huwelijk Hurghada

• elisabeth

Als je de status van h..r wil hebben moet je dit vooral doen. (sorry dat ik dit zo hard zeg). Wel zichzelf respecterende moslim man of kopt gaat samenwonen. Ja alleen als het toch niet serieus is. Als je daar geen probleem mee hebt dan is het natuurlijk geen punt. Maar deze status lijkt mij toch niet zo prettig vooral als je bedenkt dat je in een land verblijft waar vrouwen verstoten of erger kunnen worden als ze seks hebben voor het huwelijk.

• Jol

Het is bij de Egyptische wet nog steeds verboden om ongehuwd samen te wonen. Natuurlijk zijn er genoeg stellen die dat doen maar controle hierop ( vroeger meer) wordt zo nu en dan nog steeds uitgevoerd.

gr, Jol

• Marijke

Dan zou ik me afvragen of je met iemand wil zijn die vrouwen die samenwonen zo ziet (terwijl hij t zelf ook doet) dan wel een omgeving heeft waar dat het geval is…dan is er wel een erg groot cultuurverschil. mijn ervaring is dat de jongens/mannen die ik daar ken, best een aantal, vrouwen NIET zo zien en het juist verwerpelijk vinden hoe het in de rest van egypte gaat… zij wonen al jaren met hun vriendinnen, trouwen er uiteindelijk wel mee dus er is geen sprake van een mindere status. en ten aanzien van andere mannen: als t onverhoopt misgaat, ga je toch terug naar NL lijkt me. \

wel moet je voor de huiseigenaar zo;n nep-huwelijskocntractje kopen.

en wat de fruithandelaar opde hoek van de straat ervan vindt…doet er mijns insziens niet toe (die denkt trouwens toch dat je getrouwd bent)

er zijn echt wel mannen die hun eigen trots opzij kunnen zetten als ze echt evrliefd zijhn en dat meisje aangeeft niet meteen te willen trouwen…het is geven en nemen. niet alle mannen denken alleen maar aan zichzelf. en nogmaals als hun omgeving ook een beetje “modern” is, hebben ze niet eens met die trots te maken

ik dnek dat ieder voor zich moet inschatten hoe je partner er tegenoverstaat en met wat voor omgeving (vrienden, familie) je te maken hebt…en dat de kans zeker aanwezig is dat je tot de conclusie komt dat je het beter niet kan doen..maar het gaat te ver te zeggen dat je per definitie als h..r gezien wordt!

• Petr°

Dat ligt natuurlijk helemaal aan de man in kwestie. Mijn ervaring is dat er een grote cultuurkloof is, tussen extreem conservatief en wat wij als “normaal” zouden zien.

Een beetje zoals onze generatiekloof in de jaren 60.

Vaak hangt dat ook samen met de mate waarin men het geloof belijdt, en met het opleidingsniveau. Iemand die ontwikkeld is, weet van de verschillen tussen Europeanen en het Midden Oosten, en men veroordeelt elkaar niet.

Ik denk wel dat het een verschil zal maken in welke plaats je samenwoont. Een toeristenplaats heeft sowieso al een veel lossere cultuur, en men zal daar meer accepteren dan in een volkswijk in Cairo.

Verder lijkt het me nog steeds moeilijk, ook al woon je in een toeristenplaats en wil je met een van de ontwikkelde, moderne mannen gaan samenwonen.

Het zijn tenslotte allemaal mannen die eens in zo`n conservatieve cultuur zijn geboren en opgegroeid, en daar in min of meerdere mate hun oordelen op gebaseerd hebben.

Het is helemaal afhankelijk van de man in kwestie hoe hij daar mee omgaat.

• elisabeth

Hi Marijke,

Je hebt een punt. Maar het niet alleen de man in kwestie waar je mee te maken hebt. Het is ook zijn familie en de omgeving.

Het blijft moeilijk. Ik zou gewoon voor het trouwen gaan lands wijs lands eer.

Dit om niet (heb ik van een vriendin gezien) door de haar (zogenaamde) "vrijdenkende man voor h..r uitgescholden te worden. Dit nadat de relatie slecht ging. Het werd toch tegen haar gebruikt. Raar als je bedenkt dat hij het ook deed. Maar de (seksuele) moraal is erg dubbel en ik zou het zekere voor het onzeker nemen om de roddels tegen te gaan.

• meike

PLease voordat je gaat trouwen lees het boek waarover ik spreek daar worden vrouwen in geinterviewd die allemaal aangeven dat ze zich veel beter hadden moeten informeren voordat ze gingen trouwen-zitten veel haken en ogen aan

• xxx

nou iris als ik deze verhalen allemaal lees,zal ik nog maar eens even heeeeeel goed nadenken hoor.

heel veel succes,en hopelijk zijn mijn verkeerde gedachten niet terecht.