Ik ben jarig in Egypte

• Lysanne

20 februari wordt ik 12 jaar en dan ben ik in Egypte.

Hoe wordt een verjaardag in Egypte gevierd?

Doen ze iets speciaals???

En hoe zeg je: ik ben jarig, in Egypte????????

Zouden ze in het hotel iets voor me doen?

Ik ben benieuwd…

• een egyptenaar

als je door geeft in het hotel kunnen ze wel wat doen ( taart enzo maar misschien moet je zelf voor betalen).

in het egyptisch zeg je :

ana(ik) eid milady(mijn verjaardag) elnaharda(vandaag)

Bokra(morgen)

baad bokra(over morgen)

• Pauline

Hoi Lysanne,

Ik was vorig jaar ook jarig in Egypte en als je het doorgeeft in het hotel, doen ze er vast wel iets mee! Bij mij hadden ze een taart met mijn naam erop gemaakt.

's avonds na het eten kwam er een hele rij obers zingend over het terras naar onze tafel (en iedereen kijken) met die taart.Ze zongen eerst in het Engels en toen in het Arabisch, was wel leuk. Wij hoefden niet te betalen voor die taart en het was erg lekker. Ik hoop voor je dat je een hele leuke verjaardag zult hebben in Egypte!!!

Veel plezier.

Pauline

• Lysanne

Bedankt voor jullie reactie,

ik vond het leuk om ze te lezen.

Lysanne

• Frank

En hoe oud werd jij???

Geen pa bij de hand die de taart kon betalen??

• Gipsy

Of een leuke fooi voor die rij obers?

• Pauline

Het was standaard bij dat hotel bij verjaardagen (all inclusive?). Ik had het die vakantie al een paar keer zien gebeuren. Ik heb er niet om gevraagd, maar een paar mensen waar we vorig jaar al mee omgingen wisten het en hebben het doorgegeven. Een medewerker vertelde dat dat zo ging in het hotel, dus het heeft die obers niets gekost (zou ik ook echt niet willen). En fooien hebben we echt genoeg gegeven.

Pauline

• Martine

Wat een flauwe opmerkingen van Frank en Gipsy. De Egyptenaren vinden het erg leuk als je jarig bent en het is inderdaad gebruikelijk dat je een taart krijgt, ook in restaurants of bars. En er wordt meestal bij gezongen. Ze houden wel van een feestje. Leuk toch dat ze die moeite doen?!?! Ik zag het van de week hier in Nederland trouwens ook nog in een restaurant. En er wordt heus niet altijd een extra fooi voor verwacht hoor, zelfs niet in Egypte. Ze zijn daar nou eenmaal heel gastvrij en vriendelijk. Ik heb daar een paar keer mijn verjaardag gevierd en ik was altijd blij verrast over hoeveel moeite de lokale bevolking ervoor deed. Ze brachten zelfs mooie kadootjes mee die ik helemaal niet had verwacht.

Lyssane, ik wens je een hele fijne verjaardag daar!

• carla

Hoi lysanne,

Onze kinderen hebben in egypte op een britse school gezeten en hebben daar Happy Birthday in het arabisch geleerd. Ik hoop voor jou dat iemand dat voor je gaat zingen. ik wens je een fijne verjaardag en een fijne vakantie in egypte.

carla

• irene

Ook van mij een fijne verjaardag alvast Lysanne!

Je ouders hebben vast ook iets heel leuks voor je in petto!!!