Richtlijn voor fooien en andere uitgaven

• Lyan

Kan iemand mij een goede richtlijn geven wat je zoal aan fooien geeft? Ons lijkt 20 eurocent niet veel, maar dan lees je weer ergens dat het meer dan genoeg is.

En wat geef je uit aan een taxi, kamelenrit, feluccatochtje??

Je begrijpt, we gaan naar Luxor, deze week al, maar voor ons is het de eerste keer

dus we zijn maar leken op het gebied van afdingen en fooien.

Alvast weer bedankt.

• Marjolein

Alhoewel er bij alles 10% bijgerekend is,gaat dit nooit naar het personeel.Ik reken ong 10% extra voor fooien, maar minimaal 1 pond,kamerbediening 10 pond.Taxies geef ik nooit fooi,want als je niet heel goed bent in afdingen rekenen die toch altijd meer.Ga bij afdingen uit van wat het je waard is om te kopen.Veel plezier.

• Gerard

Ik had altijd een stapeltje 1 pond-biljetten bij me en daar kon ik meestal aardig mee vooruit. Het ligt er ook maar aan of een taxichauffeur aardig is of niet, hetzelfde geldt voor het bedienend personeel. Meestal zat mijn fooi ( afgezien van het eten in een restaurant) tussen de 1 en de 5 pond en uit de reacties bleek dat dat meestal voldoende was. Je moet ook niet teveel geven in vergelijking met de “normale” lonen. Dat werkt ook verstorend! Voor ons stelt het niet veel voor om nog meer te geven, maar wat is redelijk?

• marjolein

geef ook geen euro munten,maar egyptisch geld.munten kunnen ze niet bij de bank inwisselen,dan hebben ze er zo weinig aan en krijg je de wisseltrucs op straat weer

• Gipsy

Gerard, ik ben het helemaal met je eens, maar als je een kleine fooi geeft in de toeristenplaatsen zul je zeker wel eens of meer dan eens, in de situatie komen dat men duidelijk laat merken dat dit fooitje niet voldoende voor ze is.

Dat is het nadeel van het toerisme, ik heb regelmatig meegemaakt dat men minachtend doet over een fooi van 5 pond en duidelijk laat weten meer te verwachten.

Overigens in zo'n geval eis ik mijn fooi helemaal terug en geef ik niks.

Ook al kom ik al jarenlang in dit soort landen, het fooiensysteem blijft lastig in toeristengebieden. Wat redelijk is ligt per situatie weer anders en hiervoor is dan ook geen richtlijn te geven volgens mij.