veiligheid schepen Egypte

  • Dick

    Ik ben enorm geschrokken over de geluiden die mij bereiken over

    het vergane schip :

    Van de 1400 opvarenden van de Al-Salam Boccaccio 98 zijn tot nu toe niet meer dan vierhonderd overlevenden gevonden (ye weinig boten en dat in 2006!)

    Over de veiligheid van schepen heb ik me al veel langer zorgen gemaakt

    Een leven is blijkbaar niet zo belangrijk in Egypte

    En dan ook nog met een schijntje schadevergoeding er af te proberen te komen

    Dezelfde rederij doet ook aan Nijlcruises dus Nederlanders pas op en als U leven

    U lief is kijk eerst of de veiligheid aan boord gegarandeerd is voor U uit vaart

    Want als er iets gebeurd dan is de kapitein en bemanning het eerst van boord!

  • Maaike

    "Dezelfde rederij doet ook aan Nijlcruises dus Nederlanders pas op en als U leven

    U lief is kijk eerst of de veiligheid aan boord gegarandeerd is voor U uit vaart

    Want als er iets gebeurd dan is de kapitein en bemanning het eerst van boord!"

    Deze opmerking is wel heel erg algemeen, overdreven en uit zijn verband getrokken vind ik, want…….

    Welke boten met Nijlcruises zijn dat dan?

    En als je aan boord komt:

    Hoe weet je zo snel hoeveel reddingsboten er aan boord moeten zijn?

    Hoe weet je dan zo snel of de reddingsboten niet direct zinken als je er gebruik van moet maken?

    Hoe weet je of zo'n schip zelf wel veilig is?

    Heb je tijd om dat allemaal uit te zoeken voor de boot vertrekt?

    Hoeveel boten zijn er tot nu toe gezonken in de Nijl?

    Hoe kan ik zo snel “bekijken” of mijn veiligheid uberhaubt wel is gegarandeerd? Ik ben geen technicus die iets van boten/schepen afweet.

    En bovendien is de Nijl geen Rode Zee!

    Ik denk dat dit allemaal namelijk niet uit te zoeken is. Er varen dagelijks wel zo'n 500 boten op de Nijl, die een cruise doen.

  • Dick

    Hoi Maake,

    Het is inderdaad moeilijk om de veiligheidmaatregelen aan boord te beoordelen

    De rederij van het vergane schip heeft ook boten op de Nijl varen

    (zie hun site)

    Ik denk dat je vooral bij het boeken na moet gaan hoe oud het schip is waar je boekt !

    En hopelijk is de bemanning goed getraind maar ja dat kan je pas ontdekken als er iets loos is

    En de Nijl is op sommige plekken behoorlijk breed ! (ook soms veel krokedillen)

    Ik vind het voor de nabestaanden van het schip dat vergaan is verschrikkelijk dat ze zo weinig steun en daarnaast nog een belachelijk lage vergoeding krijgen!

    En dat de kapitein en bemanning als eerste het schip verlaten, wat een verantwoordelijkheid hebben ze daar !

    Ikke, Ikke ,Ikke en de rest kan stikken!

    In een land als Egypte is er m.i. wel erg weinig controle op de veiligheid !

    (veel te weinig reddingsboten) (het lijkt wel of ze daar nog begin vorige eeuw leven!)

    Daarom moet een ieder bij het instappen gewoon erg kritisch zijn !

    Heb je geen vertrouwen stap gewoon niet op, of ga er vanaf bij de eerst volgende stap!

    Groet, Dick

  • marjolein

    even een opmerking hierover:er zijn geen krokodillen (meer)in de nijl,alleen bij lake nasser heb je kans(of geluk)er eentje te spotten

    ten tweede:de opleidingen liggen in egypte stukken lager dan b.v bij ons.de mensen worden gewoon uit verschillende hotels gehaald,(op de cruise schepen,dan)om op de boten te kunnen bedienen.ook de bemanning van de boten,matrozen,schippers etc.hebben geen gedegen opleiding,b.v ehbo,ikzelf liep juli j.l in luxor op de corniche toen er in grote paniek een matroos de kade opstormde,met zijn hand helemaal onder het bloed,hij mistte 2 vingers en er was verder niemand bij hem,zo goed en zo kwaad als het ging heb ik een vestje om zijn hand gedraaid en hem met veel 5ven en zessen in een politie wagen gepropt.met het kleine beetje arabisch wat ik ken,heb ik ze uitgelegd,dat hij naar het ziekenhuis moest.

    ten derde:de beveiliging van toeristen is heel sterk,maar voor de egyptenaren zelf bestaat er geen beveiliging,zie de vele toeristen politie auto's in de straten.

    ten vierde:begin vorige eeuw?dat is nog zwakjes uitgedrukt,maar heeft(in ieder geval bij mij)toch wel zijn charmes

    de gewone cruise boten in luxor,van de buitenlandse bedrijven en van de travco b.v zijn gewoon veilig!

  • rene

    krokodillen in egypte? volgens mij zijn die toch echt vrijwel uitgestorven, behalve achter de aswan-dam.

    groeten

  • Saskia

    Ja Dick ik ben het helemaal met je eens, je moet heel goed weten waaraan je begint. Ik zal nooit op die boten varen, ik zou zeggen geef je ogen goed de kost, en wat Marjolein schrirjft daar heeft ze gelijk in, ze weet waar ze over plraat.

    Saskia

  • Saskia

    Wellicht bedoelt hij haaien?

    Saskia

  • Marjolein

    Ik vraag me af of Dick ooit wel eens in Egypte geweest is?Zoniet dan ook nooit gaan!. Kwaad zijn vanwege de te lage vergoeding en egyptenaren geven niet om een mensenleven??Wie praat hier het eerste over geld?

    Gaan er in nederland geen mensen dood bij scheepsongevallen, auto-ongelukken,busongevallen enz.enz.enz?

    Is dit pb om mensen tegen Egypte te maken of om ze te adviseren?

    O ja en nog 1 advies Dick:mocht je ooit in een vliegtuig stappen,ga dan 5 uur van te voren,dan kun je persoonlijk het toestel inspekteren!