terug egypte

• Natasha

Ik ben eergister teruggekomen uit Egypte en wilde even mijn ervaringen delen. Allereerst wil ik zeggen dat ik een fantastische tijd heb gehad. We hebben alles zelf geregeld, geen georganiseerde tours, en dat ging allemaal prima. We hebben redelijk budget gereisd al hebben we wel een eersteklas bus genomen (1 keer) en een slaapcouchette in de trein, en ook niet de Allergoedkoopste hotels, omdat ik met mijn ouders was en die zijn toch geen 20 meer.

Soms werd ik wel gek van de Egyptenaren, er zijn heel veel aardige mensen, maar de meeste die je tegenkomt zijn verkopers van het een of ander en die zijn vriendelijk tot het ze niet meer bevalt. Vooral Luxor was erg lastig, daar wilden we soms liever niet over straat en moest je om een goede prijs te krijgen soms wel 40 minuten moeilijk doen. Onderhandelen is leuk, maar er zijn wel grenzen (vind ik). Cairo daarentegen laten ze je erg met rust en vragen ze (redelijk) normale prijzen.

Verder over de hotels: duurder is niet altijd beter. Ik heb voor 60 pond per nacht (2 pers met ontbijt) de geweldigste hotelkamer gehad, geweldig uitzicht, ze kwamen je halen met een busje (station of vliegveld) en mooie kamers met badkamers en brandschoon, en erg vriendelijk personeel ook nog. Ik was in het hoogseizoen en er was nooit een probleem met te volle hotels. 1 belletje vantevoren (1 dag) en het was geregeld. Egypte is echt een land waar je makkelijk kan reizen, en als je wilt kan je (voor wat extra geld) alles laten regelen, wat voor ons niet nodig was.

Als iemand nog vragen heeft hoor ik het wel, ik zal hier zeker nog af en toe meelezen. En nog bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen vooraf.

Groetjes Natasha

PS: Aanrader voor Cairo: reizen per metro!! Goedkoop, snel en efficient!

• / ben niet dom zenne

hej ik heb er niets tegen he maar je kan wel meer uiteg geven hoor ik heb spreekbeurt ervan awel ik heb u ganse tekst gelezen en ik weet niets nieuws :S Niet te bedoeling he want je bent niet stoer zenne ik heb super veel site ik maak suoer veel spelekes he awel ma niet van deze brol dingens zenne en verder wil ik zeggen dat het dom van jou is

!!….

• rene

heb je een spraakgebrek of ben je achterlijk

• ikke

Als je het mij vraagt allebei!!!

• monica

hij/zij is verdwaald

• Wilma V.

Fijn fat Egypte je goed is bevallen.

Misschien een idee hier wat van die hotels als aanrader te noemen?

• Bets

Ik ben ook wel benieuwd naar tips, wat wel en niet te doen, wij gaan nl. in oktober en ook niet georganiseerd (voor de eerste keer), dus handige tips zijn welkom!

• natasha

Wat ik kan aanraden is een lonely planet te kopen en die alvast een beetje door te bladeren en lezen over de dingen die je gaat doen.

Grote aanrader in Luxor: Nefertiti hotel, echt geweldig was het daar. In Cairo vond ik het Sun hotel aardig (in het centrum), de muren kunnen een verfje gebruiken (het ziet er ‘egyptisch’ uit), maar de gemeenschappelijke badkamers zijn erg schoon en ze zijn vriendelijk. Het beste kan je even een (paar) hotels bekijken voor je iets neemt, en als je iets wilt reserveren per telefoon, gewoon een kaart kopen en even bellen.

Voor Luxor: West bank: ga vroeg in de ochtend, neem een taxi (voor een ruime halve dag max. 100 pond) en ga eerst naar tempel Ramses III (als je daarheen wilt), dan valley of the Queens, dan hatsepsut en dan valley of the Kings. Zo doe je het tegenovergestelde van de TO-bussen en heb je het dus overal (redelijk) rustig. Voor de eastbank is een fiets huren erg leuk (als je hotel daar ook zit).

Voor de slaaptrein (en dan ook een slaapcouchette): In de LP staat dat je in ponden of dollars kan betalen, dat klopt niet meer, je kan nu alleen met ponden of euro's betalen, deze trein kan je het best wel een paar dagen vantevoren reserveren, voor de rest de bussen is 1 dag vantevoren op tijd.

Als de verkopers je teveel worden (bijv. Luxor): Maak gewoon een grap want egyptenaren hebben veel humor en dan kan je er nog om lachen.

Wat ze er wel veel gebeurt is als je een afspraak maakt voor een prijs dat ze dan achteraf alsnog meer vragen of net doen of het niet duidelijk was (het was opeens per persoon). Geef gewoon het geld en loop weg, voel je niet schuldig, het is gewoon een truc om te proberen meer geld te verdienen, soms denk je echt dat ze er zwaar onder lijden, en dat je ze echt besteeld, maar dan komen ze later als nog lang en zwaaien ze vrolijk naar je, het zal wel vaak werken en in het begin is het wel lastig, maar zorg dat je dus zelf goed duidelijk de prijs hebt gemaakt.

Heel veel plezier,

Groetjes Natasha

• Lotje

Hoi Natasha,

Ik moest lachen om je uitleg over de verkopers. Helemaal waar! Leuke uitleg :-)

Groetjes,

Lotje