kleding enzo

  • Ingrid

    Hoi Gea,

    Als vrouw krijg je in Egypte altijd veel aandacht… met of zonder man. Ik noem het altijd maar het zuidelijke temperament. Het heeft zo z'n voor- en nadelen. Je voelt je daar op en top vrouw, hoe je er ook uitziet. Daar kun je op een gegeven moment gek worden van alle aandacht maar terug in Nederland kun je het nog eens gaan missen ;-)

    Mijn advies: pas wel je kleding aan. Niet topless zonnen, even iets aantrekken als je gaat rondlopen en tijdens het eten/shoppen/uitgaan niet te bloot/vrouwelijk/uitdagend gekleed gaan. Ik liep zelf altijd het lieftst in een lange broek met t-shirt. Zodra ik een rok aan had (zelfs van m'n uniform!!!) had ik veel meer bekijks… en soms zelfs fluiten, roepen en sissen.

    Pas ook je gedrag aan… niet teveel oogcontact, beetje afstand houden (letterlijk en figuurlijk) en geef duidelijk je grenzen aan. Ik heb daar een spoedcursus assertiviteit gehad ;-) Ik voelde me er soms arrogant en onbeschoft tov de mannen maar helaas is dat vaak nodig. Wij zijn veel opener en vrijer in onze omgang dan dat zij gewend zijn. Daarnaast komen er steeds meer westerse vrouwen voor de Egyptische mannen, er is een levendig sextoerisme daar… het Thailand voor de dames zeg maar. In dat opzicht kan ik het ze ook niet kwalijk nemen dat ze een bepaald beeld van ons hebben.

    Ik wil wel duidelijk benadrukken dat ik me daar als vrouw alleen veel veiliger voelde dan in Nederland. Ik liep er gerust ‘s nachts alleen over straat. Toch heb ik wel eens meegemaakt dat iemand handtastelijk was (meerdere malen… een paar rotte appels). De eerste keer was op de Khan el Khalili markt in Cairo waar een klein rotjoch m’n kruis betastte en hard wegliep. Toen ik begon te roepen, kwamen allerlei omstanders op me af, vroegen wat er was, pakte het joch bij z'n kraag en boden vervolgens namens de gehele Egyptische bevolking hun excuses aan. Hier kijken de meesten de andere kant op en lopen vervolgens hard door. Daar dus niet en daarom voel ik me er zo veilig.

    El Gouna is trouwens niet echt Egypte maar een opgezet dorp. Maar toch, het is wel de lokale bevolking die er werkzaam is… en veel van de jongens komen uit dorpen waar ze helemaal weinig gewend zijn.

    Enfin, met een beetje aanpassingsvermogen (en dat heb jij wel aangezien je er al bij voorbaat naar vraagt) kun je er echt een fantastische tijd hebben!!! Veel plezier!

  • gea

    bedankt!, denk dat het idd wel leuk wordt!

  • Sharon

    Ik ben zelf net 3 weken terug uit El Gouna. Daar kun je je eigenlijk als

    vrouw zijnde kleden zoals je wilt. Ik ben zelk 21 en hou nou eenmaal van rokken en laarzen. Dit heb ik daar dan ook gewoon gedragen en je kunt er s avonds ook alleen

    over straat. Maar mocht je b.v. naar Hurghada gaan wat ik je als vrouw alleen niet aanraad dan kun je het beste toch wel kleding aan die je lichaam grotendeels bedekken. In ieder geval veel plezier daar. Het is er echt mooi

  • petra

    in hurghada kan je ook gewoon aantrekken wat jij wilt en als vrouw zijnde ben je daar ook gewoon veilig zelfs midden in de nacht gaan zelf voor de 10de keer en nog nooit last gehad

    het is maar hoe jij je zelf opstelt