Hallo ik ben een meid van 28 jaar en ga op 28 maart naar hurghada op strandvakantie en ga naar een all in clusief resort en ga lekker luieren.
Maar mocht ik nou toch op pad gaan, hebben jullie nog tips voor een vrouw alleen??
gr Linda
wat bedoel je met op pad gaan? excursie? winkeltjes afstruinen? boottocht? ik zou in ieder geval niet in mn eentje naar dahar gaan (oude centrum), de verkopers zijn daar veer meer opdringerig en vervelend dan bv in sekkala, en in je uppie ben je makkelijker te ‘intimideren’. (maar misschien is dat gewoon mijn ervaring van dahar). voor de rest zijn de tips denk ik dezelfde als voor stelletjes/gezinnen.
groeten
Ik heb heel veel tips voor je :-) Uit eerdere reacties op dit forum weet ik al dat niet iedereen het met mij eens zal zijn, maar ik spreek dan ook slechts uit eigen ervaring (ben er 2x met m'n zus op vakantie geweest en heb er 2x langere tijd gewerkt).
Hou er rekening mee dat je veel aandacht zal krijgen van de Egyptische mannen (gebeurt ook als je met een man bent). Je zult je er op en top vrouw voelen en erg gewild… maar ze kunnen ook erg opdringerig en vervelend overkomen. Als je hier niet van gediend bent, hou dan rekening met het volgende:
Pas je kleding een beetje aan (niet topless zonnen, trek een jurkje aan als je van het strand naar de bar loopt, trek bij voorkeur een lange broek met t-shirt aan als je de straat op gaat, ga niet te sexy/vrouwelijk gekleed, etc). Wees vriendelijk en vrolijk en hou tegelijkertijd afstand ten opzichte van de mannen (niet teveel oogcontact, niet zoenen maar hooguit een hand geven, geef heel duidelijk je grenzen aan, laat je niet aanraken dus ook niet aan je arm/schouder, zeg duidelijk nee als je iets niet wilt, wees soms zelfs arrogant… in onze ogen dan), ga niet op een uitnodiging voor een drankje/eten in als je geen verdere verwachtingen hebt (die hebben zij meestal wel).
Wat betreft de aandacht zul je vaak de standaard opmerkingen krijgen. De kunst is om er vriendelijk doch duidelijk op te reageren en vooral een reactie te geven die ze niet verwachten… zodat zij niet meer weten hoe zij erop moeten reageren.
Hierbij enkele voorbeelden met gelijk de mogelijke antwoorden: “Are you married?”… “Yes, to a very jealous Egyptian man and I am not allowed to talk to you, bye bye ;-)”, “You are too beautiful”… “Yes, I know ;-)”, `Where are you from?… “I am from heaven ;-)”.
Over het algemeen zullen ze je vooral met woorden proberen in te palmen en zijn ze in principe niet handtastelijk (dat hoort niet bij hun cultuur). Echter, door het beeld dat ze hebben gekregen van de vrouwelijke Europese toeristen (in hun ogen zijn veel vrouwen erg gewillig), worden sommigen steeds brutaler en helaas wel handtastelijk. Als dit mocht gebeuren, maak dan vooral heeeeel veel stennis, wordt boos, spreek ze streng toe en laat dus heel goed blijken dat je daar absoluut niet van gediend bent!! Een heel groot voordeel ten opzichte van Nederland is dat de sociale controle erg groot is waardoor er vanuit alle hoeken mensen je te hulp zullen schieten als er iets is.
Ik hoop niet dat ik je heb afgeschrikt want dat is absoluut niet mijn bedoeling. Egypte is een geweldig land en ik ga er graag weer naar toe (ik mag in mei weer!!). Hou er gewoon rekening mee dat je naar een land gaat met andere normen en waarden en pas je daaraan aan. Zolang je daar rekening mee houdt, zul je er een fantastische tijd hebben!!!
Ps Ik vind El Dahar wel helemaal geweldig juist omdat het daar nog meer dorps is. De verkopers zijn er misschien iets meer opdringerig maar dat komt vooral omdat steeds meer mensen in de toeristen zones blijven hangen waardoor ze handel mislopen. Trouwens, als je de cultuur niet gewend bent, zul je de verkopers bijna overal opdringerig vinden. Ook daar moet je je weg in vinden. Met veel humor en een tikkeltje arrogantie kom je erg ver :-)
Hoi Ingrid, ben het geheel met jouw adviezen eens. Door schade en schande wijs geworden handel ik ook zo-ben wel diverse malen sexueel lastig gevallen en ik ga heus niet in hot pants over straat. waarvan 1 keer door notabene een erg vrome imam-die dacht zeker dat hij alles met een ongelovige mag doen. BAH
Hallo dames, we zijn in een islamitisch land, en we kunnen ons niet zo gedragen als in nederland, als egyptische mannen zich zo gedragen is dat alleen omdat ze geprovoceerd worden(mannen blijven mannen waar dan ook)ik kom 30 jaar in Egypte en ben nooit lastig gevallen en ben zeker geen “trut”Pas je aan en je zal geen problemen hebben!
Hoi Marjolein,
Ik ben het niet helemaal eens met jouw reactie. Ik ben door het werk van mijn vader opgegroeid in het buitenland, waaronder ook in Arabische landen. Wat dat betreft heb ik veel ervaring met heel veel verschillende culturen en ben ik gewend om me aan te passen aan de normen en waarden in de verschillende landen. Tijdens mijn vakanties en werkverblijf in Egypte heb ik me enorm aangepast - meer dan de meeste anderen - en desondanks heb ik ook vervelende ervaringen gehad. Je kunt je als westerse vrouw nog zo vroom kleden en gedragen, er zijn helaas toch altijd mannen daar die de westerse vrouwen in het algemeen als “hoeren” zien. Alhoewel ik hiervoor begrip heb (gezien de vele vrouwen die zich wel makkelijk geven aan de mannen daar), geeft het hen nooit het recht om over jouw grenzen heen te gaan. Gelukkig heb ik ook hele goede ervaringen waarbij veel Egyptenaren ook deze situaties afkeuren. Juist daar hen heb ik me altijd heel veilig gevoeld daar maar dat wil niet zeggen dat er nooit iets gebeurd… hoe je je ook kleed of gedraagd. Dat geldt trouwens ook in Nederland.
Groeten,
Ingrid
Ik herken het… helaas! Er lopen daar zoveel armere traditionele lui uit de dorpen rond die niet weten wat ze zien… voor hen is het “paradijs” wat de westerse vrouwen betreft. Trouwens, ik heb ook wel eens gezien dat Egyptische vrouwen (waarschijnlijk uit Cairo) werden lastig gevallen door de straatarbeiders… de dames trokken spontaan een sjaal over hun armen/hoofd heen terwijl het voor mij duidelijk was dat ze dit niet gewend waren.
Nou Marjolein, dat vind ik nogal een uitspraak!
Hiermee zeg je eigenlijk -tenminste dat begrijp ik uit jouw reaktie- dat het de eigen schuld is van alle vrouwen die teveel aandacht krijgen of lastig gevallen worden. Wat jij zegt komt over alsof je het goedpraat dat mannen vrouwen lastig vallen, zo van eigen schuld dikke bult. Kom nou, zeg!
Dat is in de toeristenplaatsten absoluut niet het geval. Dit heeft mi meer te maken met het beeld dat vele Egyptenaren hebben van westerse vrouwen. Ook al loop je met lange mouwen en een rok tot op je enkels, je blijft een westerse vrouw en zult nooit gezien en behandeld worden als de ‘eigen’ vrouwen.
Iedere Egyptenaar weet heel goed dat de moraal in Nederland heel anders ligt dan in Egypte en in Rusland weer anders is.
Nogmaals: ik heb het hier over de internationale toeristenplaatsen, deze hebben niks te maken met het leven in het authentieke Egypte.
Maar dat jij ‘nooit lastiggevallen bent’ zegt denk ik ook veel over wáár je komt in Egypte en natuurlijk wat je verstaat onder lastigvallen. De een vindt het vreselijk lastig om steeds aangesproken te worden, niet rustig winkeltjes te kunnen bekijken zonder binnengepraat te worden en om nageroepen te worden. Een ander vindt dit juist wel gezellig.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?