met rosetta naar egypte en de sinai

• carla

Wij hebben bij rosetta de 22-daagse reis naar egypte en de sinai geboekt en dat in juli/augustus. Ivm met schoolvakanties kon dat niet anders. Heeft iemand ervaringen met het reizen in deze periode en ervaring met rosetta reizen? We hebben er enorm zin in maar ik zie ook een beetje op tegen de hitte. Ik weet wat cairo is in de zomer want we hebben er 4 jaar gewoond maar ben nog nooit hartje zomer in het zuiden geweest.

carla

• Gipsy

Als je 4 jaar in Cairo hebt gewoont bij jíj de ervaringsdeskundige volgens mij, Carla?

Hoe was het om in Cairo te wonen? Een hele ervaring lijkt me.

Ik ben jaloers hoor.

Dus……jij weet als geen ander hoe heet het kan zijn en of je er (nog) tegenkunt. Je weet uiteraard ook dat je bij de hitte van Cairo nog een graad of 10 bij moet tellen als je het over de temperatuur in het zuiden hebt en de woestijn is dan natuurlijk ook zweten.

Hoe de hitte een aanslag is op je conditie is, zal ik jou niet hoeven te vertellen dan.

Jullie weten vast wel waar je aan begint. En als het echt niet anders kan en je wilt toch zo graag…………..dan ga je gewoon natuurlijk.

Zo'n groepsreis zal uiteraard wel aangepast zijn aan de temperatuur. De wat actieve bezigheden 's morgens vroeg als de temperatuur het toelaat en relaxen op het heetst van de dag. Hebben jullie zo niet geleefd in die jaren?

Persoonlijk ben ik helemaal weg van de woestijn, maar de zomermaanden toch maar liever niet. Alhoewel, als ik zou moeten kiezen tussen hélemaal niet óf in juli zou ik misschien toch ook wel……….

Het verbaast me trouwens dat de woestijnreizen gewoon doorgaan in die periode, de meeste georganiseerde reizen naar de western desert houden in juli en aug. even een rustpauze. Maarja, de kassa moet blijven rinkelen natuurlijk.

Jullie hoeven ze natuurlijk niks te vertellen over voorzorg en preventie tegen de hitte en gezondheidsmaatregelen.

Misschien kun je hier op het prikbord een keer verslag doen van je verblijf in Cairo. Je kunt vast een geweldige bijdrage leveren met jullie ervaringen. Ik ben helemaal niet nieuwsgierig hoor, (maar niet heus) het lijkt me erg leuk te lezen over jullie belevenissen in deze facinerende stad.

Heb je tijdens je verblijf ook de taal leren spreken?

• Wilma V.

Ik sluit me helemaal aan bij alles wat Gipsy hier heeft geschreven!

• carla

Hoi gipsy,

We zijn al 13 jaar terug uit egypte maar een stukje van ons hart is achtergebleven in cairo. We gaan nu terug om egypte te laten zien aan onze jomgste dochter want ik was in verwachting van haar toen we vertrokken. Ik spreek een beetje arabisch, want dat leer je wel als je daar 4 jaar woont. Toen wij destijds vertrokken had je nog geen internet om je te informeren, wat dat aangaat is er zoveel veranderd. Momenteel ben ik het arabisch weer aan het ophalen want dat maakt het reizen ook stukken leuker. destijds merkten we ook dat je anders benaderd wordt als je wat arabisch spreekt. Destijds haalden we het niet in ons hoofd om in juli/augustus naar het zuiden of de sinai te gaan. maar inderdaad, het is de keuze niet gaan of toch maar gaan. dan kiezen we voor het laatste en aangezien er ook dan reizen aangeboden worden zal het wel te doen zijn mits je je tempo aanpast. Dat deden we in cairo in mindere mate in de zomer want er moest gewoon gewerkt worden. Ondanks de hitte kijk ik enorm uit naar deze vakantie want egypte is een fantastisch land.

• Maaike

Hallo Carla, hier ben ik dan. Je hebt al op onze site gekeken. Heb je het stuk ook gelezen dat de combinatie Egypte/Sinai is geannuleerd? Hier alsnog even dat stukje:

“Begin 2005 boeken we de combinatiereis Jordanië/Sinaï/Cairo. Helaas horen we 4 weken voor vertrek, dat er niet genoeg aanmeldingen zijn en de reis wordt door de reisorganisatie geannuleerd. We zijn flink teleurgesteld. Als alternatief kunnen we bij Rosetta Reizen: Syrië/Jordanië of Iran boeken of, ons geld terugkrijgen. Deze reizen gaan ook in dezelfde periode, waarin we al hadden geboekt. Wat krijg je dan binnen 24 uur veel over je heen. Weer afwegen van prijs/kwaliteitverhoudingen, mailen, bellen, mailen en nog eens bellen en mailen met diverse organisaties. En dat alles met in je achterhoofd: de tijdsdruk, waar je je constant van bewust bent. Want anders gaan de aangeboden alternatieve reizen ook nog aan je neus voorbij.”

Op zich is dit niet nieuw dat je reis kan worden geannuleerd. Dit geldt niet alleen voor Rosetta Reizen. Als je de voorwaarden allemaal leest, dan blijkt dat bij alle organisaties staat vermeld, dat je reis kan worden geannuleerd door div. oorzaken. Alleen lezen veel mensen dit niet (had ik ook niet gedaan). Maar dat neemt niet weg dat we dit jaar toch weer voor Rosetta hebben gekozen. Deze organisatie is net even anders dan de doorsnee organisaties, die reizen naar het Midden-Oosten e.d. organiseren. Iets meer vrijheid om buiten de gebaande wegen te gaan. Iets meer eigen inbreng. Net even wat minder toeristischer. Als je ons reisverhaal van Syrie/Jordanie hebt gelezen, dan krijg je een redelijk goede indruk van hoe wij het reizen met Rosetta hebben ervaren. Wij gaan 21 april daarom de 17-daagse oase-reis toch met Rosetta doen. Het is ons gewoon ontzettend goed bevallen. In ons achterhoofd houden we nu wel een beetje rekening met het feit dat het misschien niet door gaat. Als alternatief houden wij dan Jemen achter de hand ook met Rosetta. Want we konden toch al moeilijk kiezen: de woestijnen van Egypte of Jemen. Voor ons is het dus geen echte straf als de oase-reis niet doorgaat. Wat ik deze keer wel doe is dat ik af en toe bel of mail voor de zekerheid hoe de stand van zaken is wat betreft de aanmeldingen. Mijn advies: neem tussendoor contact op met Rosetta hoe de stand van zaken is en houdt eventueel een alternatief achter de hand, zodat je niet gigantisch in de stress schiet als wij hebben gedaan. Als alles gewoon doorgaat, dan heb je natuurlijk een fantastische ervaring erbij. En als je nog vragen hebt, dan stel je ze maar.

• Ahmed

Hoi Carla,

Het is bloed heet in het zuid van Egypte deze tijd van de jaar( juni, juli, Aug). Soms het gaat meer dan 45 graden, Meestal van de Egyptenaar gaan naar de zee in de zomer maar niet naar het zuid in de zomer. Als je kleine kinderen hebt, verwijs ik je om nooit te gaan in deze tijd. Je kunt het beste in de winter gaan.

• carla

Hoi maaike, geweldige reis die 17 daagse oase tocht. Wij hebben destijds Siwa met eigen vervoer gedaan. waren diep onder de indruk van siwa. Helemaal fantastisch. Je moet daar echt een fiets huren en de omgeving verkennen. Wij hebben ook in de bronnen gezwommen en prachtige fotos van de zonsondergang gemaakt.

Ook de andere oases hebben we zelf bezocht. Altijd in gezelschap van een andere famielie/auto. Elek woestijn is weer anders. Alexandrie is ook weer zo leuk. Je kan er heerlijk vis eten in restaurants aan de zee.

Ik wens je een hele fijne vakantie en zal zeker nog eens op je uitgebreide site kijken.

Ben blij dat je zo te spreken bent over rosetta want je begrijpt dat we egypte zelf al veel bereisd hebben met eigen vervoer. Dan is het fijn als je een reis boekt waar je ook veel individuele vrijheid hebt.

groetjes carla

• Maaike

We hebben erg veel zin in de oase. Toen we eenmaal in Wadi Rum aan de woestijn hadden geproefd wilden we meer. Ik hoop echt dat het niet te heet is in juli/aug. Als het niet doorgaat, kan ik je echt de combinatie Jordanie/Syrie aanraden. Ook erg heet in die tijd, maar het is in Syrie dan ietsje minder warm/heet dan Jordanie, omdat het iets noordelijker ligt. Ben heel benieuwd hoe jullie het gaan ervaren. En dan heb je toch Jordanie. Zelf vond ik de combinatie Jordanie/Syrie beter. Syrie was een supercadeautje! Alle ongewone tips voor Alex. en Cairo zijn welkom. Ik wens je heel veel plezier en hoop dat de hitte met name voor de kinderen uit te houden is.