Ga naar Dahab en geef uw steun!!

• Ilona

Beste Egyptegangers,

Ik ben net terug uit Egypte en heb 2 weken in Dahab gelogeerd. Ik kom geregeld in Dahab en heb daar mijn “thuis” gevonden.

Ik was er dus ook tijdens de aanslagen! Ook word ik nog steeds op de hoogte gehouden van het reilen en zeilen aldaar.

Mocht er iemand zijn die info wil hebben, vraag het mij gerust. Ik zal zorgen voor eerlijke en betrouwbare info.

Alstublieft, niet alle info op dit prikbord over de aanslagen zijn uit 1e hand!! Veelal via via via, dus niet helemaal reeel.

Groetjes

Ilona

• Chester

Beste Ilona,

Wij zijn tijdens de aanslag exact twee jaar geleden naar Dahab (als onderdeel van een rondreis) geweest en willen nu, mede door de aanslag, deze zomer weer. Ook ik heb (summier) contact gehad met Penguin/ bishbishi camp waar wij twee jaar geleden verbleven en daar is alles ok, alsmede met alle medewerkers. Kun je me meer vertellen over de exacte locatie van de aanslag want dat is me nog steeds niet duidelijk. En is er veel veranderd sinds de afgelopen twee jaar ( bouwputten, beveiliging etc.) ?

Antwoord via de privemail kan natuurlijk ook.

Met vriendelijke groet,

Chester

• Marthijn

Beste Ilona,

Helaas heeft dit moeten gebeuren in Dahab.

Zelf ben ik er 3x geweest en heb er een top tijd gehad. De laatste keer was 5 maanden geleden

In die tijd zijn we hartelijk ontvangen door de bevolking, en

hebben er een aantal geweldige mensen ontmoet.

Ik heb er mijn vriendin te huwlijk gevraagd na een avond in El Capone.

Ja ja El Capone.

Mijn vraag is, weet je hoe het met Osama en met de baas is. (Capone noemen ze hem) Osama stond meestal bij de brug mensen naar binnen te praten.\Hopelijk weet jij wat meer.

Met vriedelijke groet

Marthijn

PS succes met het verwerken van dit drama.

• Ilona

Hallo Chester,

Goed te horen dat je er ook gewoon heen gaat.

Het gaat om 3 bommen; 1 in El Capone, 1 aan het begin van de brug en 1 in het straatje van Ghazela Market. Met name die laatste liet veel verwoesting zien, maar dat kan nu alweer verandert zijn. Daags na de aanslagen was er al heel veel opgeruimd dus dat zal nu nog wel meer zijn.

De beveiliging is niet echt enorm toegenomen, wel anders. De dag na de aanslagen liepen er natuurlijk heel veel mensen rond die zochten naar bewijsstukken etc. Beveiligingsmensen liepen er altijd al af en aan maar lopen er nu wel anders bij. Ik denk dat de toeristen hier weinig van merken, de hotels etc wel want daar zal de controle strenger zijn.

In de afgelopen 2 jaar is er wel eea gebouwd, verbeterd. Er worden meer en meer hotels gebouwd en wegen verbeterd. Je zag dat er echt aan de ontwikkeling van Dahab werd gewerkt.

Ik hoop dat ik je vragen enigszins heb beantwoord. Als je meer wilt weten of er iets niet duidelijk is, gil gerust. Als ik iets niet weet kan ik het eventueel mijn vrienden in Dahab vragen.

Groetjes en heel veel Dahabplezier!

Ilona

• Ilona

Hallo Marthijn,

Wat snap ik dat goed dat jij je vriendin daar ten huwelijk hebt gevraagd!! De meest geweldige en romantische plek om dit te doen. Nog gefeliciteerd!

Helaas kan ik je vraag over Osama en Capone (nog) niet beantwoorden. Mijn vertrek uit Dahab was de 25e 's avonds en heb wel heel veel mensen gesproken maar niet iedereen gezien.

Ik zal mijn vrienden in Dahab vragen want zij zijn heel goed bevriend met de mensen van El Capone.

Zodra ik meer weet hoor je direkt van mij!!

Groetjes,

Ilona

ps Heel erg bedankt voor je troostrijke woorden!!

• Wilma

Beste mensen,

Ik ben dus ook in El Capone geweest.

Een Egyptische vriend van mij (goede vriend van de eigenaar) heeft mij vorige week laten weten dat de eigenaar van El Capone helaas is omgekomen. Hij is inmiddels begraven in Tanta. Drie van de medewerkers zijn er nog slecht aan toe.

Verschrikkelijk allemaal!

• Ilona

Hallo Wilma,

Vreselijk, vreselijk om te horen!! Zoveel leed, en waarom, voor wat, voor wie?

Jij was dus ook daar? Wanneer ben jij teruggekomen?

Ook ik heb daar vrienden en heb hen gevraagd mij te vertellen hoe het met de mensen is. Ik weet dat Mahmoot (krantenman) inmiddels uit het ziekenhuis is.

Waar in Dahab verbleef jij? Ik zat in Bedoin Lodge/Auski Camp.

Groetjes

Ilona

• Wilma Hosang

Hoi Ilona,

Ik was vorig jaar juni in Dahab en heb toen heerlijk een dagje bij El Capone gerelaxt. Op aanraden van mijn goede Egyptische vriend uit Elsanta. De eigenaar van El Capone was weer een goede vriend van die vriend van mij. Ik heb nog wekelijks contact met die jongen en in tijden van ellende natuurlijk net even iets meer. Hij heeft me over dit vreselijke gebeuren geinformeerd en net als heel veel Egyptenaren zit hij in zak en as. Weet jij misschien hoe het met de juwelier is? Heb jij daar nog iets van gehoord?

• Ilona

Hoi Wilma,

Jij wist het eerder van de eigenaar van El Capone dan ik. En ik was nog wel

daar. Nee, het is heel gek, praten over de overledenen is (nu) nog te

moeilijk voor hen. Ik heb hen wel gevraagd hoe het is met deze en gene, maar

het is moeilijk om daar antwoord op te krijgen. Wel over diegenen die uit

het ziekenhuis zijn, zoals Mahmoot (krantenman). Die is aan het herstellen.

Maar even over de juwelier, welke bedoel je. Er zaten er in het straatje van

Ghazela Market een paar en ik moet je zeggen dat ik daar niet echt een goed

gevoel bij heb. De juwelier aan de kant vd supermarkt was compleet verwoest.

Ook de winkeltjes ertegenover (zoals de man met de kruiden) zijn verwoest.

Ik ga er in ieder geval achterheen en ik laat je iets weten zodra ik het

hoor.

Groetjes

Ilona

• Wilma

Ik bedoel de juwelier als je de brug over komt (van de kant van El Capone) direct links. Die grote zaak, die er ook op TV aardig verwoest uitzag.