buikloop en het eten en drinken

• marijke

nou ik ben heel benieuwd hoe jullie ervaring is met de diaree

en hoe het eten is in egypte

ik ga zelf naar sharm misschien hebben jullie wat info voor mij

• Gipsy

Nou Marijke, ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie maar eens. Dan zie je dat er kilometers tekst geschreven zijn over dit onderwerp.

Ik denk dat de conclusie is dat er niet echt een pasklaar antwoord op jouw vraag bestaat. De een wordt vreselijk ziek, de ander blijft kiplekker en merkt helemaal niks. En waar dat precies aan ligt, daar zijn de wijzen het volgens mij nog niet over eens.

Eea heeft mi te maken met je weerstand en hoe gevoelig je bent voor bepaalde bacteriën die in andere landen voorkomen.

Als je veel hebt gereist of eerder in minder hygiënsche omstandigheden hebt geleefd zul je er beter tegen kunnen.

Heeft ook te maken met de periode waarin je in Egypte bent, in hartje zomer als het bloedheet is heb je veel meer risico om ziek te worden. En zo zijn er vele (persoonlijke) factoren die een rol spelen in deze.

Ook hoe het eten is kun je moeilijk in het algemeen stellen. Deze vraag kun je hetzelfde beantwoorden als de vraag: ‘hoe is het eten in Nederland’?.

Helemaal afhankelijk van waar en in welk restaurant je gaat eten.

Over het algemeen is het eten in de restaurants/hotels in Sharm gericht op de westerse toeristen en heb je internationale buffetten.

• irene

Ben het helemaal eens met Gipsy.

Natuurlijk zijn er wel bepaalde voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen. Ik neem zelf altijd extra vitaminen (zowel ervoor als tijdens vakantie) en extra probiotica (yakult) om de darmen te versterken.

Verstandig is om ORS mee te nemen. Voor het geval je het krijgt ter voorkoming van uitdroging.

Let verder op wat je eet:

geen sla (gewassen in vies water, soms niet altijd)

niet te koud drinken, drink liever thee

liever geen ijsblokjes

eet geen rauwe dingen

en drink zeker geen kraanwater!

Hier hoef ik natuurlijk niet te zeggen dat je in je reisapotheek wel diacure, norit en middelen tegen verstopping moet doen!

• marijke

nou dat zeg jij zo van die reisapotheek maar ik heb ook gelezen dat die middeltjes uit nederland helemaal niet helpen????

is dat nu wel of niet zo heb jij er zelf ervaring mee

kijke ik steek van elk berichtje wat op en zo gaat ik goed voorbereid hoop ik naar egypte

je wilt natuurlijk heerlijk genieten en niet ziek op de toilet zitten

• Martien

Hoi Marijke,

Voor mijn dochter (13) en mijzelf (moeder) heb ik expres een 5 sterren hotel gekozen omdat ik er - en volgens mij terecht - vanuit ga dat men er daar alles aan doet om het eten zorgvuldig te bereiden. Zo'n hotel heeft er natuurlijk niets aan als mensen bij bosjes aan de diarree gaan. In ons hotel werd alles met mineraalwater gewassen en werden ook de ijsblokjes daarvan gemaakt. Wij zijn net terug van 'n heerlijke vakantieweek en hebben werkelijk alles gegeten: rauwkost, de meest lekkere toetjes, groente, vlees enzovoorts! We hebben nergens last van gehad (ja, mijn dochter wel, van een Hollands griepje, maar dat telt niet!), en heerlijk genoten.

Zelf vind ik het heel wat waard om dus een goed hotel te boeken, want je hebt er niets aan om een goedkope reis te boeken en dan wellicht last te krijgen van je buik! Niet dat per definitie alle goedkope hotels DUS slecht eten hebben, maar ik denk wel dat de kans daarop groter is.

Verder moet je gewoon zorgvuldig zijn met wat je (buiten het hotel) tot je neemt: vooral flessenwater drinken, zou ik zeggen, of Cola light (dat schijnt heel goed te zijn)! En verder als je openbare WC's betreedt zorgvuldig met papier/handen wassen zijn. En in het hotel niet per ongeluk je tandenborstel onder de kraan houden…

• monica

Hoi marijke,

Het eten en drinken in de 4 en 5* hotels is veilig hoor.

Ik heb altijd sla, tomaten en overige rauwkost gegeten en ben nog nooit ziek geweest. (laat ik dat ff afkloppen). Wel moet je oppassen met koud drinken en het warme weer. Op straat en overal kan je flesjes water kopen, deze liggen vaak in een koeling en meer dan eens is de inhoud zo koud dat het bevroren is. Als je dat dan gelijk achterover slaat kan je er gif op innemen dat je maagklachten krijgt.

Pas wel op met lunchpakketten die je wel eens meekrijgt. Als deze te lang in een bus liggen dan zou ik ze niet meer eten. Mijn zus heeft dit wel gedaan en de gevolgen waren niet echt leuk. De diarree volgde haar tot in nederland aan toe.

Het is een andere land met andere bacterien en soms krijgt je zomaar de diarree, niemand weet dan waar het vandaan komt. Dus oorzaak en gevolg is niet altijd bekend, het gebeurt gewoon.

Middeltjes uit nederland niet helpen niet tegen die diarree, het is dan ook raadzaam om ter plaatse antinal te kopen, dit middel schijnt gigantisch goed tegen de diarree te werken.

De lokale bevolking zegt dat muntthee ook help en sterke koffie met citroen schijnt ook goed te zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Ga gewoon op vakantie en denk niet aan dit soort dingen, dan gebeurt het vaak ook niet,

Prettige vakantie,

Monica

• marijke

dank je wel monica en martien ik vind het heel leerzaam om te lezen hoe andere mensen het hebben ervaren en hoe hun vakantie was geweest en hoe het eten is en hoe het hotel en de mensen kijk daar heb je ook nog wat aan

en inderdaad we gaan er gewoon heerlijk van genieten

maar omdat je vanalles en nog wat lees word je er een beetje bang van

je bent toch echt een rot eind weg van je vertrouwde nederland

maar goed als ik hier het een en ander kan lezen hoe andere mensen het onder vinden moet het toch wle goed gaan??

• Gipsy

Het is echt een hardnekkig misverstand om te denken dat je in een 5* hotel niks kan gebeuren. Er zijn nl. net zo goed bv hepatitus besmettingen mogelijk in luxe hotels, het zal de eerste keer niet zijn.

Bij een 3* hotel dient de hygiëne net zo goed te zijn.

• Claudia

Wij zijn vorig jaar december naar Sharm geweest en van te voren DTP en hepatites A injecties gehaald. Wij zijn 8 dagen geweest in een 4 sterren hotel en nergens last van gehad. Wel hadden we desinfecterende lotion mee genomen om overal je handen mee te kunnen wassen. Ze zeggen geld stinkt niet nou in Egypte wel.Trouwens een hele fijn vakantie gehad.

• irene

Tuurlijk Marijke!

Ik zou zowiezo altijd zelf pillen meenemen. Als het niet helpt kun je toch altijd nog halen in het hotel.