afstand El Gouna-Luxor (1 dag excursie)

• Ronnie

Wij gaan deze maand naar El Gouna. Wie weet er hoe ver het is naar Luxor en of dat goed in een 1 daagse excursie te doen is?

• irene

Ja het kan in een 1daagse excursie. Ik meen 6 uur rijden of zo.

Als ik zo brutaal mag zijn. Ik zou niet naar Luxor gaan maar naar Cairo. In Luxor is alleen maar Valley of the Kings. Cairo is veel toffer met het museum, sfinx en de pyramides. Langer rijden, maar dan heb je ook wat.

• Ronnie

En hoe lang is dat dan rijden/vliegen?

• Gipsy

Cairo is een stuk verder, 8 á 9 uur rijden tot je op de plaats van bestemming bent. Het is ook een saaie weg.

Naar Luxor is minder ver, de ééndaagse excursie is prima te doen. Echt de moeite waard, is ook een mooie route. Het eerste stuk met beste leuke uitzichting in de woestijn, je rijdt door een best afwisselend landschap. Het laatste stuk rijdt je door dorpjes aan de Nijl waar het leven heeft stilgestaan.

Tis maar wat je zoekt, de pyramides en de hectiek van de grote stad of de tempels in Luxor.

Eigenlijk zou je het allebei moeten doen, maar is dus een lange zit in de bus.

• rene

dan heb je toch heel wat gemist, als je alleen de valley of the kings hebt gezien in luxor. de piramiden had ik met 10 minuten wel gezien, karnak daarentegen bijvoorbeeld….. daar ben ik na een dag nog niet uitgekeken, zeker met een goede, praatgrage gids.

• Sannie

Het is allebei de moeite waard. Ook de bus rit er naar toe is te doen. Een goed boek en lekkere muziek mee en je bent er zo. Ook nog wat lekker slapen. Je ziet ook veel, vooral veel sterren. Cairo en Luxor is heeft verschillend. Bedenk wat je echt wil zien. Cairo zal ik wel in twee dagen doen, omdat de rit ernaar toe langer is.

Veel plezier, Sannie

• Gipsy

Zo zie je maar weer. Zoveel mensen, zoveel wensen en dus steeds andere meningen.

Persoonlijk zou ik Cairo niet hebben willen missen, al is het alleen maar om de gigantische wereldstad te beleven, de hectiek, de sfeer, het leven van alledag, de cultuur en wat al niet meer. Is gewoon niet te evenaren, zo boeiend. Niet zozeer alleen vanwege de piramides -al is dat wel een must als je in Egypte bent, wat mij betreft-.

Twee dagen is nóg te kort. Maarja, het is gewoon een kwestie van keuzes maken in het leven zeg ik altijd maar.

Terug naar Ronnie, die begint deze topic met zijn vraag over Luxor. En dat is dus heel goed te doen in één dag. Maar natuurlijk is er in die regio zoveel meer dat één week nog beter zou zijn. En dan zijn we dus weer terug bij die keuzes die we moeten maken in de beperkte tijd die we hebben in dit leven…….