Waar eet je goed ("veilig") in Luxor en wat is leuke dagindeling excursies?

• Martien

Wij gaan op 27 april naar Luxor en verblijven daar 2 nachten op basis van Logies en ontbijt. Mijn dochter en ik gaan dan al vroeg op pad om daar al het moois eens te gaan bekijken.

Kan je in de buurt van de graven (Dal der Koningen) een hapje eten (en dan góed, bedoel ik, zonder dat je een paar dagen later ziek bent)? Of moeten we dan echt naar hartje Luxor/Karnak om een goed hotel/restaurant in te duiken en dáár te eten?

Wat is een mooie volgorde, trouwens, om een hele dag op stap te gaan? Wij verblijven vlak bij de tempel van Luxor, in Iberotel Luxor, dus dat is ons vertrekpunt!

• René

Goeie keuze! Je kunt het beste beginnen bij het Dal der koningen, als je daar heel vroeg bent ben je de grote drukte voor. Kaartjes kopen bij de ticket office naast de Memnon kolossen eej?! De handigste route is om dan de tempel van Hatshepsut te doen, en daarna Medinet Habu, de tempel van Ramses 3. Tegenover de ingang van deze tempel zit een klein restaurant, goed en niet duur, en vooral niet zo'n enorme tourist trap.

Na Habu kun je, als je nog zin hebt want tegen die tijd heb je al heel wat gezien, de Vallei der Koninginnen doen. Natuurlijk is er nog veel meer te zien: het Ramesseum, Deir el medina, maar dat wordt wel erg veel op 1 dag. Je moet tenslotte ook nog naar Karnak en de tempel van Luxor!

Deze hele trip kun je trouwens het beste met de fiets doen, hartstikke leuke tocht. Het is niet makkelijk om goeie fietsen te vinden, maar daar kunnen ze in je hotel vast wel meer over vertellen.

• Miriam

Hai Martien,

Wat leuk dat je naar Luxor komt met je dochter! Rond half april kan het hier best wel al warm zijn dus een fietstocht zou ik gewoon een keer apart doen en niet in combinatie met het bekijken van al het moois. Het restaurantje bij de tempel van Medinet Habu is ook wel mijn favoriet, het heet Ramses cafe en ze hebben er heerlijke kaas/knoflook stokbroodjes uit de oven (als voorafje). Verder hebben ze genoeg keus uit soep, vlees, kip of gewoon een sandwich met frietjes.

Ik woon zelf in Luxor en toen ik als reisbegeleidster werkte ging ik bij Ramses vaak met mijn groepen eten. Ook het Nile Valley restaurant en Africa restaurant, meer bij de ferry landingsplaats hebben goed en veilig eten. Alvast een hele leuke vakantie gewenst en als je nog meer info wilt mail me dan.

Groetjes uit Luxor,

Miriam

• René

Ramses, dat is waar ook. Niet alleen goed eten, maar ook een zeer vriendelijk bediening. En gezellig veel katten om mee te spelen!

Daar ben ik het mee eens, maar niet met de opmerking van Miriam om de fietstour apart te doen. Ik vind het de beste manier om deze dag te doen, het geeft wat afwisseling en is doodgewoon lekker. Daarbij, als je het in een georganiseerde tour doet, moet je vaak zo haasten, en doe je de drie hoofdbezienswaardigheden in een halve dag. Als je voor deze tour een hele dag uittrekt, heb je zat tijd om af en toe stukken te fietsen. Ik begrijp dat jullie in principe maar twee dagen in Luxor hebben? Dan is een combi tussen stevig bezienswaardigen en landelijk en rustiek fietsen perfect, doe je alles in 1!

Trouwens, andere aanrader, ga naar de Tempel van Luxor een half uurtje voor het invallen van de schemering. Het is fantastisch om het langzaam donker te zien worden, verlichting van de tempel gaat aan, echt sprookjesachtijg. En het Luxor Museum zeker niet overslaan!

Groet René

• Martien

Jongens, wat zijn jullie toch snel allemaal met jullie reacties! Heerlijk, daar kan ik wat mee! Ik kijk gewoon ter plekke even naar hoe de temperatuur is, want dat fietsen vind ik ook wel lekker!

Wat betreft Dal der Koningen: het zijn héél veel graven, die je niet allemáál kunt zien, maar wat zijn de graven die je echt “gezien moet hebben” (dat hoeft niet persé hetgeen te zijn dat in alle boekjes staat… het kan ook best zijn dat er bepaalde mooie graven zijn waar het lekker rustig is, en je dus méér kan genieten van het bijzondere!).

Miriam, misschien dat ik jou later nog mail. Ik denk er over om medicijnen e.d. mee te nemen voor de paardenkliniek in Luxor, maar ik moet nog even kijken of dat allemaal lukt. Omdat jij daar woont, heb jij misschien al 'ns met ze te maken gehad. Wat betreft die restaurants: is het eten daar écht “goed” (ik bedoel: in de duurdere hotels wassen ze de sla met mineraalwater en is de hygiëne heel goed)? We gaan daarná nog 5 dagen naar de Rode Zee en ik wil wel héél graag buikpijnvrij blijven, dochter idem dito…

Groetjes,

MartienMartien schreef:

>

> Wij gaan op 27 april naar Luxor en verblijven daar 2 nachten

> op basis van Logies en ontbijt. Mijn dochter en ik gaan dan

> al vroeg op pad om daar al het moois eens te gaan bekijken.

>

> Kan je in de buurt van de graven (Dal der Koningen) een hapje

> eten (en dan góed, bedoel ik, zonder dat je een paar dagen

> later ziek bent)? Of moeten we dan echt naar hartje

> Luxor/Karnak om een goed hotel/restaurant in te duiken en

> dáár te eten?

>

> Wat is een mooie volgorde, trouwens, om een hele dag op stap

> te gaan? Wij verblijven vlak bij de tempel van Luxor, in

> Iberotel Luxor, dus dat is ons vertrekpunt!

• rene

dr zijn er maar een aantal open, om de andere ‘rust’ te gunnen, omdat de vochtigheid omhooggaat door al dat transpireren van alle bezoekers, en dat is niet goed voor de schilderingen.

• Els

Hoi Miriam,

Ik las in jouw bericht dat je in Luxor woont en ook als reisleidster hier hebt gewerkt. Kan ik jou daar een vraag over stellen ? Ik weet niet of je nog op dit forum kijkt, dus voordat ik een heel verhaal ga afsteken, wil ik eerst even kijken of je nog aanwezig bent, en of ik je wel op deze wijze kan bereiken.

Groetjes

Els

• Els

Hoi Miriam,

Kan ik jou een vraag stellen ivm jou ervaringen in Luxor ?

Groet Els