Egyptische ponden: hoe zien ze er uit/lastig om waarde te herkennen?

• Martien

Hallo!

Nog 3 nachtjes slapen en dan arriveren we in Eygpte! Egyptische ponden zullen we wel op de airport of bij het hotel pinnen, maar wat ik me afvraag: hóe herken je de waarde van de biljetten? Staan er voor ons herkenbare cijfers op, of is alles in het Arabisch? En is het moeilijk om de biljetten van elkaar te onderscheiden (Ponden van Piaster, bedoel ik)? Kennen jullie een site waarop de biljetten afgebeeld staan?

• monica

Ik weet niet of er een site is.

Het geld wat je pint is over het algemeen vrij gaaf. Ik raad je aan om het even te bekijken. Persoonlijk vindt ik het mooier geld dan die stomme euro van ons.

Je hebt snel genoeg door hoe het precies zit met de ponden, de waarde staat gewoon in cijfers en voor ons leesbare tekst afgedrukt.

50 piasters biljet lijkt vrij veel op het 50 pond biljet. Dit is ook de reden dat de wisseltruc met deze biljetten wordt uitgevoerd. Let goed op als je iets betaald met euro's en je krijgt in ponden terug.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik moet nog 14 nachtjes wachten en dan ga ik.

Fijne vakantie.

Groetjes,

Monica

• Marjolein

De 50 piaster(half pond) zijn iets kleiner dan de ponden,maar alles is duidelijk te herkennen en staat er in het arabisch aan de ene kant en het engels aan de andere.Het grootste biljet is 100 dan 50,20,10,5,1 pond,De piasters van 50 zijn praktisch de enige die nog in gebruik zijn,die van 10 en 5 krijg je bijna nergens meer.

Denk dus niet dat het een probleem zal geven,prettige vakantie!

• Ingrid

Het 25 piastres biljet wordt ook nog steeds gebruikt. Nog een tip: bij betalen en wisselgeld altijd goed controleren en overtuigd zijn van jezelf. In Egypte zullen ze je niet snel beroven maar ze praten het geld eerder uit je zak. De “oplichters” kunnen erg overtuigend overkomen… zorg ervoor dat jij des te overtuigender bent :-)