Tips gevraagd

• Esther Hendrickx

Wij zijn van plan om volgende zomer naar Egypte te gaan.

Wij zijn een gezin met 3 kinderen en houden allemaal van reizen, we zijn de afgelopen jaren oa naar Bali, Thailand & Borneo geweest.

Volgend jaar willen we dus naar Egypte, we willen dit keer “maar” 2 weken weg en in die tijd willen we wat cultuur “snuiven” maar de laatste paar dagen willen we ook graag snorkelen en ff bij-komen aan strand en/of zwembad.

Tot nog toe hebben wij onze vakanties altijd zelf geregeld, tickets gekocht en op advies van mensen op prikborden enzo de rest geboekt, al dan niet vanuit Nederland.

Hebben jullie tips voor dingen die we zeker moeten doen / zien en hoe we dat het beste kunnen regelen??

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties

Groetjes,

Esther

• Mike

Het beste kan je het van te voren regelen. Helaas is rondreizen in Egypte op eigen houtje niet echt goed te doen. Wel rondreizen in een plaatsje zelf.

Ik zou zeker Luxor aanraden en dan 1 van de badplaatsen.

Wij zelf gaan dit jaar weer met Djed reizen (uit Voorburg). Ze maken elke reis die jij wilt, tegen betaalbare prijzen. Maar wel met goede gidsen en reisleiders.

Soms duurt het wel even voor je een offerte/reisplan hebt, maar ze zijn echt goed. En doen alleen maar Egypte-reizen.

Leg hun je wensen eens voor.

In Luxor kan je dan ook zelf per dag bepalen wat je wilt bekijken als je dat niet van te voren vast wilt leggen. Maar dat moet je gewoon bespreken, wat jij wilt.

Groetjes Linda.

• Esther Hendrickx

Jeanette, ik ga zeker die reis eens opzoeken en bekijken.

Linda (Mike?):), ik zal ook zeker contact op gaan nemen met Djed reizen.

Beiden bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,

Esther

• Gipsy

'Helaas is rondreizen in Egypte op eigen houtje niet echt goed te doen'.

ben benieuwd waarop deze stelling gebaseerd is. alhoewel het geen standaard backpackers land is, nl van mening dat het toch prima individueel rondreizen is in Egypte. het openbaar vervoer is goed geregeld in het hele land. Voor mij de allermooiste manier als je ook iets van het échte Egypte wilt leren kennen.

• Mike

Hoi Gipsy,

Daar bedoel ik mee, dat zelf een auto huren en van de ene plaats naar de andere reizen soms behoorlijk lastig kan zijn. Dit omdat je van/naar sommige plaatsen verplicht in konvooi moet. Met de trein reizen e.d. is inderdaad prima te doen van de ene stad naar de andere, maar vervolgens zal je meestal toch weer iemand “inhuren” om ergens te komen. Met name dingen die wat verder weg liggen van de steden.

Egypte is een prima land om individueel rond te reizen, dat ben ik helemaal met je eens. Reizen op maat zijn ook prima voor elkaar te krijgen.

Hopelijk snap je wat ik bedoel.

Het is inderdaad een land vol mogelijkheden.

En als je bijvoorbeeld in Luxor bent, kun je prima overal op eigen houtje heen, dat ben ik wel met je eens.

Groetjes Linda.

• Esther Hendrickx

Blij dit te horen, want daar gaat dus echt onze voorkeur naar uit.

Heb je verder misschien nog tips betreffende een leuke route??

Alvast bedankt.

Groetjes,

Esther

• Esther Hendrickx

Linda,

Dit biedt toch wat meer perspektief.

Om af en toe daar iemand “ in te huren” vinden we geen probleem, juist niet.

Wij willen ook graag de dingen met z'n 5en doen en niet met een bus met 50 man, de tijd verdelen zoals het ons op dat moment uitkomt in plaats van aan een strak schema gebonden zijn.

Wij vinden het altijd een beetje afbreuk doen wanneer er een Nederlandse gids uitleg staat te geven in zo'n land een “ local” in 't (gebrekkig) Engels is voor ons veel echter.

Misschien klinkt dat stom maar ja………ieder het zijne.

Nogmaals bedankt, ik krijg al een beetje meer idee over de mogelijkheden.

Groetjes,

Esther

• Mike

Hoi Esther,

Mijn eerste antwoord was misschien wat ongenuanceerd.

Wij houden er ook absoluut niet van om met grote groepen te reizen. En onze (nou ja, “onze”) gidsen in Egypte spreken altijd Engels. Er is maar een enkele gids in Egypte te vinden die Nederlands spreekt, dus dat valt wel mee.

Wij vertrekken over 3 weken en zijn dan de eerste 2 weken met z'n 3-en, de 3e week met z'n 4-en en de laatste week met 14 personen. Dat laatste is voor ons een zeer grote groep, maar heeft te maken met een groot feest wat we met z'n allen daar vieren. Wij hebben hier in Nederland een reis op maat laten maken. Juist omdat wij niet van grote groepen houden. De eigenaar van het reisbureautje is Egyptenaar en al zijn reisleiders en gidsen zijn “localen”. Hij heeft sinds dit jaar zelfs een eigen restaurantje geopend in Luxor. En heeft dus ook daar een kantoor.

Maar als je daar telkens mensen in wilt “huren” is dat prima te doen en de meesten spreken redelijk tot zelfs uitstekend Engels. En als je het per dag wilt bekijken is ook prima te doen.

Ook wij hebben nog een aantal zaken open gelaten en willen we ter plekke beslissen of we het doen en wanneer. Maar het meeste hebben we al wel vastliggen. Maar dat is meer omdat we zoveel willen zien, dat dat makkelijker was. Maar dat vind ik juist het lekkere van “ons” reisbureau. Hij maakt het precies zoals jij het wilt. Maar nogmaals ieder zijn eigen keus.

Ter plekke regelen is ook goed te doen.

Mijn advies is om in ieder geval een paar dagen naar Luxor te gaan. En de rest ligt echt aan wat je wilt zien. Als je piramides wilt zien, dan zul je naar Cairo (Gizeh/Sakkara) “moeten”. Wil je de woestijn zien, bekijk dan of je de “witte” en/of de “zwarte” woestijn wilt zien. Lekker vrij met een jeep door de woestijn? Wil je Abu Simbel zien? Tja er zijn zoveel mogelijkheden. Ik zou zeggen: pak een paar reisgidsen en pik daar uit wat jou interessant lijkt. Dan is dat best daar te regelen. Neem er alleen wel de tijd voor.

Veel plezier Linda.

• Esther Hendrickx

Linda,

Welk reisbureautje is dat??

Als je het hier niet mag noemen wil met dan een mailtje sturen.

Esther

• wilma

He Ester,

Wij zijn net terug van vakantie in egypte. Eerst een rond reis van Luxor t/m Alexandrie per bus, boot en trein. Toen vier dagen strandvakantie in Hurgada waar je kan snorkelen. Die we geboekt hebben via sunrise / gobest. De reis was erg heel goed. We hadden een reisleider die nog beter nederlands kon praten dan menige nederlander. Hij regelden ook dingen die niet bij de reis hoorden. Zoals een ballonvaart boven de vallei der koningen. Alleen in de maanden juni t/m augustus is het vrij warm. Eigenlijk is September / Oktober de juiste maanden. We gingen wel vroeg weg elke dag want ‘s middag was het soms nog 40 graden. Maar omdat we ’s morgen vroeg weg gingen konden we 's middag wat uit rusten bij de verschillende hotels of op het dek van de boot. Ik wens je veel plezier volgende jaar.

Wilma en Wim