Mijn advies: altijd het zekere voor het onzekere nemen!!!
Ik heb als ex-reisleidster verschillende ervaringen met gasten die problemen hadden met hun papieren!
1> Een moeder en zoon waarvan de zoon alleen een ID-kaart had, werden door het reisbureau verteld dat dit voldoende was. Op Schiphol zijn ze ingecheckt, door de douane gekomen, naar Hurghada gevlogen en vervolgens mocht hij daar het land niet in! Uiteindelijk is het wel gelukt door een garantstelling van de lokale agent (zie mijn eerdere reacties op die paar euro extra voor een visum) maar moesten moeder en zoon wel zsm naar de ambassade in Cairo om alsnog een paspoort voor die jongen te halen en dit vervolgens weer op de luchthaven in Hurghada laten zien. Stress dus!
2> Een gezin met 2 kinderen was door een ambtenaar van de Europese Unie verteld dat een ID-kaart voldoende was voor Egypte. Belgen komen op een ID-kaart het land binnen dus zou dit voor Nederlanders ook moeten gelden. Niet dus! Ze mochten niet eens vertrekken vanaf Schiphol en waren inmiddels (door alle discussies) te laat voor een nooddocument. Het gezin moest vervolgens een nieuwe reis boeken… en helaas heb ik nooit gehoord wie er uiteindelijk voor de kosten heeft opgedraaid.
3> Nederlanders die op een Marrokaans paspoort Egypte binnen willen komen, wordt het bij aankomst daar erg moeilijk gemaakt. Ze werden apart gehouden, moesten lang wachten en uiteindelijk lukte het wel maar leuk was anders.
Uiteindelijk is het denk ik je eigen probleem aangezien de juiste reispapieren je eigen verantwoordelijkheid is.
Ik zou het risico niet nemen!