Backpacken in Egypte

• Thijs

Beste egyptegangers,

Zijn er hier ook mensen die backpackend door Egypte zijn gegaan?

Ik wil in mei 3 weken op eigen houtje erheen gaan en vraag me af of het lastig is accomodatie zelf te regelen. Ik wil ongeveer 3 weken gaan waarvan 1 week aan de rode zee om te duiken en te relaxen. Het dilemma waar ik mee zit om óf hier een package te boeken (8 dagen en dan 1 week voor en na hotel vliegen) of om het hotel aan de rode zee daar te regelen (4 sterren ofzo). Ik zag dat ik voor E315,- al een vlucht naar Cairo heb (return). Ik wil dan graag naar Dahab gaan.

Heeft er iemand ervaring mee en zo ja, heb je wat adviezen voor mij hierover? (Heb al ervaring met backpacken in India en ZO-Azie).

Alvast hartelijk bedankt!!!

Gr. Thijs

• René

Ja, hier zijn mensen die backpackend door Egypte zijn gegaan! Ondergetekende is er één van. En ik kan je zeggen dat zelf reizen door Egypte hartstikke goed gaat, en ook erg leuk is. Een stuk makkelijker dan door (bijvoorbeeld) India omdat a. het openboer vervaar erg goed is en b. de toeristische infrastructuur er voor zorgt dat je makkelijk een hotel naar keuze vindt.

Als je voor het eerst gaat zou ik je de klassieke Nijlvallei toer aanraden, Cairo-Luxor-Aswan. Als je dit allemaal goed wilt doen, en niet te veel haast wilt maken dan heb je zo'n 14 dagen nodig. Laat je dus nog een week voor Dahab.

Vanuit Dahab kun je trouwens goed de magnifieke Sinai in, naar het Catharina klooster bijvoorbeeld, en naar de Coloured Canyons. Aanrader.

Zoals ik al zei zitten er ongelooflijk veel hotels in Egypte, in iedere prijsklasse. Als je wilt heb ik goeie, voordelige en niet al te (groeps-)toeristische hotels voor je. In Dahab heb in zelf eens in het Novotel gezeten, volgens mij was dat iets van 35 dollar per nacht. Is te doen.

Veel mensen schrikken trouwens ontzettend van Cairo de eerste dagen, erg druk en vuil (maar ook de leukste stad die ik ken, moet ik er wel even bij zeggen). Je kunt ook op Luxor vliegen met Arkefly, goeie prijzen, en dan begin je je tour wat rustiger.

Goed, als je nog vragen hebt dan lees ik ze wel. Suc6 en goeie keus om naar Egypte te gaan!

René

• Gipsy

Yep. is prima te doen en absoluut een aanrader. Mei is ook een perfecte maand om rond te trekken.

Ik weet niet of je al een route hebt gepland, maar als je het buiten de grote toeristenresorts zoekt zijn er bijna overal in het land voldoende mogelijkheden. Ook in Dahab zul je in die periode keuze genoeg hebben.

Je moet je wel even goed voorbereiden natuurlijk, in het midden van het land zijn wat plaatsen met extremistische bolwerken waar ze niet zo kapot zijn van westerse toeristen. Als je ook weet waar je níet moet zijn, zul je fantastische weken hebben.

Waar heb je die vlucht voor 315,- euro gevonden? De vlucht naar Cairo is over het algemeen wat prijziger dan naar Luxor of naar de badplaatsen.

Het zou mooi zijn als je een last-minute pakketreis naar bv Dahab zou kunnen boeken, soms zijn deze aanbiedingen goedkoper dan alleen een ticket naar Cairo.

Maar volgens mij is het niet mogelijk om één week hotel met vlucht te boeken en dan nog 2 weken langer te blijven om individueel verder te gaan.

• René

Egypte is een goed land om te backpacken, goed openbaar vervoer en een goeie toeristische infrastructuur. Volgens mij kun je het beste de eerste (zeg) 12 dagen de Nijlvallei doen, en dan via Cairo naar Dahab gaan. Dat is trouwens best een lange reis, eerst vanaf Luxor naar Cairo, is een uur of 10 met de trein, en dan verder met de bus naar Dahab waar je een uur of 8 over doet. Maar het is de handigste route, of je moet een binnenlandse vlucht naar Sharm nemen en dan verder met een bus.

Cairo is echt geweldig, voor deze stad heb je wel een dag of 4 nodig. Ik vind t zelf t leukst om aan het begin van de reis 2 dagen Cairo te doen, en aan het einde ook. Ben je al een beetje gewend aan Egypte en dat maakt Cairo nog leuker.

Voor zowel Aswan als Luxor heb je 3 a 4 dagen nodig, exclusief het transport tussen de steden. Om tijd te sparen kun je vanaf Cairo met de nachttrein naar Aswan, eventueel zelfs in een couchette. Is natuurlijk wel wat duurder, maar het is wel relaxed.

Als je in Dahab bent, ga dan ook de Sinai in. Het is een fantastisch mooie rotswoestijn, waar je de Mount Mozes kunt beklimmen en de Coloured Canyons kunt doen. Aanraders! En snorkelen/duiken natuurlijk.

Mocht je wat adressen van voordelige en leuke hotels willen, dan hoor ik het wel.