Dengue (Knokkelkoorts)

• Daniela

Wie weet of er dengue (knokkelkoorts) voorkomt in Egypte, en dan gaat hier vooral om een te maken nijlcruise en verblijf aan het strand (Hurghada).

Bij voorbaat vriendelijk dank.!!!

• Paola

Verspreidingsgebied

De gebieden waar dengue het meest voorkomt, zijn het tropische deel van Azië, de eilanden in de Stille Zuidzee,de Caribische eilanden, Midden- en Zuid-Amerika en Afrika. Ook zijn er gevallen gemeld in Mexico en Zuid-Texas. Het risico van dengue is in het algemeen groter in stedelijke gebieden en minder groot in plattelandsgebieden en in gebieden die hoger gelegen zijn dan 1500 meter.

Even google-en. Er staat het nodige over op internet.

Ik weet het ook niet zeker, maar ikzelf heb er in Hurghada (en omgeving) nog nooit van gehoord. Weet niet hoe het in de binnenlanden van Egypte is…

Paola

• Daniela

Hoi Paola, ik wil het dus liever van een lokaal iemand horen dan dat ik het van het internet moet halen, dat is mij de laatste keer n.l. slecht bevallen want ik ben dus al een keer geinfecteerd geweest met dengue.

Zoals je dan gelezen hebt op het internet, de tweede keer is vaak dodelijk, Egypte is niet mijn eerste keus om op vakantie te gaan, ik ga veel liever terug naar Zuid-Amerika, maar dat is in mijn situatie dus onmogelijk en zoek ik dus een goed alternatief.

Dank je wel voor alle moeite!!!

• Gipsy

De rode zee en het zuiden van Egypte is geen malaria of dengue gebied. Maar In jouw situatie kun je beter niet af gaan op de verhalen op dit prikbord of van een ‘lokaal iemand’. Zelf zou ik geen enkel risico nemen en voor de zekerheid deskundig advies vragen bij GGD of andere professionale instellingen.

• Anna

Met ‘Afrika’ wordt meestal het gebied rond of ten zuiden van de evenaar bedoeld. Vorig jaar in Tanzania geweest en daar is het inderdaad oppassen geblazen. Maar zoals hier al is gezegd: vraag professioneel advies. En smeer je goed in met deet, misschien zelfs ook onder je kleding. Mijn ervaring met muggen in Egypte (Luxor, Aswan en Cairo) is dat *onmiddellijk* nadat de zon onder is gegaan, de aanval wordt ingezet.

• Gipsy

Persoonlijk zou ik trouwens geen genoegen nemen met een ‘tweede’ keus als vakantiebestemming.

Ik kan me natuurlijk vergissen, maar in je -korte- bericht komt het over alsof je een bestemming wilt kiezen op basis van de afwezigheid van dengue.

Egypte (en andere arabische landen) moet je echt aanspreken, dit soort landen liggen je of niet. Het is uiteraard totaal niet te vergelijken met de caribean en andere gebieden in Zuid Amerika. Alhoewel het één het ander natuurlijk niet uit hoeft te sluiten, zou het jammer zijn een negatieve ervaring op te doen.

Een dengue epidemie is volgens mij altijd tijdelijk en gaat meestal samen met de regentijd en hoge luchtvochtigheid. (die Egypte dus niet kent!)

Als je echt véél liever naar Zuid-Amerika zou gaan, zou mi een beter alternatief zijn om een periode buiten het orkaanseizoen en regentijd te kiezen voor de bestemming waar echt je hart ligt.

• Daniela

Hoi Gipsy, ik ben al 7 keer in Egypte, Dubai, Marokko en Saoedi-Arabie geweest, dus de arabische wereld spreekt mij wel wezelijk aan.

Alleen krijg ik niet echt hoogte van de dengue problematiek aldaar, wel weet ik dat het in Saoedi-Arabie een groot probleem is.

Voor alle dengue gebieden geld hetzelfde in regentijd, kans op uitbraken, voor de rest van de tijd latent aanwezig.

Morgen kan ik terecht bij het AMC en krijg ik de details te horen over de Nijldata.

Dank je wel voor je bijdrage!!!

• Gipsy

Hoi Daniela, dan heb ik een verkeerde conclusie getrokken uit je voorgaande bericht! mijn excuus.

Dat van Saoedi-Arabie wist ik niet, weer wat geleerd dus. was dus in de veronderstelling dat die dengue muggen alleen in gebieden met hoge luchtvochtigheid voorkomen, waarbij de arabische zandbakken dus niet horen.

Helaas heb ik dan ook nooit de eer gehad om toegang te krijgen tot Saoedi-Arabie!

Ik hoop dat je wijzer wordt van het AMC, laat je ons hier nog ff horen wat hun details en advies is?

Voor welke bestemming je ook kiest, ik wens je een hele fijne, prikvrije vakantie!

• Paola

Hoe is het eigenlijk afgelopen met je Dengue onderzoek? Is het aanwezig in Egypte, ben werkelijk benieuwd.

Paola

• Mike

Ben al een paar keer in Egypte geweest en heb nog nooit over Dengue gehoord daar. Wel weet ik dat in de Fayou-oase tijdens bepaalde tijden van het jaar de malaria-mug kan voorkomen. Verder in het gebied ook niet.

Onze reisgenoot is al heel vaak in Egypte geweest en heeft nog nooit gehoord dat Dengue daar voorkomt. Volgens haar is het in Egypte te droog voor Dengue.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes Linda.

P.S. Wij zijn over het algemeen heel voorzichtig met allerlei ziektes en winnen altijd goed informatie in bij GGD en mensen die er zijn geweest.