Het onderstaande stuk van ene Marre gaat over Afrikaanse landen. Ben het wel met haar eens.
Voor Sinterklazen en andere weldoeners:
Wat ik nu ga zeggen zal wellicht op een hoop weerstand stuiten, maar probeer ook even je eigen gevoelens aan de kant te zetten en de andere kant van het verhaal te zien. Als je dit gedaan hebt, kun je voor altijd een meer gefundeerd besluit nemen over het al dan niet uitdelen van pennen, strooigoed en aanverwante zaken. Ik wil hier nadrukkelijk niet gaan beweren dat je geen pennen moet uitdelen, maar wil wel dat je inziet dat er ook een keerzijde is die op het eerste gezicht misschien niet zo duidelijk is. Het uitdelen van pennen is natuurlijk heel erg leuk. Wie wil er niet een kind dolgelukkig maken? Echter de keerzijde van dit zomaar rondstrooien van cadeaus is in vele delen van o.a. Afrika duidelijk zichtbaar. Wat je onbewust tegelijkertijd doet met het uitdelen van pennen is de mensen in een afhankelijkheidspositie plaatsen. Ze zijn afhankelijk van de ‘goede wil’ van de toerist of ze een pen krijgen of niet. De enige manier voor kinderen (en volwassenen) om nog enige invloed uit te oefenen is bedelen. Mijn mening is dan dat het ZOMAAR uidelen van pennen en andere zaken de waardigheid van deze mensen naar beneden haalt doordat jij ze in een afhankelijkheidspositie plaatst (en zij zichzelf vervolgens ook door te gaan bedelen.) Als een Westers kind komt vragen om een pen dan zou het haast onmiddellijk een draai om de oren krijgen of tenminste brutaal gevonden worden, van Afrikaanse kinderen wordt het bijna normaal gevonden. Het bedelen is voor westerse mensen vaak weer een bewijs van hoe slecht deze mensen het hebben, waardoor het hele gebeuren alleen maar versterkt. Daarnaast dienen wij ons te beseffen dat wanneer mensen ECHT arm zijn, zij weinig tot niks hebben aan het krijgen van een pen, maar dat er een veel structurele hulp geboden moet worden. Wanneer pennen geven worden voor de ei-gen gemoedsrust vind ik dat gewoonweg hypocriet!
Wat dan te doen?
Mijn mening is dat het net als voor West-Europese kinderen ook voor Afrikaanse kinderen niet altijd sinterklaas kan zijn. Omdat deze kinderen nou eenmaal minder hebben en je natuurlijk graag een bijdrage levert aan hun welzijn kun je lid worden van een hulporganisatie. Direct effect zien van je hulp is natuurlijk nog veel leuker. Je kunt kinderen (symbolisch) iets voor je laten doen en dat belonen met het geven van een pen of een pen ruilen met iets waarvan ze wel veel hebben of waar ze makkelijk (en goedkoop) aan kunnen komen.
Bijvoorbeeld:
- Kinderen de weg vragen
- Een aantal pennen ‘verkopen’ tegen de kleinste munteenheid van het land
- Ruilen tegen iets kleins wat het kind bij zich heeft en makkelijk kan missen
- Een zelfgemaakt werkje van een kind
- Het leren van wat lokale woordjes van het kind
- Leuk is ook om –in hun traditie- wederom symbolisch af te dingen. De keren dat wij dit deden voelden de kinderen zich (na de eerste verbaasde blikken en gewenning) serieus genomen en waren ze apentrots als ze iets verkochten. Op deze manier behouden de mensen hun waardigheid en draag je nog meer dan met het ZOMAAR uitdelen van pennen bij aan gelijkwaardiger samenleving, zowel in materieel als geestelijk(!) opzicht.