Marsa Alam

• Moon

Goedemiddag,

Mn partner en ik willen graag naar Marsa Alam volgende maand. Vriendje wil graag duiken en ik ga dan vnl relaxen. Graag zouden we een all inclusive hotel willen hebben met als het mogelijk is daarbij ook de duiken evt inbegrepen. Weet een van jullie of dit ergens kan in Marsa Alam?

Groeten,

Moon

• Jaccolien Wallaard

Hoi,

Ik ga zelf al jaren naar de Red Sea Diving Safari, en kom dan ook regelmatig in het Kharamana Resort. Dit is een prachtig mooi hotel met geweldig huisrif om te snorkelen en te duiken. Verder zijn er een aantal zwembaden, een paar restaurants, een leuke bar, een behoorlijk aantal winkels, een kleine soort supermarkt, een fitness, mogelijkheden tot massage…. Het is een ideaal hotel om relaxen te combineren met duiken. In het Kharamana Resort is Pioneer Divers gevestigd. Dit duikcentrum werkt samen met de Red Sea Diving Safari en zij verzorgen prachtige duiken. Als je voor een dergelijke combinatie gaat kan ik je dit zeker aanraden!!

Jaccolien

• rene

Red Sea diving safari center: persoonlijk zou ik er niet heen gaan….

Het volgende bericht is een kopie uit de Nieuwsgroep nl.sport.duiken

"We are the relatives of Brigitte Massonnet and Gilbert Nuguet who both died

when they were diving in the Red Sea on December 30, 2003. Since then, and

despite our efforts and those of the French justice departments, the

Egyptian authorities have not given us any explanation on the circumstances

of this accident.

That day, Brigitte and Gilbert started the dive around 9 am, near Chaab El

Fatoune site, a short distance off Marsa Shagra. Five other divers,

apparently all Dutch people, and one local instructor, Mr. Mohammed Mahmoud

Sami Abdeladim, were diving with them.

Brigitte and Gilbert were staying in Shagra village, at the Red Sea Diving

Safari Center.

If you are one of divers who were part of this group or if you know someone

who was vacationing there at the time and could be able to give us

information, please contact us through these emails : massonnet.bruno@wanadoo.fr ; philippe.massonnet@afp.com

Any information you provide us could help us get some crucial answers, two

years after this tragedy left five children, two mothers, sisters, brothers

and other family members in deep sadness.

Many thanks for your help."

Philippe

• anita

Brayka Bay geweest verleden jaar prima resort.

Mijn vriend duikt en ik dus niet, maar dat is daar prima te combineren. Duikschool zit op het resort aan het strand. Ik zat lekker onder mijn parasolletje en hij kon dan zo af en toe naar de duikschool lopen en dan een ochtend duik of middagduik maken. Dus dan kun je gewoon samen lunchen.

En de baai is er leuk om te snorkelen.

Ik ben wel mee geweest met een dagtrip naar Samadai. De groep ging duiken en ik ging met 1 van de personeelsleden met een zodiac op zoek naar dolfijnen. En ja hoor ik heb met dolfijnen gesnorkeld. De duikers hebben geen dolfijnen gezien.

En ik ben mee geweest naar abu dahab, daar zit een zeekoe, kan je ook mee snorkelen. Erg leuk.

• Jaccolien Wallaard

Ik kom al als klein hummeltje op de Red Sea Diving Safari, zo'n 13 jaar nu non-stop. Het is voor mij een grote familie waar ik ieder jaar, soms wel 2 of 3 keer per jaar, met open armen ontvangen ben. Tijdens een van mijn vakanties daar, was er ook een keer een duiker vermist van een grote duikgroep. Deze man had zelf zijn diploma's tot diving instructor. Op een dag ging zijn hele vriendengroep op pad, terwijl de man achterbleef. Hij is later zelf alleen het water ingegaan en nooit meer terug gekeerd. Natuurlijk is er toen een grote zoekactie opgestart, terwijl een van de mannen uit de vriendengroep ons vertelde dat de man de laatste tijd depressief was. Achteraf heeft men aangenomen dat de man heel bewust zelfmoord heeft gepleegd. Het is voor iedereen heel heel rot dat zulke dingen gebeuren, maar ik wil hiermee maar zeggen: als je de situatie niet kent, het verhaal niet weet, dan mag je in mijn ogen ook geen conclusies aan in dit geval het vakantieoord verbinden. De man had toestemming alleen het water in te gaan, bij uitzondering, omdat hij zoveel diploma's had. Als mensen besluiten zo hun leven te beeindigen, dan kan heel vaak niemand ze tegen houden, en wie kun je achteraf dan verwijten maken?

Ik zeg natuurlijk niet dat dit verhaal hier iets mee te maken heeft, maar ik wil maar aangeven dat je niet weet of in kunt schatten waarom en hoe dingen gebeurd zijn als je het verhaal niet kent. Dit is niet het enigste verhaal over duikongelukken. Niet zo heel lang geleden zijn vrij ervaren, Nederlandse duikers, omgekomen door stikstof narcose. Zijn ze in paniek geraakt en snel naar boven gegaan? Wie kan het navertellen?

Ik hoop dat de mensen in het bericht hierboven meer informatie kunnen verzamelen over hun omgekomen familie voor hun eigen gemoedsrust. Maar het lijkt mij te ver gaan bij voorbaat conclusies aan een resort te trekken.

• scuba-rene

heb je gelijk in, maar het geeft wel te denken, toch? het verhaal van de stikstof-narcose vind ik wel een beetje apart, want er is een wet in egypte dat je niet beneden de 30 meter mag duiken, tenzij voor een duikopleiding, en dat hoort een duikschool toch te weten, te vertellen, en na te leven…….

• Flipper

Ik ken geen van de bovenstaande verhalen, maar wel een paar andere trieste berichten van ongelukken met duikers in de Rode Zee. Je weet inderdaad nooit wat er precies is gebeurd tenzij je er zelf bij was. Het is belangrijk om een goede en veilige duikschool uit te zoeken want er zit wel een hoop rotzooi tussen. Dan nog kan er van alles gebeuren en dat ligt niet altijd aan de duikschool. Er zijn veel ervaren duikers die de kick zoeken om steeds verder en dieper te gaan en daar gaat het wel eens mis. Nogmaals, ik weet niet wat er in bovenstaande verhalen is gebeurd en ik ben al helemaal niet bekend in Marsa'Alam maar je moet inderdaad voorzichtig zijn met de vinger te wijzen naar de duikschool.

• nikki

heeft er iemand eigenlijk ook specifiek ervaringen met de duikschool bij Brayka Bay Hotel;

'Seafari' ????

• scuba-rene

natuurlijk moet je daar voorzichtig mee zijn, het is alleen voor mij zo dat als ik zo'n bericht lees, denk: er is iets gebeurd, familie wordt in het ongewisse gelaten, dat zal niet zomaar zijn. Overmacht lijkt me niet iets om je als duikschool voor te schamen. voor mij is het dan een optelsom om te besluiten een andere duikschool te nemen. Misschien was er iets heel anders aan de hand. kan. Misschien is betreffende divemaster ontslagen, opgesloten, en heeft de duikschool aan zichzelf en zijn werknemers hogere eisen gesteld zodat zoiets nooit meer zal gebeuren bij hen. is ook heel goed mogelijk. Misschien is alles intern bij duikschool/ egyptische overheid goed afgehandeld, maar willen ze het alleen stil houden om de branche geen kwaad te doen. (overigens wel erg fout van de overheid in dat geval dat familie in ongewisse te laten, maar goed).

Ik wijs ook niet zozeer de vinger naar de duikschool, maar naar het bericht, voor mij is dat een reden om naar een ander te gaan. Juist omdat er zoveel (dodelijke) ongelukken gebeuren door malafide schooltjes, heeft een school bij mij al snel de schijn tegen. Lullig voor een school die alles altijd goed doet, maar door stompzinnige duikers de schijn tegen krijgt, maar daar doe je weinig aan, dat is een taak die de overheid daar wat beter op zich moet nemen door meer te controleren en strengere eisen te stellen.

Moon, schrik hier verder niet van, ga er alleen wel vanuit dat duurder vaak ook beter is, want een school die goedkoper is, bezuinigd op zaken waar je niet op zou moeten bezuinigen…