papyrus

• c de hullu

hallo

heeft er iemand ervaring met het kopen van papyrus ,ik lees net in een boek ,dat je dat het best bij een dr ragab papyrus institutes kan koopen

en weet iemand of we met de rondreis van go best ook in een fabriek er van komen

ik wil er graag iets van kopen voor in de woonkamer

• Pauline

Vaak kom je met een excursie wel in zo'n papyrusfabriek. Toen ik een dagje in Cairo was gingen we er ook heen. Ze legden uit hoe het gemaakt werd en daarna kon je rondkijken en eventueel iets kopen. Tijdens een andere excursie werd het ook ingepland (in Dahab). Ook ben ik via een excursie naar een winkel geweest met papyrus en andere souvenirs. Zogenaamd voor een “special price” omdat je met een groep bent, maar je moet gewoon net zoveel afdingen als overal. Ik moest daar eigenlijk veel meer betalen, maar toen zei ik dat ik het ergens anders voor een veel betere prijs had gekocht (dat was ook zo-in Sharm en dit was in Dahab). Toen wilde hij het ineens wel voor die prijs verkopen. Dus let wel op, gewoon afdingen en als het kan rondkijken op verschillende plekken (vergelijken). Veel plezier!!! Ik heb hier ook wat dingen hangen, het is een leuke herinnering.

Pauline

• Gipsy

Volgens mij kun je beter juist níet tijdens zo'n excursie kopen. Dit zijn de zaken waar dus de hele dag door groepen toeristen komen en waar de reisorganisator/gids ed ook een flink graantje moeten meepikken van de winst.

Is dus ook erg toeristisch en massaproduktie.

De prijzen liggen een stuk hoger dan in de kleine, lokale winkeltjes waar je ook meer originele en authentieke of zelfs speciaal voor jou gemaakte dingen kunt krijgen.

• Marjolein

Wij hebben dus een bazar in Cairo en horen vaak voor wat voor een exhorbitante prijzen de mensen kopen,terwijl wij voor hele normale prijzen verkopen.Mochten jullie meer willen weten stuur ff een mailtje want ik denk dat ik hier geen reklame mag maken.

• monica

Gipsy heeft waarschijnlijk wel gelijk dat de prijzen bij de excursies hoger liggen dan als je het in de kleinere zaken zou kopen waar de gidsen geen commissie van zouden ontvangen. Alleen als je een vakantie boekt met een reisorganisatie en je bent onbekend in egypte dan weet je deze zaken niet zo snel te vinden in de weinige tijd die je overhoudt als je aan alle excursies zou meedoen.

Ik heb nu 2x een reis met een reisorganisatie gemaakt en ga deze keer dus zonder op vakantie naar egypte en verwacht ook een heel ander egypte te zien en zal dus waarschijnlijk goedkoper uitzijn met de souveniers.

• Gipsy

Dat is ook weer zo. tijdens je vakantie is je tijd meestal beperkt en/of wil je gewoon geen kostbare vakantietijd besteden aan de juiste winkeltjes zoeken en kijken en vergelijken. Ook het spel van onderhandelen is leuk om eens te spelen, maar het kost wel veel tijd. De andere kant van het verhaal, maar ook wel weer begrijpelijk.

En hiervan wordt dan weer gretig gebruik gemaakt door die luxe airco- zaken waar de toeristen met bussen vol afgeleverd worden. Ze hebben wel gezien dat de toeristen dus vanzelf toestromen en vaak en graag ook hun dik gevulde portemonee trekken.

Diezelfde toeristen verpesten wel de markt door deze -zeker voor Egyptische begrippen- belachelijk hoge prijzen zonder blikken of blozen te betalen.

• Martine

In Egypte moet je bijna overal afdingen. In de zaken waar je tijdens excursies heengaat moet je inderdaad ook gewoon afdingen. Helaas vertelt de gids dit er niet bij omdat hij inderdaad commissie ontvangt(op zich niks mis mee, het is een aanvulling op zn loon en als dat loon hoger was, waren ook de excursieprijzen hoger). Trouwens, als je niet bekent bent met het land, de prijzen en het afdingen zul je ook in de meeste bazars, supermarktjes, taxis en dergelijke teveel betalen. Het belangrijkste is om je van tevoren goed te laten informeren over de prijzen. Als ik het niet weet, vraag ik het na bij de receptie, bediening, Egyptische vrienden etc. Ze vragen vaak maar raak met de gedachte “nee heb je, ja kun je krijgen”. Wij zijn nou eenmaal rijk in hun ogen en dat zijn wij ook met onze euro's daar. Het is echter korte termijn denken van hun kant want als de prijzen de pan uitschieten, zoeken de toeristen wel weer een goedkopere bestemming.

• c de hullu

hoi marjolein

ik wil je graag een mail sturen voor informatie maar ik heb je email adres niet

• Marjolein

nu staat hij er wel,grtjs

• Pauline

Ik bedoelde ook niet dat het verstandig was om via een excursie papyrus te kopen, heb ik ook niet gedaan omdat ik geen rondreis deed. Misschien was mijn verhaal niet duidelijk, maar ik heb alleen een keer een souvenir in zo'n winkel in Dahab gekocht (na flink afdingen dus voor dezelfde prijs als in Old Sharm).

Maar als je de tijd en de mogelijkheden hebt is het natuurlijk veel leuker om in een winkeltje met de verkoper onder het genot van een waterpijp en/of karkadee (of thee) te onderhandelen over de prijs en te praten over het Oude Egypte (of waar diegene vandaan komt…). Echt heel gezellig en meestal pakt de prijs dan alleen maar gunstiger uit…hoe langer je zit…hahaha en natuurlijk erg gezellig!!!

Pauline