dlfijnen zwemmen

• Rianne

Hoi,

Wij gaan over 3 weken naar Sharm en ik wil graag met dolfijnen zwemmen. Weet iemand hoeveel dit ongeveer kost en kan mijn vriend dan mee om te kijken. Hij wil zelf namelijk niet. Maar ja kan hij dan dus wel mee in het busje waarmee je word opgehaald. Wie heeft dit al eerder gedaan?

• rene

ik gaf op de sharm pagina al wat linkjes, dit vind ik er over:

dolfijnen zijn wilde dieren, en je moet geluk hebben ze tegen te komen, en misschien kun je er dan ook mee zwemmen, met de nadruk op misschien. ga alsjeblieft niet naar dolphinella, wat onder de dolfinaria zo ongeveer als de slechtste bekend staat (ik vind alle dolfinaria overigens slecht en weerzinwekkend). Dolfijnen zijn intelligente en sociale dieren, en door ze in een bakJE te stoppen ontneemt men de aard van het beestje: ze kunnen hun sonar niet meer gebruiken (ja tegen een betonnen muur), worden daar autistisch van, ze staan continue onder de medicijnen omdat ze het anders niet overleven. ze zijn zo intelligent dat ze zelf weten in welke situatie ze zich bevinden, dolfijnen hebben nl. een vorm van zelfbesef. als je het vergelijkt met bijvoorbeeld apen: die kunnen in een dierentuin rennen, ravotten, slingeren, klimmen, enz. dat is de aard van het beestje. bij dolfijnen is dat dus niet zo. stel je eens voor dat je zelf in zo'n hokje zou zitten, en alleen eten krijgt als je een kunstje uitvoert…….voor de rest van je leven.

• Sfinkxie

Ja ,helemaal mee eens hoor!Kan me voorstellen dat als het aangeboden wordt je het misschien ook wilt gaan doen maar tis reuze triest voor de dolfijnen.In sommige landen zijn wel speciale bassins voor gehandicapte kinderen daar kan ik me nog wel in vinden.De dieren daar worden zeer goed behandeld en beseffen de kwetsbaarheid van de kids.Als het even kan zou ik het niet stimuleren door deel te nemen maar blijft uiteraard een eigen keus.

• rene

helaas, ook daar worden ze niet goed behandeld, een win-verlies-situatie dus. een dolfijn hoort niet in een bassin, het chloor tast hun huid aan, en normaliter zwemmen ze 50 to 100 kilometer per dag, dat lukt daar toch echt niet. ook zitten ze vol met anti-depressiva (wel eens gehoord dat dieren zelfmoord plegen? dolfijnen in gevangenschap kunnen die neiging krijgen: net zolang tegen de betonnen muur aanrammen totdat je het loodje legt).

gelukkig zijn er al een aantal landen waar dolfinaria verboden zijn, omdat het etisch niet verantwoord is, en de wetenschappelijke waarde nul is.

't is eigen keus ja, dus rianne, weet waar je aan begint, en houd er rekening mee dat dolfijnen in gevangenschap aggressief kunnen worden, dus het zal ook geheel op eigen risico zijn.

• Rianne

Tja, wat zal ik hier op zeggen………

• Frans

Gewoon hier NIET aan meedoen.

• Sfinkxie

De bassins die ik bedoel worden gebruikt omdat op open zee het te gevaarlijk is voor de kinderen.De dolfijnen leven gewoon in zee alleen is het een zeg maar beperkt gebied echter wel met voldoende ruimte.Blijft onnatuurlijk uiteraard maar de verzorging is er wel goed.Wat Rianne bedoeld daar ben ik ook fel tegen!

• rene

ik begrijp wat je bedoelt, ik ben het er alleen niet mee eens, o.a. doodat er weinig tot geen stroming is in een afgesloten lagune, dus zwemmen ze na verloop van tijd in hun eigen uitwerpselen. maar ik wil best toegeven dat mijn overtuiging behoorlijk radicaal is, ik vind jouw voorstelling van hoe een dolfinarium eruit zou moeten zien in ieder geval al een enorme verbetering, waar dolfijnen geen circusact zijn die kunsten moeten uitvoeren voor dooie vis, maar vrijer kunnen doen wat ze willen en (hopelijk) contact hebben met mensen wanneer zij dat zelf willen en toelaten. en als ik voor elkaar krijg door aan te halen wat er allemaal mis is (en dat is echt niet uit de lucht gegrepen), dat mensen van de mening ‘wel gaan’ overstappen op jouw mening, dan vind ik dat al heel positief.