Politiek

• Jacques

Hallo,

In hoeverre mag op dit prikbord de schrijnende situatie van de 51 ontvoerde Nederlandse kinderen, die tegen wens en wil in Egypte worden achtergehouden, besproken worden zonder dat hier enorm hoogoplopende discussies over ontstaan?

Jacques

• rene

nou dat mag toch gewoon? en hoe hoog dat oploopt is niet zo boeiend, zolang het maar inhoudelijk blijft, toch?

• Jol

Het blijft een schrijnend probleem. Waarschijnlijk blijven de verhitte discussies toch niet achterwege en krijg je weer zo,n rare discussie.

Desalniettemin is het wel noodzakelijk dat dit probleem eens onder de loep genomen wordt.

Laatst is er ook een artikel in het NRC gepubliceerd over kinderontvoeringen in Egypte. De cijfers zijn schrikbarend hoog.

Misschien is het voor U (Jacques) en voor vele ouders die deze ellende meemaken nuttig als er zoveel mogelijk kanalen bereikt kunnen worden zeker omdat Egypte zelf, op politiek vlak nog niet echt voor de volle 100% meewerkt. (ook te lezen in het artikel) Met de kanalen bedoel ik zeker ook de NL ambassade hier in Cairo, en diverse internationale orgnisaties.

Succes Jol

• elisabeth

Je hebt wel een punt hoor Jacques. ik merk toch wel vaak dat als je gewoon eerlijk de situatie beschrijft over de politieke situatie je toch altijd wel strijd krijgt. Maar je moet niet vergeten dat mensen naar Egypte gaan voor een vakantie en hun vakantiebril opzetten. Die willen ze ophouden en alles als goed blijven zien.

Vooral de mensen die met een vakantiebril op in Egypte gaan wonen komen vaak bedrogen uit. Op een gegeven moment gaat de bril stuk en zien zoals het er eigenlijk werkelijk is, een derde wereldland met veel problemen.

• egypte.pagina.nl

Ik vind het prima zolang het een discussie is “egypte” als onderwerp heeft, en het een tekst discussie is, en geen manier om meer bezoekers naar je webpage te trekken door overal je weblink te zetten, want dat mag hier niet.

• Frans

Hoe is het uberhaupt mogelijk dat die kinderen het land uit komen? Hiervoor moet het kind toch in het paspoort van de ouders staan die hier beiden bij aanwezig horen te zijn. Een kind wordt vermist door een van de ouders, geeft dat door, en geeft ook door dat vader of moeder uit het buitenland komt, dus vluchtgevaarlijk. Ik zou zeggen dat wordt dan toch doorgegeven aan vliegvelden! hoe kan dat kind er dan tussendoor glippen? En als ik het goed begrijp zorgt uw stichting er voor dat deze kinderen weer thuis komen! Maar stel dat het kind helemaal niet ongelukkig is en in dat andere land wil blijven wonen, wordt dat kind dan terug ontvoerd? Waarbij ik dan denk dat dat net zo slecht is! Ik noem maar wat punten hoor want mij zijn bepaalde dingen niet duidelijk. Weet zelf uit ervaring wat het is als je je kinderen een tijd niet te zien krijgt, je gaat door een hel dan, maar goed dat is nu weer voorbij. Stel gewoon een aantal vragen en ben benieuwd naar het antwoord. Voor alle duidelijkheid ik weet heel goed wat het is om tegen je zin ergens te wonen, ben zelf als jochie van 9 uit huis geplaatst, en bij mensen gedeponeerd waar ik niet graag mocht zijn, ben wel in het zelfde land gebleven, maar voelde me daar ook een vreemde.

Groetjes Frans.

• jol

Wordt moeilijk omdat ik niet weet wat ik wel of niet mag schrijven. Maar makkelijk is het wel om de grens over te gaan. Kinderen hoeven helemaal niet in het paspoort van de ouders te staan. Beiden ouders hoeven bij uitgang helemaal niet aanwezig te zijn.

Ik (wit) mijn zoontje (donker) hebben beiden een eigen paspoort. Beiden totaal verschillende namen. Voor de zekerheid neem ik wel altijd de nodige papieren mee. geboortebewijzen in het arabisch en nederlands. Toestemmingspapieren etc.

Voor het geval dat. En daarbij is het zo makkelijk om in bepaalde landen nieuwe paspoorten te maken. Plus ik denk zeker, dat als een egyptenaar uitreist uit zijn eigen land met kind, geen officier er naar kraait. Kraait hij wel dan zijn daar bepaalde middellen voor, als je begrijpt wat ik bedoel.

Jol

• Frans

Ja ok. Maar als een Egyptenaar vanuit Nederland vertrekt met zijn kind is dat toch lastiger? En ik weet niet beter dan dat de kinderen bij een van de ouder,s paspoort moet staan, wist niet dat dat niet nodig was. Maar stel moeder of vader vermist haar of zijn kind, dan kan er toch gewoon alarm worden geslagen bij de vliegvelden?

En zou ook graag een antwoord willen van Jacques op mijn vraag, als het kind er niet met tegenzin woont?

Groetjes Frans.

• rene

hoeft natuurlijk niet. als pa ‘s morgens zegt dat hij het kind naar school brengt, en iets later opbelt dat het kind ’s middags bij een vriendje gaat spelen, dan heeft ie de hele dag om het vliegtuig te pakken. verder is het wettelijk volgens mij niet zo relevant wat het kind wil. als ik het goed heb hoort een kind volgens de egyptische wet bij z'n moeder. ik heb er ooit eens een docu over gezien, en het probleem was meer dat familie en ambtenarij het allemaal nogal tegenwerken.

maar jol, je kunt toch gewoon alles schrijven hier? afgezien van wat links blijft vrijwel alles hier staan. ik heb zeker niet het idee dat er wordt gecensureerd

• Loona

Als een europese niet moslim vrouw met een egyptische moslim man getrouwd is en het huwelijk is voorbij of ze hebben ruzie dan worden de kinderen volgens de egyptische wet aan de moslim man cq familie van de man toegewezen. Dit omdat de kinderen automatisch moslim worden als de vader ook moslim is en een christelijke vrouw de kinderen het recht kan ontnemen om deze een islamitische opvoeding te geven. Zijn de kinderen in Nederland dan hebben beide ouders evenveel recht, echter als de man het kind ontvoerd naar Egypte, geldt daar vervolgens de egyptische wet en daarom is het zo moeilijk om deze kinderen terug te halen!