Hulp gezocht

• Jacques

Hallo prikkers,

In navolging op eerdere discussielijnen is er nu bij ons een probleem aangeboden waarbij de 20 jarige moeder met ‘oogkleppen’ blijft lopen.

De relatie tussen moeder en vader was verbroken.

De Egyptische vader is als illegaal Nederland uitgezet, heeft zich nooit iets van zijn 9 maanden oude baby (niet erkend) aangetrokken maar nu hij in Egypte terug is wil hij ‘kosten wat het kost’ moeder en kind naar Egypte hebben.

Heeft inmiddels 3000 euro van de (opnieuw blindverliefde) moeder kunnen ‘aftroggelen’ (loverboypraktijken) en (zoals ik het verhaal aanhoor) riekt het er sterk naar dat deze 20 jarige moeder straks met lege handen terug naar Nederland komt, als zij straks Egypte uit mag reizen want ze zijn in Nederland in de Moskee volgens Egyptisch recht gehuwd.

Deze noodkreet is van de ‘oma’ gekomen die met haar handen in het haar zit want zij heeft middels ‘surfen’ op internet heel veel informatie ingewonnen en ingezien dat dit zaakje enorm ‘stinkt’.

Wij hebben haar ook naar dit bord verwezen om meer info te verkrijgen.

Wie (van de ervaringsdeskundigen) voelt zich nu ook praktisch geroepen om deze moeder en oma nader te informeren om erger te kunnen voorkomen, wij zijn natuurlijk ook bezig.

Jacques

• maran27

Zo te lezen is het meisje in kwestie niet zo overtuigd van de ernst van de situatie als u.

Voor alles geld volgens mij dat het onmogelijk is iemand te overtuigen/ te helpen die niet geholpen wil worden en zo te horen wil ze dat niet of ziet ze dat niet in.

Je vraagt of zoveel mogelijk mensen op haar in willen praten om haar ervan te ‘overtuigen’ dat ze het verkeerd ziet. Maar is dat de juiste manier??

Maak haar op een liefdevolle manier deelgenoot van jullie grote zorgen om haar, spreek ze uit en desnoods schriftelijk. Zeg bijvoorbeeld dat ze kan bellen als het niet goed gaat geef haar telefoonnnummers door voor in geval van nood (NL ambassade) of doe een oproepje voor een contactpersoon in egypte; iemand die ze kan benaderen of die haar een beetje in de gaten houd.

Maar vooral: stoot haar niet af door haar hier op een forum voor gek te laten verklaren door een heleboel mensen die ervaringsdeskundig zijn dat gaat echt niet werken.

• Joke

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het veel effect zal hebben op iemand die niet geholpen WIL worden.

Kan iedereen begrijpen die weet hoe het misschien zal gaan, dat die het er moeilijk mee hebben, en zich dus ongerust maken.

Maar ze zal zelf ook moeten willen!

Maar succes ermee.

Gr. Joke

• Jacques

Beste Maran,

Helaas heeft u klaarblijkelijk geen ervaring met de handelswijze van loverboys en kinderonttrekkingen zoals in onderhavige procedure naar alle waarschijnlijkheid gaat plaatsvinden.

Klaarblijkelijk begrijpt u ook niet dat als moeder en kind eenmaal in Egypte zijn, moeder aan ‘de Goden’ is overgeleverd en zij (als ze mazzel heeft) alleen naar Nederland terug kan/mag reizen van de vader.

Naar alle waarschijnlijkheid heeft u de mediaberichten van de afgelopen weken ook niet gezien waarin DUIDELIJK naar voren gekomen is dat Nederland NIETS kan doen wanneer Nederlandse kidneren in Egypte worden achtergehouden of naar Egypte worden ontvoerd.

Dus….voorkomen is beter dan genezen want een genezing in Egypte is in deze zaken nagenoeg onmogelijk.

Jacques

• Henk

Dag Maran,

Ik ben het helemaal met je eens.

In het verleden hebben op dit prikbord al vaker dergelijke adviezen gestaan om verliefde vrouwen te laten inzien dat ze zich beter/meer moeten laten informeren.

Gezien de reacties/discussies die hieruit volgden bleek dat ook de ‘ervaringsdeskundigen’ er verschillend over denken.

In dit geval lijkt ook mij dat deze vrouw in grote problemen zal komen, maar of een verliefd hart dat ook wil inzien waag ik te betwijfelen.

Henk.

maran27 schreef:

>

> Zo te lezen is het meisje in kwestie niet zo overtuigd van de

> ernst van de situatie als u.

> Voor alles geld volgens mij dat het onmogelijk is iemand te

> overtuigen/ te helpen die niet geholpen wil worden en zo te

> horen wil ze dat niet of ziet ze dat niet in.

>

> Je vraagt of zoveel mogelijk mensen op haar in willen praten

> om haar ervan te ‘overtuigen’ dat ze het verkeerd ziet. Maar

> is dat de juiste manier??

>

> Maak haar op een liefdevolle manier deelgenoot van jullie

> grote zorgen om haar, spreek ze uit en desnoods schriftelijk.

> Zeg bijvoorbeeld dat ze kan bellen als het niet goed gaat

> geef haar telefoonnnummers door voor in geval van nood (NL

> ambassade) of doe een oproepje voor een contactpersoon in

> egypte; iemand die ze kan benaderen of die haar een beetje in

> de gaten houd.

>

> Maar vooral: stoot haar niet af door haar hier op een forum

> voor gek te laten verklaren door een heleboel mensen die

> ervaringsdeskundig zijn dat gaat echt niet werken.

• Jacques

Beste Henk en andere prikkers,

Mee eens of oneens is in deze van ondergeschikt belang, het eventueel voorkomen van deze fout door blinde verliefdheid is prio 1, zeker als er sprake is over een 9 maanden oude baby met ALLEEN de Nederlandse nationaliteit.

Als wij als stichting ons zouden laten leiden door het feit dat het mogelijk ‘vechten tegen de bierkaai’ is, dan zouden wij geheel niets kunnen ondernemen doch wij hebben de gedachte dat ieder ‘gered’ kind er eentje is, het zal jouw kind of kleinkind maar zijn, want hou er rekening mee dat mogelijk ook de moeder Egypte niet meer MAG verlaten.

Nederland is verziekt door het ‘ikke-syndroom’, wat anderen overkomt of kan overkomen laat velen ‘koud’, maar ons niet en mede daarom dit bericht.

Jacques

ps. Dit is een niet op de persoon gericht bericht !!!!!!!

• Frans

Kom op zeg wat zullen we nu krijgen, nu heeft iedereen begrip voor dat meisje? Nee ze is gewoon blind en haar ogen moeten gewoon ff open. Straks weer klagen als ze over een bepaalde tijd bij de stichting van Jacques aanklopt, en wie kan er dan met gevaar voor eigen leven achter aan? Kom op meid luister voor de verandering eens naar je moeder, en wees verstandig, begrijp je dan helemaal niets meer van de wereld om je heen of zo? Als je hem dan zo nodig wil helpen doe dat dan maar vanuit Nederland. En mensen doe normaal zeg als het jullie dochter was piepte je wel anders. en anders lees de verhalen van Jacques maar eens.

Nou meid hoop dat jij je verstand op tijd terug hebt,

Vriendelijke groet,

Frans.

• maran27

Hoi Jaques

Volgens mij is het niet zo belangrijk wat Ik wel of niet begrijp maar wat dit meisje begrijpt. Het gaat er om dat mensen inzien dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven en dat ze de gevolgen van hun eigen keuzes kunnen inzien.

Als dit meisje beschikt over gezond verstand, een goede opvoeding heeft genoten en mensen om zich heen heeft die haar op een liefdevolle en respectvolle manier benaderen dan hopen we maar dat de mensen om haar heen voldoende grip op haar hebben om haar van deze keuze af te houden.

Wat ik me afvraag is hoe dit meisje in deze moeilijke situatie is terechtgekomen, ze is per slot van rekening nog maar 20 jaar, zit al in deze situatie met kind en vader in het buitenland en lijkt zich niet te realiseren in welke ellende ze mogelijk terecht kan komen en wat voor prijs ze misschien voor haar “liefde”moet betalen.

Het feit dat zij in deze situatie zit en alleen al overweegt deze grote risico's te nemen zegt mij dat de oorzaak van de problemen misschien wel veel dieper ligt en dat er meer (psychologische) deskundigheid nodig is om de problemen op te lossen dan dit forum (met alle respect) haar kan bieden.

Dat betekent niet dat ik niet begaan ben met de situatie, waarom zou ik anders reageren?

Op werkvlak heb ik met deze problematiek te regelmatig te maken Jaques, ik weet waarover ik praat. Desondanks is het goed dat jouw stichting er is voor hen die geholpen willen worden, misschien heb je een websiteadres zodat mensen jullie kunnen bereiken?

Ik wens alle betrokkenen bij deze situatie in ieder geval ontzettend veel sterkte en wijsheid toe!!!!

• Jol

Franske,

Helaas werkt het zo niet. Ik begrijp jouw reactie wel, ik wil het zo vaak van de daken schreeuwen hier. Zoals je weet ben ik hier al 8 jaar en ik heb meer gezien dan dat ik in boeken heb kunnen lezen.

Echt Frans, het gaat er niet om wat zo,n meisje / vrouw bezielt het gaat om de stichting van Jacques. Het is erg gecompliceerd en wij nl-ers hier in Egypte of waar dan ook..als we willen helpen dan moeten we dat doen waar we kunnen zonder commentaar of kritiek te geven.

gr, Jol

• Jol

Beste mensen,

Wat noodzaak is dat NL vrouwen en meisjes moeten leren en weten is dat men tegenwoordig een trouwakte kan opmaken met de benodigde clausules erin.

Bijv: het recht om te reizen, te werken, ouderschap, alimentatie e.d.

Egyptische vrouwen maken zo,n scheidingsclausule al op in het huwelijkscontract.

Dat is niet voor niks. Wij NL-ers vinden dat raar en niet relevant of netjes maar het is pure noodzaak. Veel te vaak wordt er nog getrouwd met een orfi zonder iets. Want hij houdt toch van mij!

Oke, als je alles netjes opgenomen hebt in je trouwakte wil dat niet zeggen dat het in de praktijk altijd zo nageleefd wordt maar tenminste heb je dan een voet(je) om op te staan.

Gr, Jol