na enkele dagen cairo willen wij de nachttrein nemen naar luxor…
gaan naar egypte in juli, kopen we de ticketten bij aankomst in cairo of zou dit te laat zijn, zitten de nachttreinen overvol of maken we ons geen zorgen?
Mocht je de tijd hebben de dagtrein te nemen, dan zou ik je die aanraden. Het is namelijk een fantastische manier om meer van het land te zien, en Egyptenaren te ontmoeten. Maar de nachttrein gaat hartstikke goed. Deze vertrekt vanaf Ramses Station, vlakbij de ingang is een tourist information, zij kunnen je precies vertellen waar je de kaartjes moet kopen. Inderdaad wel een paar dagen van tevoren doen. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat ie vol zat. En, ik zou je aanraden tweede klas te gaan. Het is goedkoper, goed, en vooral minder koud want de 2 keer dat ik eerste klas gedaan heb stond de airco op standje Arctisch. Vreselijk!
Met het verhaal van René ben ik het op grond van mijn ervaringen grotendeels eens.
Ik heb de treinreis Cairo-Luxor zowel in de eerste als de tweede klas gemaakt en als enige verschil de bekleding van de stoelen ervaren.
In januari heb ik het trouwens wel meegemaakt, dat we amper nog kaartjes naar Luxor konden krijgen. Maar via via en op de zwarte markt, hadden we toen vier kaartjes voor de totaalprijs van 200 pond. En dat was voor de tweede klas.
Vanuit Luxor naar Cairo konden we echter helemaal geen kaartjes meer krijgen en hebben we noodgedwongen de bus moeten nemen. Eén en ander had te maken met het feit dat in die periode veel Egyptenaren ook vakantie hadden.
Dertien uren bussen vond ik niet echt een pretje!
De tien-urige (scheelt toch weer drie uur) treinreis heb ik als veel comfortabeler ervaren.
Pardon? Treintickets uitverkocht? Zoals ik al zei, dat heb ik nou nog nooit meegemaakt. Kan ook komen omdat ik oha de tickets een week van tevoren boek, ben meestal voor wat langere tijd in Egypte en dan gaat dat eej?! Wel erg leuk om mee te maken dat er een zwarte markt is voor treintickets, financieel ook niet vervelend want 200 pond is voor ons nog steeds een kooppie.
Een andere optie is te gaan vliegen, dit heb ik een paar keer gedaan en dat is toch wel erg luxe. De vlucht zelf neemt zo'n 3 kwartier, alles bij elkaar zit je in iets meer dan 3 uur in Luxor. Maar, het haalt het niet bij de trein.
Pas op met reserveren van de nachttrein. Ik had mijn hele reis vanuit Nederland perfect voorbereid, dacht ik: de vliegreis, de hotels in Cairo, Aswan en Luxor én de nachttrein dus van Cairo naar Luxor. Wie schetst mijn verbazing toen ik bij het loket mijn gereserveerde kaartjes kwam afhalen: “No sir, the train is full, I'm sorry!!”
Ik ben op hoge poten naar de directeur van het station gestapt en na enig aandringen én met het schriftelijke bewijs van mijn reservering lukte het me tenslotte om de kaartjes te bemachtigen (anders zou de planning in Egypte aardig in de soep gelopen zijn!). Vervelend was het wel voor een ander stel dat ook gereserveerd zal hebben, want ik kreeg de kaartjes nadat de namen van twee andere reizigers uit een lijst werden weggegumd !!!!!!!!!! Tsja………
Succes!!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?