blijft Egypte nu wel veilig?

• jolandacb

Wij willen in september naar Egypte gaan, voor de eerste keer.

Het lijkt ons een prachtig land en we verheugen ons er erg op.

Maar nu vragen wij ons af; blijft Egypte toch wel veilig nu die Hamas in het bijna-buurland heeft gewonnen met de verkiezingen?

Ik las afgelopen zaterdag in de krant dat Egypte toch wel angstig is omdat zij duidelijk hun voorkeur voor de andere partij hadden laten merken.

Ik begreep lang niet alles van het artikel en heb me er ook nooit echt in verdiept, dus stel ik hier de vraag maar.

Weet iemand er misschien meer van?

Alvast bedankt

• jol

Het blijft een gecompliceerde situatie. Maar dat dit nu direct van toepassing is op Egypte, denk ik niet. De organisatie is meer bezig met Israel dan met andere landen. Het is hier gewoon veilig hoor.

gr, Jol

• rene

Is wel logisch, het brengt nl. instabiliteit in de regio. Minder westerlingen zullen de regio daardoor bezoeken bijvoorbeeld, en dat geeft minder inkomsten. Daarnaast ziet hamas zichzelf als de palestijnse broer van de moslim-broederschap in egypte. Hun succes zal dus in egypte ook worden gezien als een potentieel groter draagvlak onder de bevolking voor het broederschap dan bij de verkiezingen al duidelijk werd. Dit is een interne kwestie waar je verder niet veel van zult merken, denk ik. Egypte drijft voor een groot gedeelte op toerisme en de grote meerderheid zal die inkomstenbron toch echt willen beschermen, dus tenzij er een machtsgreep plaatsvind zul je er niet veel van merken. Er zal wat meer gecontroleerd gaan worden, het convooi zal misschien wat langer stil staan bij een checkpoint, en in steden als asyut en el minya zal meer leger paraat staan, maar in de gevaarlijke gedeelten van die steden kom je toch niet.

Dus: als de aanslagen van vorig jaar en die in luxor, was dat niet in 97 of zo, je niet tegen hebben gehouden om dit jaar naar egypte te willen gaan, waarom zou dit je dan wel tegen moeten houden, denk ik dan.

groeten

• Marjolein

Is er ooit iemand uit Spanje weggebleven ivm aanslagen??

• jolandacb

Ja Marjolein, wij dus.

Want we hebben er ook een keer middenin gezeten in Salou, en dat wil ik dus nooit meer meemaken.

We mochten 4 dagen de camping niet af en er liepen overal, ook op de camping soldaten met mitrailleurs(??) en dat gaf een behoorlijke domper op onze vakantie waar we het hele jaar hard voor gewerkt hebben.

Ik hoop dat je nu mijn vraag beter begrijpt.

Groetjes

• mona

hoi Jolanda,

Ja dat begrijp ik zeker, het is ook nooit verkeerd om bij ditsoort dingen goed stil te staan, al met al wens ik je een heerlijke vakantie!!!

gr.mona