waterpijp

• Jolanda

Hoi,

Zoals al eerder gezegd gaan wij dit jaar voor het eerst naar Egypte (Makadi Bay).

Mijn vader heeft me toen we naar Turkije gingen wel eens gevraagd om een waterpijp mee te brengen. En tja ik heb echt wel gekeken naar die dingen, maar het zegt me niks, ik heb er niks mee en ik weet al helemaal niet waarop ik moet letten en welke accesoires ik ook zeker mee moet nemen.

Nu wordt hij na onze vakantie 70 en weet echt geen kado meer te bedenken. Dus schoot me die waterpijp binnen.

Vragen aan jullie.

- Waar moet ik op letten?

- Op welke materialen moet ik letten?

- Wat is een goede maat (voor thuis gebruik)?

- Welke accesoires moet ik meenemen?

- Reserve onderdelen nodig?

- Goed adresje in omgeving Makadi Bay/Hougharda?

- Wat is een redelijke prijs (na de lol van het pingelen)?

- Afijn alle tips die jullie me kunnen geven zijn welkom, want ik weet dus echt niet waar ik op moet letten.

Gr. Jolanda

• sonja

hallo je moet op letten dat hij compleet is,kooltjes en tabak

hij moet ong 70 a75cm groot zijn

de prijs die wij verleden jaar compleet met veel tabak en kooltjes was ong 40 euro,lig eraan hoe goed je bent met afdingen

wel 1 hele goede tip neem alleen de glazen pot mee in je hand bagage en de rest goed ingepakt in je koffer de begage ruimte in,wij hadden alles in handbagage en hadden veel last bij de douane daar moesten alle zware dingen eruit halen en opnieuw inchecken wat een toestand wij hadden er 2 bij ons en gelukkig een hoes over waar hij in zat maar er kwamen mensen terug met kapotte onderdelen.

ik hoop je genoeg geinformeerd te hebben

fijne vakantie en wij gaan in julie weer

groetjes sonja

• Wilma V.

Waar je goed op letten moet, is dat de rubbers goed passend zijn en ik zou voor de zekerheid dan ook nog een extra rubber kopen. Hetzelfde geldt voor de plastic “zuigtuutjes”, ook die moeten goed passen.

Waarom test je de waterpijp niet gewoon uit waar je hem koopt.

Koop geen klein exemplaar, maar gewoon zo'n grote!

Koop ook zo'n tang waarmee je de kooltjes aanpakt.

Wat betreft de kooltjes: ik heb ergens gehoord of gelezen dat je die niet mag uitvoeren, maar ongetwijfeld weet iemand anders hier dat wel te vertellen. De kooltjes kun je hier gewoon in Nederland trouwens kopen bij de diverse Turkse winkeltjes voor circa 5 euro.

Let verder op met de hoeveelheid tabak die je meeneemt, die valt m.i. onder de normale uitvoerbepalingen t.a.v. tabak, dus als je ook nog sigaretten uitvoert, heb je al snel teveel. Een kennis van me die vorig jaar uit Egypte kwam met veel, te veel pakjes shishatabak, kostte dat een aardige duit bij aankomst en controle in Nederland.

Shishatabak kost hier circa 5 a 6 euro, in Egypte 4 a 5 pond. Natuurlijk wel een enorm prijsverschil.

Ik heb zelf vorig jaar de lange pijp van de shisha in mijn koffer meegenomen en de rest (dus zonder uitstekende delen) in de tas waarin ze de shisha verpakt hadden.

Hoop dat je iets aan deze informatie hebt.

• Wilma V.

Nog vergeten te vermelden, dat ik mijn shisha in Cairo heb gekocht voor de totaalprijs van 100 pond.

• Jolanda

ff samengevat komt het er dus op neer dat ik op zoek ga naar:

- een waterpijp van 70/75 cm

- compleet met goed sluitende rubbers en mondstuk (eventueel reserve)

- in een geschikte waterpijptas waarin ik de breekbare delen als handbagage meeneem en de rest in de koffers

- zorg voor kooltjes en een tang

- 250 gr. tabak pp

- Kosten rond de 40 euro

Ben aan het google-en (wat een woord) geweest en kom dan toch nog wel andere prijzen tegen.

En zelf uit proberen ????????? Ik denk er niet aan, heb in mijn hele leven een halve sigaret gerookt, krijgt het er nog benauwd van als ik er aan denk.

Gr. Jolanda

• monica

volgens mij moet dat goedkoper kunnen.

• René

Dat moet goedkoper kunnen, maar dan moet je denk ik wel even naar Cairo of een andere grote stad. Vergeet niet dat je in een plaats zit waar ze heel goed zijn in toeristen teveel te vragen. Heb ooit in Hurghada een kilo nootjes willen kopen, waar in het arabisch opstond dat ze 6 pond kosten. Ik had de eer 18 pond te betalen, en toen ik me vewonderd af vroeg waarom er dan 6 pond op stond kreeg ik als antwoord: ‘Yes, but you’re a tourist!'. Hihihi, maakt wel duidelijk hoe het er aan toe gaat in de badplaatsen….

• monica

Nog drie dagen dan zit ik in luxor. Ik zal wel even navragen wat zo een ding kost,

Ik kan niet wachten om te gaan, ik zie mezelf al zitten op het dakterras, 30 graden heerlijk.

• Wilma V.

Heb je nog navraag gedaan wat betreft het uitvoeren van de kooltjes?

En…………………..40 euro d.w.z. 3 1/2 keer zo duur als in Cairo, lijkt me dat het toch voor beduidend minder zou moeten.

Oh ja, passende plastic “tuutjes” voldoende meenemen.

Veel succes!

• rene

waarom zou je kooltjes mee willen nemen? gewoon barbeknoei-kool werkt prima.

en ik heb echt 70 pond betaald, het enige is dat een egyptenaar hem voor mij heeft gehaald.