zwerfdieren

• debbie

Wat me wel verbaasde was dat ik in Egypte geen zwerfdieren heb gezien, behalve een ezel die losliep, dit in tegenstelling met andere landen o.a Turkije en Griekenland, Spanje etc waar het stikt van zwerfhonden en katten. Ik vond dit wel erg prettig, al dat dierenleed is voor mij toch wel een domper op de vakantievreugde. Maar ik zat in Hurghada en weet natuurlijk niet hoe het verder is gesteld met de dieren in Egypte? Heb ook geen idee of de kamelen het wel zo goed hebben daar?

• monica

Hoi Debbie,

Er zijn diverse instanties die projecten hebben opgestart in egypte om de dieren die daar werken een dierwaardig bestaan te geven. Dan praat je o.a. over Brooks hospital. In luxor en aswan en ook bij edfu zie je ontiegelijk veel rijtuigjes met paarden daarvoor. Je kan je voorstellen dat die dieren het vooral in de zomermaanden erg moeilijk hebben. Ook zie je heel veel ezels en dromedarissen.

Ik was in Aswan en ik zag daar een heel klein ezeltje lopen voor een kar die gigantisch hoog opgestapeld was, met daarboven op nog mensen. Pas toen ik thuis kwam zag ik op de foto dat er nog een tweede kar achter reed. Zoiets is in onze maatschappij ondenkbaar.

Maar in egypte betekend een ezel, paard of dromedaris gewoon dat het gezin eten kan verdienen. Brooks hospital en die andere instanties proberen de egyptenaren te leren dat ze goed voor hun dieren moeten zorgen en dat de paarden bv beslagen moeten worden, als een dier ziek is, dan kunnen ze daar terecht en eventueel kunnen ze er een paard huren.

Al met al is het er voor de dieren iets beter op geworden, maar ik denk niet dat ze zo een heerlijk leven hebben als mijn paard en hond en katten.

Mocht je ooit besluiten om een cruise te maken door egypte dan moet je deze projecten een bezoeken. Elke egyptenaar weet waar ze zitten.

Groetjes,

Monica

Trouwens, op de aswan dam lopen wel zwerfhonden

dat waren de enige zwerfhonden die ik heb gezien.

• rene

honden worden als onrein beschouwd, althans dat heb ik me laten vertellen door iemand die in egypte woonde, dus vandaar dat je ze niet veel ziet.

• carla

Toen wij 15 jaar geleden in cairo woonden waren er ontzettend veel zwerfhonden. Ik herinner me dat ik als echte Nederlandse moeder op de fiets ,met een kind voorop en een kind achterop, soms in volle vaart achtervolgd werd door honden. Voor mij een reden om het fietsen toen op te geven. Hondsdolheid kwam ook vaak voor en iedereen kreeg het advies katten en honden niet aan te raken. Ook werd je 's avionds soms uit je slaap gehouden door blaffende honden. Als dat nu niet meer zo is lijkt me dat wel zo prettig omdat wij deze zomer op vakantie gaan in Egypte. je kan je natuurlijk wel afvragen waar al die honden gebleven zijn want ook in onze tijd werden er honden afgemaakt. Het woord“hond”komt regelmatig in Egyptische scheldwoorden voor.

• Ingrid

Hoi Debbie,

Ik weet niet waar je precies zat, maar er zijn wel degelijk veel zwerfdieren in Hurghada. Je ziet ze meestal niet in de toeristengebieden maar meer in de lokale woonwijken en ook in de woestijn. Overdag verblijven de roedels zwerfhonden vaak meer landinwaarts om vervolgens na zonsondergang het dorp in te trekken op zoek naar eten. Het verbaasde me trouwens dat steeds meer Egyptenaren een hond als huisdier hebben. Leuk om te zien, al worden ze niet altijd even goed behandeld. Hetzelfde geldt voor andere dieren (oa kamelen/paarden). Maar ja, ook hier in Nederland zie je daarin grote verschillen.

Groeten,

Ingrid

• Gipsy

Als je zegt dat er in hughada in de hotelzone niet veel zwerfdieren zijn kun je wel gelijk hebben. Maar dat wil niet zeggen dat ze er in Egypte niet zijn. Dat is heeeeéél wat anders. Zwerfhonden en -katten zijn er wel degelijk. In grote getale.

Maar toeristen wil men hier in de grote resorts niet mee confronteren. Het is niet leuk om te horen, maar wel de waarheid: de dieren worden afgeschoten of vergiftigd voor de toeristen.

Er zijn natuurlijk vele honden en katten. Aan geboortebeperking doet men niet

meestal niet bij mensen, laat staan bij de dieren. Honden en katten worden ook nog steeds niet gezien als huisdier (ze komen er meestal niet in hoor, onrein, vies) maar leven buiten, als waakhond en als muizen- en rattenvanger. Kun je nagaan wat er gebeurt, die dieren zoeken elkaar natuurlijk op buiten en er komen vele, vele nestjes kleine hondjes en katjes. Zo';n nestje wordt dan uit noodzaak verdronken en met een beetje geluk voor de beestjes gebeurd dat zo diervriendelijk mogelijk.

Er zijn wel instanties die opkomen voor de dieren. Brooks hospitals doet heel goed werk, maar vooral voor de werkdieren. Zo wordt mens én dier geholpen, een geweldig initiatief.

Egypte is nog steeds een derde wereldland. Vele mensen leven in grote armoede en onder erbarmelijke omstandigheden. Honden en katten hebben echt niet de hoogste prioriteit als men zelf het hoofd amper boven water kan houden. Is hard en voor ons misschien onvoorstelbaar, maar wel logisch.

• jol

Ik wordt stapelgek van de zwerf - honden en katten in onze straten. Ik ben een dierenliefhebber maar deze dieren raak ik toch niet zo makkelijk aan.

Velen van hun zijn ziek. S,avonds komen ze met hele meutes en niet alleen hier maar door heel Egypte. Heel af en toe hoor je weleens een berichtje van hondsdolheid. Of dat mensen gebeten zijn. Ik vind die bij ons in de straat wel lief al zien ze er dan gehavend uit. De porter zorgt er zo,n beetje voor.

Ook hier rijden er soms brigades rond die in de nacht de zwerfhonden dood schieten.

Er zijn wel wat projectjes opgezet om deze beesten te helpen zodat ze zich niet meer vermenigvuldigen maar dat is natuurlijk een kostbare zaak.

gr, Jol

• claudia

In Cairo heb ik ontzettend veel zwerfdieren gezien, zeker in de woonwijken.

Je komt ook veel dode katten tegen die langs de stoepjes van de straat liggen

weg te rotten… en ook enkele kadavers van paardjes/ezels die waarschijnlijk waren bezweken voor de kar en waren achtergelaten (je moet wel een sterke maag hebben).

Vlakbij de sfinx op een parkeerplaats heb ik ook veel zwerfhonden gezien en sommige waren nogal agressief, niet aaien dus!

Gelukkig zijn de mensen van het Brooke Hospital volop actief om dit soort gevallen te voorkomen. Jammer dat mijn vakantie te kort was want ik wilde graag nog een bezoekje doen aan het hospital. Misschien volgend jaar…….