto verkopen in Syrie of Jordanie) Maar we hebben besloten nu in Cairo te eindigen. Ik heb inderdaad ervaring ermee ( ken je Amsterdam Dakar?) en Noord Afrika is geen Oost Europa, maar er is een levendige auto handel naar (west) Afrika waar dat geen probleem is. Ook Egypte moet geen probleem zijn, ik hoorde van een Egyptenaar dat de regels verandert waren ( hij gaat het nog navragen hoe het precies zit) en up to date info is natuurlijk altijd welkom. Het gaat hier overigens niet om een “truc” of autohandel. Het is een avontuurlijke manier van reizen waar in je in beperkte tijd een hele afstand kunt afleggen ( je vliegt immers terug!). Het is ook zeker niet de bedoeling winst te maken (Zoals in West Afrika wel gebeurt) Het gaat mij puur om de vrijwaring en als ik een Egyptenaaar blij kan maken met een auto is dat mooi meegenomen. En informatie van ervaringsdeskundigen is altijd welkom!

• Paola

Als je in Syrie komt krijg je een zegel/stempel in je paspoort waarmee je Taba niet meer in mag.

Volgens mij ligt Taba onderaan bij de Sinaï, daar kom je dan toch langs? Of…vergis ik me nu?

Paola

• Gipsy

Ik geloof niet dat de douanier bewust tegen Paola ‘gelogen’ heeft, maar ik kan me voorstellen dat deze niet zo goed op de hoogte is van de gang van zaken. Het is natuurlijk andersom wel zo en dat zou logischerwijze het misverstand kunnen zijn.

Maar het probleem met de israelische stempels bestaat volgens mij alleen theoretisch. in Israel zijn ze ook niet wereldvreemd en goed bewust van het feit dat hun visa in diverse landen problemen kunnen opleveren.

Daarom krijg je daar een inlegvel, zodat je niet meteen een heel nieuw paspoort aan moet schaffen om naar de arabische buren (of andere “tegenstanders”) door te reizen.

In Israel zijn de douaneformaliteiten overigens nog net zo streng en doen ze net zo ‘moeilijk’ als vroeger.

Maar we dwalen zo wel erg af van de oorspronkelijke vraag, al bij al heeft lallie nog steeds geen antwoord op zijn vraag.

Hij heeft zich vast al wel dusdanig voorbereid op zijn onderneming dat deze basisinformatie hem bekend is, mag ik hopen.

• Gipsy

Beste lalli, je hebt van doen met een zigeunerin. alhoewel dat niet zoveel uitmaakt hoor. :)

Het lijkt idd heel simpel: je bedoelingen zijn goed; er zijn vele mensen in Egypte die je blij kunt maken met zo'n auto, dus dat zou zo geregeld moeten zijn.

Maar de werkelijkheid is niet altijd zo simpel als het lijkt. Zeker niet in dit soort landen, waar eea toch wat anders geregeld is dan hier in het westen.

Ik heb nog ff navraag gedaan voor je bij een bevriende Egyptenaar, waarvan ik wist dat hij ook bezig is geweest om zijn hele goede auto bij zijn familie in Egypte te krijgen. Om een lang verhaal kort te maken: het is niet gelukt zonder dat het handen vol geld, veel tijd en ergernissen kost aan allerlei belastingen, papieren, zegeltjes, stempeltjes, corruptie, steekpenningen en nog veel meer.

En hier betrof het dus Egyptenaren, die ook nog eens heel goed weten hoe eea geregeld is (of beter gezegd: ongeregeld) in hun eigen land.

Dus ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat het in Egypte geen probleem zou zijn om een auto in te voeren.

Maar als jij hebt gehoord dat er recentelijk eea veranderd zou zijn, is dat misschien een nieuw uitgangspunt voor je.

Maar goed, als jij de onderneming daadwerkelijk uit gaat voeren, zal dat wel een schitterende ervaring en verhaal opleveren. Ik ben erg benieuwd hoe het afloopt, dus als je het wilt delen…………..

• Frank

Ik zou goed na vragen voor je vertrekt het is niet zo eenvoudig je moet namelijk dan invoer belasting betalen als je hem verkoopt in Egypte.En dat kan lang duren voor dat rond is. Als het makelijk was had ik al een auto mee genomen uit NL zit hier nu 7 jaar maar iedereen raad er van af zelfs mijn advocaat. De auto mag trouwens niet ouder zijn dan 5 jaar anders mag je helemaal niet verkopen. Kom niet over Israel want dan heb je zeker een probleem. Je bent in veel moslim landen niet welkom met hun stempel in je paspoort,

F