Hoi Esther,
Mijn eerste antwoord was misschien wat ongenuanceerd.
Wij houden er ook absoluut niet van om met grote groepen te reizen. En onze (nou ja, “onze”) gidsen in Egypte spreken altijd Engels. Er is maar een enkele gids in Egypte te vinden die Nederlands spreekt, dus dat valt wel mee.
Wij vertrekken over 3 weken en zijn dan de eerste 2 weken met z'n 3-en, de 3e week met z'n 4-en en de laatste week met 14 personen. Dat laatste is voor ons een zeer grote groep, maar heeft te maken met een groot feest wat we met z'n allen daar vieren. Wij hebben hier in Nederland een reis op maat laten maken. Juist omdat wij niet van grote groepen houden. De eigenaar van het reisbureautje is Egyptenaar en al zijn reisleiders en gidsen zijn “localen”. Hij heeft sinds dit jaar zelfs een eigen restaurantje geopend in Luxor. En heeft dus ook daar een kantoor.
Maar als je daar telkens mensen in wilt “huren” is dat prima te doen en de meesten spreken redelijk tot zelfs uitstekend Engels. En als je het per dag wilt bekijken is ook prima te doen.
Ook wij hebben nog een aantal zaken open gelaten en willen we ter plekke beslissen of we het doen en wanneer. Maar het meeste hebben we al wel vastliggen. Maar dat is meer omdat we zoveel willen zien, dat dat makkelijker was. Maar dat vind ik juist het lekkere van “ons” reisbureau. Hij maakt het precies zoals jij het wilt. Maar nogmaals ieder zijn eigen keus.
Ter plekke regelen is ook goed te doen.
Mijn advies is om in ieder geval een paar dagen naar Luxor te gaan. En de rest ligt echt aan wat je wilt zien. Als je piramides wilt zien, dan zul je naar Cairo (Gizeh/Sakkara) “moeten”. Wil je de woestijn zien, bekijk dan of je de “witte” en/of de “zwarte” woestijn wilt zien. Lekker vrij met een jeep door de woestijn? Wil je Abu Simbel zien? Tja er zijn zoveel mogelijkheden. Ik zou zeggen: pak een paar reisgidsen en pik daar uit wat jou interessant lijkt. Dan is dat best daar te regelen. Neem er alleen wel de tijd voor.
Veel plezier Linda.