een andere vrouw in Egypte

• Anna

'leuke' thread, dat ‘vlucht uit Egypte’.

Nu het verhaal van een Egyptische vrouw van bijna 30 die in Cairo woont (bij haar ouders natuurlijk, vader Egyptenaar, moeder Russisch). Zij heeft al een paar huwelijkskandidaten de revue zien passeren maar heeft ze telkens afgewezen. Ondertussen tikt haar biologische klok door. Ze ziet er goed uit, heeft een goede baan, is moslima. Ze mag gewoon vrij reizen in het buitenland voor haar werk, haar ouders zijn vermoedelijk nogal liberaal. Zo gaat ze b.v. op pad in Cairo met een goede Nederlandse vriend die haar regelmatig opzoekt, en haar broer hoeft dan niet als chaperonne te spelen.

Ik ken haar niet zo goed dat ik het haar op de vrouw af zal vragen, maar intussen vraag ik me samen met een goede (Nederlandse) vriend van haar wel eens af: wat zal de toekomst haar brengen?

Een vrouw die niet (op den duur) getrouwd is (en een of meer kinderen heeft), dát kan volgens Egyptische maatstaven niet…toch?

Ze wil best trouwen, maar dan moet er wel sprake zijn van echte liefde, en ze wil (deels) blijven werken, en zeker niet verplicht worden tot het dragen van een hoofddoek (doet ze, in tegenstelling tot het merendeel van haar vriendinnen, nog steeds niet). Ze was ooit verloofd met een hele ruimdenkende jongen, dat is helaas uit geraakt, hij is inmiddels getrouwd en zijn vrouw draagt geen hoofddoek en mag van haar blijven werken.

Dit laatste geeft hoop: haar ex zal toch niet de enige ruimdenkende Egyptenaar zijn.

Op zich is bovenstaande dus wel een positief verhaal. Alleen hoop ik dat ze op den duur niet zal ‘moeten’ trouwen met iemand die zij niet heeft gekozen.

• gamil

Hi hoe oud is die vrouw en woont ze in Cairo. Ik kan een veertigjarige arcitect zeer vrijdenkend en een intelectueel die eigenlijk op zoek is naar zo een vrouw. Hij wordt namelijk heel moe van alle Egyptische ongeemancipeerde vrouwen.

Misschien kunnen we koppelen

• Jacques

Hallo dan………………..

Waar kan/mag ik solliciteren ;-)

Jacques

• Anna

Ha Jacques, ze is wel moslim, dus dat wordt een beetje een probleem!

Gamil, ze is bijna 30 en woont in Cairo en ze is een plaatje om te zien (foto's doen absoluut afbreuk aan haar). In november ga ik er weer heen en zal haar dan ook spreken…ik zal eerst eens even bij onze Nederlandse vriend informeren hoe ‘de vlag erbij staat’. Anders mail ik je wel privé. Je weet maar nooit… Woont de architect ook in Cairo?

• Jacques

Anna,

Je zult moslimA ;-) bedoelen.

Greetzzzzzzzzz,

Jacques

ps.Moslim, Jood, Katholiek etc……………….we zijn toch allemaal mensen ?!?

• Anna

Allemachtig. In mijn eerste bericht stond moslima.

En nee, mij maakt het persoonlijk niets uit, ik ben heiden. Maar ik weet inmiddels wel dat man/moslim + vrouw/whatever in Egypte niet bepaald uitmaakt, maar omgekeerd wel. Dus maakt je weinig kans, Jacques. Tenzij je je bekeert natuurlijk.

Dan liever Tanzania, daar trouwt moslim en katholiek gewoon over en weer met elkaar, daar maakt men er geen punt van.

Om met John Lennon te spreken: Imagine no religion!!!

• Petr°

Zo zijn er wel meer vrouwen, hoor. Ik ken er wel meer.Zo kwam ik eens een nationaal jeugd tae-kwando-team tegen, waar een vrouw van achter in de 40 de begeleidster was. Idem dito. Niet gesluierd, werkend, getrouwd, en kinderen. Ze reist met het team de hele wereld door, en ik denk meteen dat DAT het verschil is. Ze zijn niet wereldvreemd, en goed opgeleid.

De meeste vrouwen komen hun huis nog niet uit, laat staan dat ze andere culturen kennen.

• gamil

In de Koran staat dat een Moslima niet met een niet Moslim mag trouwen andersom mag het wel. dit omdat ze er van uit gaat dat de kinderen de naam en het geloof van de vader krijgen. Het is gewoon verboden.

Ik kan trouwens geheel gesluierde vrouwen die gestudeert hebben en les geven op de universiteit.

Nee de man woont in Iskanderija en werkt veel in Hurgarda. het is een knappe ruimdenkende (voor egyptische begrippen dan he) man.

Ik ga over een maand naar egypte zal ik hem eens polsen??

• Jacques

Gamil,

Ik kan het niet laten en het is misschien een ‘open deur’ maar jouw citaat zegt: “In de Koran staat dat een Moslima niet met een niet Moslim mag trouwen andersom mag het wel. Het is gewoon verboden.”

Wat moeten al die Moslimmannen dan toch met die ‘verdorven’ Nederlandse vrouwen dan alleen het krijgen van een verblijfsvergunning?

Jacques

• petra

Dat is toch net uitgelegd door Gamil?