Einde Ramadan

• Yvon Hajunga

Wie op dit moment naar Cairo reist komt midden in de voorbereidingen voor het feest dat Ramadan afsluit.

Na het ontbijt, (zo heet de eerste maaltijd) nadat de zon is ondergegaan gaan de mensen de straat op om vooral kleren en schoenen te kopen.

A.s. dinsdag dan is het zover. Het vasten is voorbij en men viert feest. Mooi aangekleed en rijkelijk van voedsel voorzien.

'Cake' de naam van een koekje dat met poedersuiker is bepoedert wordt per kilo's verkocht. Er wordt veel gesnoept.

Ook tijdens deze weken was de wijk Khan el Khalili zo druk bezocht.

Tijdens het feest zijn de winkels dicht. Zo'n drie tot vier dagen. De Fanus het lampje dat de hele maand in de straten en op de balkons brandde wordt weer opgeborgen.

Dus als u van plan was te reizen stel het dan even een weekje uit.

Daarna komt het dagelijkse leven weer opgang.

Yvon Hajunga

het paris hotel cairo

• monica

Hallo Yvon,

Ik denk dat sommige mensen hier wel iets mee kunnen, hoewel het voor anderen te laat is. Het is hier momenteel herfstvakantie dus diegene die een rondreis incl. cairo hadden geboekt moeten zich waarschijnlijk een beetje aanpassen.

Ik reis samen met familie en mn vriend a.s. vrijdag af. En nee, we hebben niet in jouw hotel geboekt. Vrienden van ons in Luxor regelen e.e.a. voor ons, dat is wel zo handig.

Wij blijven 5 dagen in cairo rondhangen en gaan daarna naar luxor om de reis daar verder te plannen. Een beetje op de egyptische manier. We zien wel wat er op ons pad langskomt. Het is voor ons niet de eerste keer en zeker niet de laatste keer dat wij naar egypte gaan.

Groetjes,

Monica

p.s. 25 euro voor een tweepersoonkamers low budget in cairo is volgens mij erg schappelijk.

• Mike

Grappig om je berichtje te lezen nu we weer terug zijn. Wij waren de laatste dagen van de Ramadan in Egypte. Een van de mooie aspecten om te zien was dat na Ramadan iedereen mooie kleren aan had. Je kon echt het verschil zien. En met name de kinderen waren erg trots op hun nieuwe kleren. Geen moment last gehad dat winkels eerder dicht of wat dan ook waren.

Wel heel gezellig.

Groetjes Linda.