Huisje kopen in Egypte!!

• Petra

Hoi allemaal,

Wij willen graag dit jaar voor goed in Egypte gaan wonen, daar zitten wij eigenlijk al een tijdje overna te denken, maart wij gaan het toch doen.

Alleen wij weten het nog niet waar zullen wij komen te zitten. Voor ons: mijn man, onze twee dochters van 7 en 9 jaar en ik, lijken alle plaatsen daar wel mooi, Hurgada met omliggende plaatsen, Sharm el Sheik, Luxor, Cairo, Alexandrie of zelfs el alamein, dit hebben wij allemaal bezocht.

Wat kunnen jullie ons in dit geval aanraden?, en wat is jullie ervaring mee?

Wij willen ook gelijk een eigen stekje aanschaffen en natuurlijk meteen inrichten, dus wat is volgens jullie de meeste geschikte plaats om onze droom te verwezenlijken.

Natuurlijk willen wij ook een niet te dure huisje (mag ook appartemen) kopen voor een relatief lage prijs, hoe moeten wij dat straks doen?

Ben echt benieuwd naar jullie mening

Groetjes,

Petra

• Petra

Dankje wel voor jullie reacties.

Mariolein, dat zal ik zeker doen.

Ik was ook wat vergeten om te vragen, hoe pakken wij het aan als mijn man straks werk nodig heeft?, hij heeft bijna altijd op kantoor gezeten, maar hij kan ook alles aanemen als maar goed betaald wordt.

Weten jullie ook hoe moet hij dan op zoek gaan naar werk en waar?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

• Gipsy

Sorry hoor, maar ik zit met verbazing deze draad te lezen.

Onvoorstelbaar, dat iemand heeft besloten voor zo'n grote stap in je leven; om te gaan imigreren, zelfs mét een gezin en zo weinig weet over het leven in het nieuwe land. Of in ieder geval over de belangrijke vragen die je hier stelt!

Voordat je besluit je schepen te gaan verbranden heb je toch dit soort vragen over huisvesting, werk en inkomen, scholen voor je kinderen en vele andere kwesties beantwoord?

Het inkomen dat jij verwacht heeft in Egypte heeft de doorsnee academicus niet eens.

Als je man Egyptenaar is, zou hij -naar ik aanneem- toch het antwoord op deze kwesties moeten kennen? Is hij niet (oa) om economische reden naar NL gekomen, zoals zóvelen met hem?

Vreemd dat jij dit soort essentiele vragen dan hier moet stellen op een vakantieforum.

Wat naief als je verwacht een leuk huisje te kunnen kopen voor weinig geld en zo even een leuk (top)salaris (voor locale begrippen) te kunnen ontvangen in een derde wereldland met grote economische problemen en grote werkeloosheid!

Als je jong en alleenstaand bent kan ik me nog voorstellen dat je de gok wilt wagen en het avontuur tegemoet wilt gaan. Maar zelfs dan is ook een grondige, deskundige voorbereiding belangrijk om het niet op een grote terleurstelling of veel erger uit te laten lopen. Maar met de verantwoordelijkheid voor twee jonge kinderen, dat is voor mij echt ongelofelijk.

Ik wens jou en je gezin alle geluk in het leven, maar kom eerst even met beide benen op de grond en wordt wakker, voordat je zo'n grote stap gaat nemen.

• maya spijk

hai Petra

Ja ik hoop het beste voor jullie, maar als ik dit allemaal lees wat jullie verwachten, dan denk ik zeker dat je het allerbeste in Nederland kan blijven wonen. Echt ik heb met onsteltenis je verhaal gelezen, wij hebben een huis gekocht in Hurghada, daar is voor elke Nederlander wel aan te komen voor een redelijk bedrag, maar je levensonderhoud is toch het belangrijkste!!!!!!

Mijn mening is idd, of je moet echt een heleboel spaargeld hebben dat je eerst vooruit kan daar, of je bent echt helemaal verkeerd bezig meid, wij hebben genoeg Nederlandse mensen die daar zitten, maar stuk voor stuk hebben ze het heeeeeeeeeeeeeeeeel moeilijk daar, als je een uitkering vanuit Nederland krijgt, omdat je afgekeurd bent, dan is het wat anders, maar meisje meisje kijk uit !!!!!!!!

GOOI INDERDAAD HIER NIET ALLES WEG, WANT HET IS DAAR VEEL MOEILIJKER DAN HIER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik kan je alleen maar waarschuwen en een gewaarschuwd mens…………………………………

gr.Maya

• marjolein

hoi,ik moet de vorige schrijfsters gelijk geven.ikzelf ben getrouwd met een egyptenaar uit luxor,hij woont daar en ik hier,maar het zal toch voorlopig zo moeten,want mijn dochter is pas 12 jaar en gaat hier op school en in luxor is (nog)geen internationale school,wat zou ik daar dan moeten?haar op een lokale school doen?dat wil ik haar niet aandoen.als het alleen om mezelf zou gaan had ik daar al lang gewoont,maar je hebt je hele gezin om aan te denken,BEZINT EER GIJ BEGINT…………………….

• gerda

Ik moet me ook aansluiten bij deze zeer kritische noten. Ik denk dat je te veel verwacht van een leven in Egypte en volgens mij zien jullie het erg rooskleurig……wat ik dus niet begrijp als je man uit Egypte komt. Dan moet hij lijkt mij wel weten tegen wat voor problemen je aan kunt lopen. Zoals ik al schreef de salarissen zijn ontzettend laag en als je niks achter de hand hebt of een top salaris van een buitenlands bedrijf dan gaan jullie het erg moeilijk krijgen. Als je alleenstaand was dan zou ik zeggen ga ervoor maar je hebt de verantwoording voor je kinderen. Als je kind daar op een goede school zit, kost dat ontzettend veel geld, de meeste mensen zijn niet verzekerd voor ziektekosten dus bv dokter en tandarts betaal je meestal zelf contant. Enz. enz. Ik heb zelf ongeveer 10 jaar in Luxor gewoond, en de laatste 5 jaar in Luxor samen met onze zoon, dus ik denk dat ik er wel een beetje over mee kan praten.

Denk er nog eens HEEL goed over na en bereid je beter voor want nu lijkt het me een “riskante” onderneming. Verbrand niet alle schepen achter je voor mocht het daar niet zo lopen als jullie gehoopt hadden. Dan kan je altijd nog ergens op terugvallen. Want heb ik het nu goed begrepen dat jullie al in maart vertrekken??? Of misschien heb ik dat verkeerd gelezen………

Succes!!!!

• gerda

Ik denk dat ik dat “maart” verkeerd begrepen heb want volgens mij was dat een type-fout……………

Uit je berichtje krijg ik trouwens ook het idee dat je Egypte teveel door “toeristen-ogen” ziet. Jullie hebben prachtige plaatsen bezocht maar om er te wonen dat is echt totale andere koek!!!!!

• Sfinxie

Hai, Mijn man wil ook graag terug naar Egypte. Hoewel hij soms toch twijfelt. Ikzelf twijfel HEEL erg. Ik heb het prima naar mijn zin hoor, maar of ik daar heel mijn leven zou willen opbouwen? ik weet het niet. Vakantie vind ik heerlijk maar ik zie mezelf daar niet voor altijd. Ik moet er echt nog heel wat nachten over slapen en denken. WIl toch een toekomst voor onze zoon en of hij dat daar heeft? ik weet het niet.

• Sfinxie

Ben ik helemaal met je eens. Het echte leven is er heel anders. Ik dacht in het begin ook :dit is het…..maar naarmate ik er vaker ben, heb ik toch mijn vraagtekens of ik er voor altijd zou willen wonen

• anja el assal

ook ik wilde altijd graag in egypte wonen , maar na 16 jaar bekijk ik het leven daar toch wel door een andere bril .

je kuntnatuurlijk ook eerst eens kijken of je een huis kunt kopen in egypte en daar zo lang mogelijk heen gaan in de zomer.

richt je huis in verdiep je in het echte leven van alle dag en leer de taal .

als je dan een goede baan kunt vinden en een school voor de kinderen ,als die er zijn en als je kinderen de taal spreken dan pas kun je een besluit nemen om daar te gaan wonen .

zelfs in nederland ga je niet zo maar naar een andere stad vehuizen zonder werk.

ik spreek de taal ,heb een huis en weet wat het leven me daar te bieden heeft.

dus spaar ik zodat ik straks als mijn kinderen groot zijn ,hun studie af hebben voor een langere tijd of definitief naar egypte kan gaan .

tot die tijd ben ik realistisch ,omdat ik kinderen heb en geniet ik van de lange vakanties in egypte.

het leven is niet zo simpel als je geen goede baan hebt en in ieder geval moet je een aardig spaarpotje hebben om de slechtere tijden te overbruggen .

neem in iedere geval de tijd om alles eerlijk te bekijken en niet alleen door een zonnige bril,het is een heerlijk land geweldige mensen maar zonder werk en of geld is het gewoon ploeteren zoals overal.

wens je veel wijsheid in je besluit