een paar vraagjes

• huub

ik ga volgende week naar egypte voor een 8daagse nijlcruise en nu had ik een paar vraagjes nl. ik had gehoord dat de egyptische keuken niet zo bijzonder is. is dat zo? en wat moet je dan eten? verder heb ik gehoord dat sterke drank haast niet te krijgen is. ik dacht dat ze daar arak of zoiets dronken? en is er een lokale wijn ofzo? excursies moet ik die op de boot boeken?

verder zag ik staan: ?25,00 voor fooien. wat houd dat in?

• monica

Hallo Huub,

Het eten op de cruises en in de hotels is over het algemeen prima.

Alleen aan het einde van de week ben je het eten wat ze daar serveren over het algemeen een beetje zat. Er zit niet zoveel variatie in.

Gezien de prijs van het excursiepakket gok ik er op dat je met Sky of met Travelways weg gaat. De TO verplichten je om een bijdrage in de algemene fooienpot te doen waaruit het personeel in de hotels en op de boten en tevens de gids wordt betaald. Eigenlijks zou je dan geen fooi meer hoeven te geven in de hotels en op de boot, maar ik raad je aan om dat toch te doen aan het begin van je verblijf. Het hoeft niet veel te zijn ongeveer 10 pond (1,30 EUR)en je hebt gelijk hun aandacht. Ze doen dan net iets meer voor je.

Wat betreft sterke drank, wijn en bier is er verkrijgbaar.

Heel veel plezier alvast, geniet er lekker van,

Groetjes,

Monica

• Tiffany

Tja, ik heb toch ook altijd wel lekker gegeten hoor.

Zeker in de hotels is de keuken zowat Europees.

Wijn en sterke drank is er gewoon verkrijgbaar maar vaak wel aan de prijzige kant.

• Ingrid

In de toeristische plaatsen/hotels/restaurants/bars is volop alcohol verkrijgbaar hoor! Ze hebben een aantal lokale dranken (bier/wijn/sterke drank) en de prijzen hiervan zijn vergelijkbaar met de prijzen in Nederland… maar naar Egyptische maatstaven vrij hoog. Voor een halve liter lokaal bier (Stella/Sakarra) betaal je ongeveer LE8-20 (delen door 7-7,5) en voor een fles lokale wijn (Obelisk) betaal je LE40-80. Eigenlijk dus goedkoper dan in Nederland. Alle geimporteerde dranken zijn wel heel duur dus let op dat je niet “per ongeluk” Franse wijn of Schotse whiskey besteld.

Over het eten in Egypte zijn de meningen nogal verdeeld. Ik heb zoveel klachten gehad over het eten, zelfs in de meest luxe hotels. Zelf vind ik het heerlijk en een verwennerij (thuis krijg ik het allemaal niet op tafel hoor!!). Hou er rekening mee dat je in een arm land zit, midden in de woestijn (ondanks de Rode Zee) waardoor de variatie nou eenmaal minder is dan in sommige andere landen. Ik zeg altijd maar zo: op de Dominicaanse Republiek vallen de vruchten spontaan van de bomen, in Egypte zie je vaak geen bomen…. een kwestie van begrip dus. En dat je iets niet lust wil nog niet zeggen dat het slecht is.

Excursies kun je misschien soms goedkoper elders boeken maar dan is het altijd maar de vraag of het wel goed geregeld is en stel dat er iets gebeurt…

Een gezamenlijke fooienpot is zeker tijdens een rondreis zeer gebruikelijk. Je kunt daarnaast nog altijd kleine bedragen aan fooi extra geven voor bv de kruier, bediening, gids, etc. als je tevreden bent over de service. Dit wordt erg op prijs gesteld aangezien ze maar weinig verdienen. Pas echter op dat je niet teveel geeft, het moet wel in verhouding blijven tot de salarissen (20-50 eur per maand).