moskeebezoek

• Anna

In een ander draadje lees ik dat je als vrouw tijdens bezoek aan een moskee je haar moet bedekken. Dit is nieuw voor mij! Twee jaar geleden nog een paar moskeeën bezocht in middeleeuws Cairo, daar gold alleen schoenen uit, en kleding was vanzelf al gepast.

• jeanette*

bij binnen komst kijken ze hoe je gekleed bent. heb je bv een lange broek aan en een redelijk t-shirt dan is het geen punt. Maar is het te bloot dan krijg je een cape aangeboden die je aan kunt doen. In egypte hebben wij niets aan hoeven doen , in Jordanie wel.

mvg

jeanette

• Mike

Helaas weet ik niet meer of het in Egypte wel of niet moest. Wel weet ik dat over het algemeen als de Moskee nog als moskee wordt gebruikt de vrouwen eigenlijk wel een doek over hun haar horen te doen. Ik doe dit dus uit mezelf al uit respect. Hetzelfde als ik een katholieke kerk bezoek, dat ik ook zorg dat mijn knieën en schouders bedekt zijn. Ook daar zijn ze niet altijd even streng mee.

Als de moskee meer als oudheid, als museum wordt bezocht, dan hoeft het hoofd niet bedekt.

Vaag staat mij er iets van bij dat bij een moskee die wij in Cairo bezochten de vrouwen het hoofd niet hoefden te bedekken. (Maar goed ik heb dat dus wel gedaan. Heb daarvoor altijd mijn eigen sjaal mee. Wel zo hygienisch). Ik weet wel dat ze over het algemeen in Egypte vrij makkelijk zijn (voor toeristen?).

Succes met het antwoord.

Groetjes Linda.

• Yvon

Ik ben net terug uit Egypte en tijdens de moskee bezoeken werd er niet gekeken naar het haar.

Alleen naar de kleding en inderdaad de schoenen moeten uit