Politiek

• jol

Precies, plus als de vrouw wel moslima is dan mogen de jongens bij haar blijven totdat ze 7 jaar zijn en de meisjes ong. totdat ze 13, 14 jaar zijn. Echter, kan de man aantonen dat de moslimvrouw haar plichten als moslima niet vervult dan is het een peace of cake voor hem om de voogdij van de kinderen te krijgen.

En zo zijn er tientallen wetten en regels..ga zo maar door.

Verder, Rene, dan schrijf ik maar, als je ook een geboortedatum zomaar kunt wijzigen tegen betaling..wat meer kan er dan worden aangevraagd en gewijzigd.

Jol

• Loona

Een manier om dit te voorkomen is om zelf moslim te worden (als vrouw zijnde) dan heb je een kans dat de kinderen wel aan jou toegewezen worden echter kan er dan alsnog beslist worden om de kinderen bij de man te laten omdat er als verdediging opgevoerd kan worden dat de vrouw europees is en als ze eenmaal haar geloof verandert heeft dit best nog wel eens kan doen. En volgens het islamitische geloof mag iemand veroordeeld worden tot de dood als deze zich bekeerd tot b.v het christendom. En dan zou het kind alsnog geen moeder hebben…

Na mijn mening is de egyptische wet geen wet maar een ziekte.

• rene

waar ik het over had kwam volgens mij van het programma spoorloos of zo, en het kan best zijn dat die vrouw al moslim was (naar alle waarschijnlijkheid als ik jullie verhaal zo lees, en 't ging zowiezo over erg jonge kinderen).

en ‘t kwartje is gevallen, jol, ik dacht eerst dat je het over ’t pb had ( volgens mij heb je deze opmerking ook al eens eerder gemaakt)

• elisabeth

Ik wil toch nog even toevoegen dat als ouders gescheiden zijn de kinderen alleen met toestemming van beiden ouders de grens over mag. Als een kind met zijn moeder b.v naar Egypte gaat en deze moeder is gescheiden van vader heeft ze een toestemmingssverklaring nodig en vica versa. En wat betreft de zin “als een kind het leuk vindt in een ander land.” Een kind vindt het nooit leuk als het 1 van de ouders moet missen. Dus als het de vader of de moeder nooit meer ziet is dit natuurlijk niet bevordelijk voor de ontwikkeling van dit kind. Ver geet niet dat deze kinderen vaak in een hele andere cultuur komen met hele andere opvoedingsmethode. Loona je hebt gelijk de Egyptische wet is vreselijk vooral voor vrouwen getrouwd of ongetrouwd

• Gipsy

Zo zou het dus moeten zijn: dat er altijd toestemming nodig is van beide ouders om een kind mee te nemen naar het buitenland. Dat is juist het punt waarop het fout gaat in deze vreselijke situaties.

Vaak is het overigens in Nederland nog zo dat één van de ouders het ouderlijke gezag heeft en dan is er dus geen toestemming voor het verkrijgen van een paspoort, of voor reizen naar het buitenland van de toeziend voogd of de andere ouder nodig.

Deze internationale kinderontvoeringen zijn idd een heel groot probleem van onze moderne samenleving. Het is overigens niet zo dat dit probleem alleen bestaat met Arabische- en moslimlanden, ook naar (Europese) landen als bv Duitsland worden kinderen ontvoerd en ondanks de wetgeving en verdragen met deze landen kan het ook daar een groot drama zijn wat je je ergste vijand nog niet toewenst.

Wel mooi uitgedrukt trouwens: die wet als een ziekte……..

• Monica

Ik houd me niet zo zeer met politiek bezig en met mij waarschijnlijk veel meer mensen.

De laatste keer dat ik in egypte was heb ik een brits echtpaar ontmoet die via het weeshuis kinderen hadden ondersteunt bij hun opleiding. 1 van deze kinderen was advocaat geworden. En hij zei dat in de wetten van egypte alles is omschreven en goed is vastgelegd. De hele wetgeving van egypte drijft echter op de goodwill van de ambtenaar en de politie. Of het hier nu om kinderen gaat of om een gewone zakenman die een horecabedrijf runt, geld en macht is in egypte het belangrijkst en niet wat er in de wet staat.

Zoals de hoteleigenaar al zei (westbank van luxor). Je moet je als een slang in alle bochten bewegen om dingen gedaan te krijgen in egypte.

• Maya

Lees in boek ‘Fatwa’ van Jacky Trevane een situatie van westerse vrouw die mishandeld wordt door haar Egyptische man en vlucht met haar kinderen.

Ze mag niet eens reizen zonder man..!!

• Loona

Ja klopt, je hebt toestemming van je man nodig om buiten Egypte te reizen…maar de man zelf maar gaan en staan waar ie wil! Echter is het zo als je je eigen nationaliteit houdt en je eigen naam niemand iets weet bij de instanties…Maar op het moment dat je Egypte wilt verlaten en je man pleegt één telefootje naar de betreffende dienst, dan mag je dus niet weg!

• elisabeth

gpsy oficieel moet je altijd een toestemming hebben van je x als je je kind de grens mee overneemt. Of het altijd gecontroleerd wordt is natuurlijk een ander verhaal.

Loona deze wet komt voor uit de Islam. er staat in de Koran dat een vrouw niet alleen mag reizen. Dit om haar te beschermen tegen kwaadwillende andere mannen.

De wetten van Egypte zijn volgens mij (maar dat weet jij natuurlijk beter) toch wel gebaseerd op de dominatie van mannen en zijn vaak gebaseerd op de Islam.

• elisabeth

O ja nog even sinds 1998 hebben ouders gedeeld gezag als ze zijn gescheiden vandaar die toestemming. Voor 1998 is het nog een ander verhaal