kleding achterlaten ?

• Marscha

Als wij naar Gambia gaan op vakantie nemen wij altijd kleding mee die we daar dan voor de bevolking achterlaten. Ze zijn er altijd heel blij mee. Hoe is dit in Egypte ?

Zijn er nog andere zaken waar de mensen blij mee zijn (behalve geld natuurlijk) ?

Heeft iemand tips ?

• Maaike

Het onderstaande stuk van ene Marre gaat over Afrikaanse landen. Ben het wel met haar eens.

Voor Sinterklazen en andere weldoeners:

Wat ik nu ga zeggen zal wellicht op een hoop weerstand stuiten, maar probeer ook even je eigen gevoelens aan de kant te zetten en de andere kant van het verhaal te zien. Als je dit gedaan hebt, kun je voor altijd een meer gefundeerd besluit nemen over het al dan niet uitdelen van pennen, strooigoed en aanverwante zaken. Ik wil hier nadrukkelijk niet gaan beweren dat je geen pennen moet uitdelen, maar wil wel dat je inziet dat er ook een keerzijde is die op het eerste gezicht misschien niet zo duidelijk is. Het uitdelen van pennen is natuurlijk heel erg leuk. Wie wil er niet een kind dolgelukkig maken? Echter de keerzijde van dit zomaar rondstrooien van cadeaus is in vele delen van o.a. Afrika duidelijk zichtbaar. Wat je onbewust tegelijkertijd doet met het uitdelen van pennen is de mensen in een afhankelijkheidspositie plaatsen. Ze zijn afhankelijk van de ‘goede wil’ van de toerist of ze een pen krijgen of niet. De enige manier voor kinderen (en volwassenen) om nog enige invloed uit te oefenen is bedelen. Mijn mening is dan dat het ZOMAAR uidelen van pennen en andere zaken de waardigheid van deze mensen naar beneden haalt doordat jij ze in een afhankelijkheidspositie plaatst (en zij zichzelf vervolgens ook door te gaan bedelen.) Als een Westers kind komt vragen om een pen dan zou het haast onmiddellijk een draai om de oren krijgen of tenminste brutaal gevonden worden, van Afrikaanse kinderen wordt het bijna normaal gevonden. Het bedelen is voor westerse mensen vaak weer een bewijs van hoe slecht deze mensen het hebben, waardoor het hele gebeuren alleen maar versterkt. Daarnaast dienen wij ons te beseffen dat wanneer mensen ECHT arm zijn, zij weinig tot niks hebben aan het krijgen van een pen, maar dat er een veel structurele hulp geboden moet worden. Wanneer pennen geven worden voor de ei-gen gemoedsrust vind ik dat gewoonweg hypocriet!

Wat dan te doen?

Mijn mening is dat het net als voor West-Europese kinderen ook voor Afrikaanse kinderen niet altijd sinterklaas kan zijn. Omdat deze kinderen nou eenmaal minder hebben en je natuurlijk graag een bijdrage levert aan hun welzijn kun je lid worden van een hulporganisatie. Direct effect zien van je hulp is natuurlijk nog veel leuker. Je kunt kinderen (symbolisch) iets voor je laten doen en dat belonen met het geven van een pen of een pen ruilen met iets waarvan ze wel veel hebben of waar ze makkelijk (en goedkoop) aan kunnen komen.

Bijvoorbeeld:

- Kinderen de weg vragen

- Een aantal pennen ‘verkopen’ tegen de kleinste munteenheid van het land

- Ruilen tegen iets kleins wat het kind bij zich heeft en makkelijk kan missen

- Een zelfgemaakt werkje van een kind

- Het leren van wat lokale woordjes van het kind

- Leuk is ook om –in hun traditie- wederom symbolisch af te dingen. De keren dat wij dit deden voelden de kinderen zich (na de eerste verbaasde blikken en gewenning) serieus genomen en waren ze apentrots als ze iets verkochten. Op deze manier behouden de mensen hun waardigheid en draag je nog meer dan met het ZOMAAR uitdelen van pennen bij aan gelijkwaardiger samenleving, zowel in materieel als geestelijk(!) opzicht.

• Frans

ben het met je eens maaike alhoewel het soms erg moeilijk is, er iets voor doen is een heel goed idee van jou denk dat wij dat de volgende keer ook maar gaan doen op deze manier.Maar ook ik denk dat als je alles zomaar geeft je de waardigheid ven de mens naar beneden haalt, maar begrijp ook heel goed dat er veel mensen zijn die hier problemen mee hebben.Misschien als je weet dat er kindertehuizen zijn waar de kinderen uit bedelen worden gestuurd en en de opbrengst af moeten dragen. Ook hebben we een kind gezien van 5 jaar die met een pasgeboren babij loopt te bedelen dat kan toch niemand goed vinden, en dit is echt de waarheid hoor.

Groetjes Frans

• rene

ik vind het wel een beetje ver gaan van marre om het hypocriet te noemen, want steun geven aan een hulporganisatie is dan net zo hypocriet. dan zet zo'n organisatie een weeshuis op. hier jongens, hebben jullie een weeshuis, nu niet meer zeuren. want waar wordt het van betaald? van het geld waarvan wij zelf bepalen dat het genoeg is om aan die organisatie te geven, en de afhankelijkheid blijft net zo goed bestaan, want wij geven die landen dus geen kans zelf een bestaan op te bouwen. kijk nou eens: wij willen altijd sperciebonen eten, in elk seizoen. waar komen die vandaan? egypte. wie verdient er het meeste aan? wij, doordat de egyptische exporteur eerst een hoop importbelasting moet betalen, en er dus maar weinig mee verdient (wij wel met zn allen). eigenlijk moeten die handelsbarrieres dus gewoon afgeschaft worden, zodat 3e wereld-landen een eerlijker bedrag voor hun waar krijgen. maar ja, dan hebben we het zelf niet meer in de hand, dan laten we de wurggreep los, en gaat onze welvaart misschien wel een beetje omlaag…

dus vind ik het raar dat ze dat dan niet hypocriet vindt. als er op een hoger niveau niets gebeurd, zal deze situatie gewoon stand houden, dus wanneer je iets geeft hoeft dat echt niet alleen voor je gemoedsrust te zijn. in je eentje kun je de wereld toch niet veranderen, dus alle beetjes helpen. ik vind dat dus niet hypocriet, want ik kan in mn eentje niet de europese regelgeving veranderen, maar wel kleding, pennen of iets anders geven. of een hulporganisatie geld geven.

dit wil trouwens niet zeggen dat het niet zinvoller zou zijn een hulporganisatie te steunen, aangezien het dan een groter project zal zijn waar men meer en langer baat bij heeft. hypocriet vind ik het in ieder geval niet om kleding te geven, ik vind het menslievend, en een nobel gebaar. zelf koop ik trouwens meestal fruit voor die straatkinderen, want ze zullen allicht een vitaminetekort hebben.

succes ermee, marscha

groeten

• anja el assal

beste marscha

als jij kleding ,die jij niet meer nodig hebt wil achterlaten in egypte ,kun jij dit het beste doen bij een moskee. het liefts een grote bv bij gan gallili bij moskeestreet

die zorgen er voor dat dit verspreid wordt onder de mensen die het goed kunnen gebruiken .

zelf neem ik elk jaar zo een 30 kilo aan kleding mee en breng deze via mijn schoonzus naar de moskee , deze zorgen er voor dat het bij de juiste mensen terecht komt.

in mijn ogen beter dan aan elk straatkind geld te geven want dan stop je nooit meer met uitdelen .

het zelfde geld voor de bedelaars, wil je voor hun iets doen koop dan een broodje fool en geef ze dit .

ik vindt het een mooi gebaar van je dat je er aan denkt kleding achter te laten er zijn zat mensen ,weet ik uit ervaring die het kunnen gebruiken.

verder veel plezier in egypte

anja

• marscha

Bedankt voor jullie “verschillende” reacties.

gr.

Marscha

• Frans

Een kerk is ook goed hoor deze zogen er ook voor dat kleding bij de juiste mensen komt.

• Marjolein

Zelf neem ik kleding en nog geldige medicijnen mee,die dan verspreid worden via vrienden en artsen, altijd welkom, en grote organisaties strijken eerst het geld zelf op en de rest gaat naar onnodige dingen!

• anja el assal

ben het helemaal met je eens marjolein.