hurghada of sharm el sheikh

• ellen

Hey mensen ik en mn vriend zijn in de zomer van plan om naar egypte te gaan maar zitten nog te twijfelen tussen de plaatsen hurghada en sharm el sheikh

Waar kun je het beste heen gaan?? heeft iemand een sugestie voor ons?

Groetjes

• Petr°

Ligt er aan, wat je wilt. Als je wat meer het echte Egypte wil, dan moet je niet naar Sharm gaan. Want dat is toch wel de meeste Westerse plaats…

• René

Ligt er aan wat jullie allemaal willen gaan doen. Als je ook excursies naar de Nijlvallei wilt gaan maken zul je moeten kiezen voor Hurghada. Maar als je de ongelooflijk mooie Sinaï wilt gaan doen, dan is Sharm natuurlijk de beste uitvalsbasis. En als je puur voor het duiken/snorkelen gaat, dan is Sharm ook de beste plaats. Ook nagedacht over Dahab?

• Pieter

Ik vond Hurghada nogal teleurstellend, zodra je een voet buiten je hotel zet tenminste.

Het ‘oude’ dorp is Egypte op z'n slechtst. Je wordt er permanent van alle kanten belaagd door mensen die iets van je willen, namelijk je geld. Verder is er weinig pittoresk aan. Als je naar zee loopt, kom je op een lelijke kustweg met aftandse hotels, en dat is het dan.

Het ‘nieuwe’ centrum is eigenlijk niet veel beter; hooguit heb je hier iets modernere winkels en een paar ‘westerse’ restaurants zoals de McDonalds.

De luchthaven van Hurghada is verreweg het meest chaotische en overbevolkte vliegveld dat ik ooit heb gezien.

Over Sharm kan ik niet uit eigen ervaring spreken; ik heb wel gehoord dat het wat westerser is.

• Dick

Hoi. Zeker Hurghada. Van hieruit kun je erg goed met de boot voor een paar dagen naar Sharm.

Van daaruit kun je ook weer naar Dahab, excurcie op eigen gelegenheid naar de Mozesberg en de white-canyon, echt schitterend.

• rene

Als jullie hier van schrikken is el gouna een goed alternatief: rustiger, netter, en minder aggressieve verkopers. (over het oude dorp ,dahar, heb ik dezelfde mening als Pieter)

• Ingrid

Jammer dat je het zo hebt ervaren. Hurghada is inderdaad heel toeristisch en het wordt er niet beter op. Ik vind het de laatste paar jaar erg veranderd. Toch vind ik Dahar het leukste deel van Hurghada, juist omdat het nog enigzins authentiek is. Het opdringerige van de verkopers kom je echt overal in Egypte (en elders ter wereld) tegen waar veel toeristen komen… ook in Cairo en Luxor. Ik ging vaak in de straten lopen waar weinig toerisme was en daar kom je een heel ander soort Egyptenaar tegen….. super vriendelijk en behulpzaam en helemaal niet opdringerig. Heel confronterend ook om te zien hoe veel mensen daar leven, dan wordt je echt even met je neus op de feiten gedrukt… dat wij het echt wel heel erg goed hebben! Verder ligt het er altijd maar aan hoe je er zelf mee omgaat. Als ik moe of chagrijnig was dan kon ik ze allemaal wel schieten maar als ik in een vrolijke, rustige bui was dan had ik de grootste lol. Een stuk begrip is ook wel op z'n plaats… ten eerste zijn wij in hun ogen heel rijk (en dat zijn we ook als je ervan uitgaat dat sommigen slechts Eur30 per maand verdienen), ten tweede zijn bijna alle hotels all-inclusive geworden waardoor steeds minder mensen het hotel verlaten en tot slot hebben de toeristen zelf veel verpest door veel te hoge prijzen te betalen voor souveniers en busjes/taxi's.

• Jol

Ben het helemaal met Ingrid eens. Ik vind juist dat de laatste jaren ontzettend veel meer keus aan hotels, westerse restaurantjes zijn bijgekomen.

Hurghada is er voor mij erg op vooruit gegaan. Spullen en boodschappen die ik hier vroeger niet kon krijgen kan ik nu overal kopen. Dahar vind ik trouwens ook niet zo fijn meer maar daar is zoveel meer voor in de plaats gekomen.

Qua excursies volop keus, alle richtingen uit.

gr, Jol

• Ingrid

He Jol,

Ik heb het je al eens eerder gevraagd…. ken ik jou??? Ik heb namelijk ook 2x in Hurghada gewoond en gewerkt. Ben heel benieuwd!

Groetjes,

Ingrid