Parfum

• Maaike

Wie weet wat op het ogenblik de prijs (na afdingen) van 1 ml parfumolie is in Cairo?

Dit hieronder zijn gegevens die ik heb zijn van 2 jaar terug:

J: Ik woon al 3 jaar in Egypte en koop parfums voor ongeveer 100 LE voor 30 ml en dat zijn hele bekende merken. De winkel waar ik het vandaan koop heet MM en zit overal in Cairo je kan er leuke kleding/schoenen/make-up/parfums kopen.

M: De olie kost nl. maar 1 tot 2 pond per gram!

• mohamed

Dat kan niet sorry als je 3jaar woon in Cairo en je koop 30 ml parfumolie voor 100 LE laat Egyptisch person voor je kopen dan je betal 30LE voor30ml

groetjes

Mohamed Mido

• Maaike

O.K. Maar ik ken die persoon alleen maar van 2 jaar terug via dit prikbord. Zij is hier niet meer actief en ik ken haar verder niet. Ik wil gewoon graag een richtprijs in mijn hoofd hebben, zodat ik als ik alleen parfum ga kopen met onderhandelen/afdingen ook een heel eind in die richting kom.

Hieronder zijn de onderhandelingstechnieken van Lukiam (was actief op dit pb), die ik toepas. Ik heb ze zelf uitgeprobeerd en echt waar het werkt! Het uitgaan 's avonds wordt en blijft een plezierige aangelegenheid. Je ergert je gelijk een stuk minder aan de handelaren op straat. Afdingen is een spel, en indien het inderdaad respectvol gespeeld wordt is het nog een ontzettend leuk spel ook.

Tip 1: Oriënteer je op de prijzen her en der. Informeer eerst eens bij diverse winkeltjes wat zoal de vraagprijs is voor het artikel waar jij belangstelling voor hebt. Zo krijg je enig inzicht in de vraagprijzen her en der.

Tip 2: Neem de tijd. Dat doet de verkoper en dat doe jij dus ook. Indien je gehaast bent zul je nooit tot een goede prijs komen. Ga er rustig bij zitten, neem de thee die men je aanbiedt (dat verplicht niet tot een koop overigens) en praat over koetjes en kalfjes. De Egyptenaar zal je altijd vragen waar je vandaan komt, en in welke accommodatie je verblijft en hoe Egypte je bevalt. Uiteraard kent de verkoper ook wel iemand die in NL heeft gewerkt of familie die er woont. Misschien is hij er zelfs zelf wel geweest. En anders is het Nederlandse voetbal altijd nog een geliefd gespreksonderwerp voor de doorsnee-verkoper. Pas na een tijdje zal de verkoper gaan praten over het artikel waar je belangstelling voor hebt. Begin nooit direct over de prijs, dat is in de ogen van de verkoper bijzonder onbeschoft.

Tip 3: Gebruik humor. De verkoper neemt jou natuurlijk in de maling met zijn belachelijk hoge vraagprijs. Jij gebruikt jouw humor om te laten merken dat je het spel doorziet. Zo blijf je respectvol naar de verkoper, maar laat je tevens blijken dat je niet op je achterhoofd gevallen bent.

Tip 4: Het bieden. Hou altijd in je achterhoofd wat je zélf over hebt voor het product waar je belangstelling voor hebt. Zorg dat je uiteindelijk nooit uitkomt boven 50% van de vraagprijs. Je eerst bod ligt op zo'n 20% van wat de verkoper je vraagt. Uiteraard komt de verkoper in verzet tegen jouw bod: goede kwaliteit, veel werk om het product te maken, etc., etc. Maak hem duidelijk dat zijn vraagprijs veel te hoog is. Indien de verkoper zelf niet naar beneden gaat met zijn prijs doe jij er een klein bedrag bovenop: je gaat b.v. naar 25% van de vraagprijs. Hiermee laat je zien dat er met jou ook te onderhandelen valt over de prijs. De volgende zet is dan weer voor de verkoper.

En zo gaat het proces verder: jij biedt wat meer, de verkoper haalt er wat af. En uiteindelijk kom je tot een acceptabele prijs voor zowel de verkoper als jezelf. Een eindbedrag van 50% van de vraagprijs is nog aan de hoge kant, maar als je dat er voor over hebt is het prima. Het is tenslotte geven en nemen. (Zelf lukt het me vaak op een bedrag van zo'n 35% uit te komen, maar ik ben dan ook een echte “die-hard” met heel veel plezier in het spel. Echter: ook bij mij staat respect voorop: respect voor de verkoper maar zeker ook respect van de verkoper voor mij. Daarbij: ik hoef niet altijd het onderste uit de kan te krijgen en ik neem er heel veel tijd voor, soms doe ik er wel dagen over en gaat het merendeel van het gesprek niet eens over de prijs maar veeleer over het leven in Egypte, etc).

Tip 5: Overbluf de verkoper. Zeg rustig dat je het bij zijn concurrent al voor een veel lager vraagprijs hebt gezien terwijl je met die andere verkoper nog niet eens aan het onderhandelen was geslagen. Geef ook duidelijk aan: “take it or leave it”. Daarmee bedoel je: ik heb belangstelling voor je artikel, maar niet voor elke prijs. Ga je niet akkoord met mijn aanbod: jammer voor jou (= de verkoper), maar dan ga ik wel naar iemand anders.

Tip 6: Praat over de prijs in LE (Egyptische ponden). Voor ons is het omrekenen niet zo'n probleem, voor veel Egyptenaren vaak wel. Ook een vorm van respect dus. Mocht je nu helemaal geen zin hebben in onderhandelen: er zijn ook winkels waar de artikelen voor een vaste prijs verkocht worden. Dan ben je wat duurder uit dan dat je met onderhandelen zou kunnen berei-ken, maar dan heb je het artikel toch nog voor een schappelijke prijs (vooral gezien het prijspeil in NL).

• Marjolein

Denken jullie dat er in Egypte geen huur ed betaald hoeft te worden van winkels?

Ik vind het normaal dat de prijzen voor egyptenaren en buitenlanders verschillen.

Wie werkt er voor 500E£? Dus afdingen ok,maar vergelijk het niet met wat de de eg.betalen.Kijk wat het product je waard is.