breaking news

• nikki

Cruise ship ‘vanishes from radar’

Lifeboats spotted near where ship was last seen

CAIRO, Egypt (AP) – An Egyptian cruise ship with 1,300 people on board has disappeared in the Red Sea off the Saudi coast, Egyptian maritime officials said Friday.

Lifeboats carrying people have been spotted near where the ship, the “Salaam 98,” was last seen, maritime officials said.

Saudi and Egyptian naval vessels and helicopters were searching for the ship, which disappeared from radar screens shortly after sailing from the port of Dubah, western Saudi Arabia, at 7 p.m. local time on Thursday night, the maritime officials in Suez said.

They spoke on condition of anonymity as they were not authorized to address the media.

The ship was to have arrived at Egypt's southern port of Safaga at 3 a.m. local time, the officials added.

“We lost all contact with the ship shortly after it left the Saudi port,” said one maritime official at Suez. Its last position on the radar screens was 62 miles from Dubah.

An Egyptian helicopter spotted a lifeboat carrying three people, an official said. He added the search was being hampered by bad weather.

The ship is owned the Egyptian company El-Salaam Maritime Transport Co. and was carrying 1,300 passengers, the official added. Some of the passengers are believed to be pilgrims returning from the annual hajj to Mecca, which ended last month.

(CNN.com)

• monica

Hierbij de vertaling uit de telegraaf

vr 3 feb 2006, 11:36

Egyptisch schip vermist in Rode Zee

CAIRO - In de Rode Zee wordt een Egyptische passagiersschip met 1400 opvarenden vermist. Het vaartuig, onderweg van Saudi-Arabië naar Egypte, is mogelijk gezonken. Reddingshelikopters hebben lichamen in het water zien drijven. Ook dobberen er reddingsbootjes rond.

De Salaam 98 zou in de nacht van donderdag op vrijdag in de Egyptische haven Safaga moeten aankomen. Kort nadat het donderdagavond uit de haven van Dubah in Saudi-Arabië was vertrokken, verdween het echter van de radarschermen, aldus de Amerikaanse nieuwszender CNN. Niemand heeft sindsdien meer contact kunnen krijgen met de opvarenden.

De zoektocht naar de passagiers wordt door het slechte weer bemoeilijkt, aldus anonieme Egyptische functionarissen. Volgens een Egyptische televisiezender waren er 1415 passagiers aan boord. Onder de opvarenden zouden 1310 Egyptenaren zijn, onder wie veel moslims die terugkeerden van de jaarlijkse pelgrimstocht naar Mekka.

Het schip is eigendom van de Egyptische redererij El-Salaam Maritiem Transport. De Salaam 98 werd in 1970 gebouwd en was in 1999 betrokken bij een aanvaring.

Op 16 december 1991 zonk een andere Egyptische veerboot, de Salem Express. De ferry was onderweg vanuit Jordanië naar Safaga. Zo'n 11 km voor de haven van Safaga botste de ferry op het Hyndmann-rif en zonk. Aan boord bevonden zich ongeveer 650 pelgrims die terugkwamen van hun bedevaart naar Mekka. Ongeveer 450 personen kwamen om het leven. Hoewel er wordt beweerd dat er meer mensen aan boord waren, is dit tot op heden niet bewezen.

• Jos

Kan overal gebeuren niet? De kans dat het vliegtuig neerstort op weg naar Egypte bestaat ook. Ik zal me er niet al te druk over maken.

• monica

Het is ook puur informatief.

Kanttekening, in een vliegtuig passen geen 1500 mensen dus het is best wel heftig.

• marjolein

gelijk heb je,monica.ikzelf heb familie in luxor,die gisteren hebben staan wachten in safaga op nieuws van 2 ooms en een neef,die uit mekka moeten komen.het is in deze familie's een groot drama.ik hoor zelf ook niets,want de hele (mannelijke)familie is naar hurghada en safaga vertrokken,in de hoop iets wijzer te worden.en jos,dat het jou verder weinig boeit,getuigd in ieder geval niet van een beetje medeleven voor zovelen gezinnen die getroffen zijn.vergeet niet,dat alle mensen die in saoedi arabie werken,voor het overgrootste gedeelte voor een complete familie moeten zorgen en dat valt nu voor veel mensen weg!jos' reactie komt op mij nogal hard over!!!!!!!

• carla

Marjolein, ik sluit me helemaal bij je aan.

Zo'n ongeluk, op welke schaal dan ook, is een drama voor alle betrokkenen. De onzekerheid, het verdriet, de gevolgen… er zijn zoveel verschillende mensen bij betrokken. Ik wens je veel sterkte. carla

• mona

Hoi Marjolein, ik denk niet dat Jos het zo bedoelde dat het niet erg is wat er is gebeurd, maar meer als herinnering dat het overal kan gebeuren en niet alleen in egypte. En dat dit soort berichten elke dag gebeuren.

Natuurlijk is het verschrikkelijk en zeker wanneer het iets dichterbij je staat, hiebij dan ook mijn medeleven naar getroffen families!!!!

sterkte.

gr.mona

• marjolein

natuurlijk gebeuren deze dingen overal,het is alleen de manier waarop iets gezegd wordt!!!als er in china of waar dan ook iets dergelijks gebeurd,is mijn reactie ook anders,dan wanneer het mij persoonlijk raakt,maar niet op een manier,zoals die van jos.op een manier van:jammer, gebeurd is gebeurd,en we gaan weer verder.nu moet ik er eerlijksheidshalve bij zeggen,dat ik momenteel behoorlijk nerveus ben,doordat ik geen nieuws hoor.zodra ik iets meer weet zal ik het hier melden

• mona

Hoi Marjolein,

Ik wens voor jullie dat er snel positief nieuws komt!!!

gr.mona

• Peter

Met dit soort onderwerpen, met meer dan 1000 doden, mag er wel eens nagedacht worden voor er wat op dit prikbord gemeld wordt.

De opmerking van Jos is totaal ondoordacht en kwetsend voor mensen die nauw betrokken zijn bij het incident.

23 van mijn personeelsleden waren aan boord en hebben het niet overleefd. Ze waren op de terugweg van Mekka.

Ja Marjolein, dan komt het erg dichtbij!