klimaat

• Ingrid

Oh ja, en als ze vragen “where are you from?” moet je met een zwoele, zachte stem zeggen “I am from heaven, really believe me!”. Echt heel grappig. Het gaat er vooral om dat je een onverwacht antwoord geeft op hun standaard vragen. Daar kunnen ze echt wel om lachen. En een beetje spiegelen… dus meegaan in hoe zij doen. Dat werkte vroeger bij mijn kleine neefje ook altijd goed ;-) ps Ik bedoel het niet denegrerend naar de Egyptenaren toe hoor. Ik vind ze echt wel aardig en lief, maar je moet ze gewoon even weten aan te pakken zodat je het zelf ook naar je zin hebt.

• Birgit Peijnenborg

hallo hallo,

hahah, leuk zeg om te verhalen te lezen. Ik ben van plan om eind augustus, (echt de laatste 2 weken van augustus).. met mijn vriend naar egypte te gaan. Wij gaan er heen om te duiken, te snorkelen en we willen heelveel piramides zien!! Nou is mijn vraag…

- Is het een beetje te doen eind augustus met het weer ?

- Waar kunnen we het beste heen gaan?

- Ik hoor allemaal hoe het is als je met meiden gaat, maar hoe is het als je als nederlands jong stel gaat… ik ben nederlands en hij is vietnamees

- Ojaaa… kun je in egypte met dolfijnen zwemmen ???

Alvast bedankt !

Birgit

• Birgit Peijnenborg

Oja, we weten nog niet waar we heen willen! Maar we willen heen waar we de activiteiten kunnen doen die ik net heb beschreven…

• Judith

Wij gaan waarschijnlijk donderdag 4 mei voor 8 dagen naar Hurghada, hotel Sea Gull Resort. Deze week gaan we boeken!!!

Heb er erg veel zin in. Hoelang is het eigenlijk vliegen??

• Ingrid

Leuk!! Ben jaloers… al ga ik waarschijnlijk zelf ook in die periode omdat ik het heerlijk weer vind (nog niet te warm) :-) Sea Gull ligt midden in Sakalla. Ik ken het hotel niet van binnen maar zal best goed zijn. Je hebt in ieder geval alles op loopafstand, ook kroegjes en de bekende disco-op-het-strand Papa's Beach Club.

Nogmaals wat de excursies betreft: Cairo, Luxor, duiken/snorkelen en de woestijn. Met welke touroperator gaan jullie? Let er namelijk vooral bij duiken op bij welke duikschool je gaat… ze zijn niet allemaal even goed. Maar ook voor andere excursies is het belangrijk om te kijken bij wie je boekt. Soms kun je voor de helft van het geld iets boeken bij een lokaal bureautje maar vraag jezelf wel af hoe dat kan (en nee, dat heeft weinig te maken met de inkomsten van je host-/ess). Tijdens mijn eigen vakanties heb ik heel verschillende ervaringen gehad. Zo zat ik eens (lekker goedkoop) in een minibusje naar Cairo… niet echt prettig bij een reis van 7 uur (maar desondanks de moeite waard!!).

• Ingrid

Hoi Birgit!

Als je naar Cairo wilt, kun je het beste naar Hurghada gaan. Het is dan nog steeds zo'n 7 uur rijden maar echt de moeite waard!!! En als je veel piramides wilt zien, kies dan een 2-daagse reis waarbij ze ook naar de trappenpiramide van Sakkara gaan. Niet veel reizen gaan daarheen (TUI deed dit wel). Ik vond het super!!! Je komt in een hele andere wereld terecht, mooi groen ook daar. Luxor is ook prachtig maar wel heeeeel erg warm in die periode. Het weer is best te doen hoor maar het is wel warm. Gelukkig is het een vrij droge warmte dus niet zo benauwd als in Nederland. Een paar tips: ga niet volop in de zon liggen, drink heel veel (lauw) water en muntthee, pas vooral op met alcohol en kijk uit met temperatuurswisselingen (bv airco).

Op je vraag hoe het is als jong stel kan ik je zeggen dat het niet veel anders zal zijn behalve dat je kan schermen dat je getrouwd bent (zeg dit liever dan dat je verkering hebt of samenwoont). Maar ook al loop je naast je man/vriend, je zult nog altijd veel aandacht krijgen van de mannen… het zuiderlijke temperament he ;-)

En tot slot over de dolfijnen… daar had ik eerder al iets over geschreven:

“In Egypte heb je (hopelijk) nog geen plekken waar je georganiseerd met dolfijnen kunt zwemmen. Maar je kunt ze zeker tegenkomen… als je geluk hebt!!! Mij is het al een paar keer overkomen, zowel met snorkelen als met duiken. Een geweldige ervaring. Hou er wel rekening mee dat het wilde dieren zijn, dat je ze niet mag aanraken en dat je ze zeker niet moet opjagen. Hoe lief ze ook zijn, ze kunnen ook agressief worden. Als ze contact willen, komen ze wel naar jou toe. Ik duim voor je dat je ze tegenkomt!”

• Birgit Peijnenborg

hallo Ingrid,

bedankt vor je tips ? Waarom moet je zeggen dat je getrouwd ben inplaats van gewoon verkering ? Is dat daar verkeerd dan ? Dus jij raad ons aan om naar hurhgada te gaan en vervolgens excursies te doen naar cairo en luxor ? en hoe is de warmte in hurghada dan als we eind augustus erheen gaan ? Oja, wij willen gaan duiken en snorkelen ? Raad je ons dan een duikpakket aan om van te voren te bespreken of gewoon daar ? micchien suggesties voor leuke niet dure resorts?

alvast bedankt, echt leuk die tips

birgit

• Ingrid

Hoi Birgit,

Inderdaad beter zeggen dat je getrouwd bent omdat ze daar meer respect voor hebben. Hun cultuur is veel traditioneler dan die van ons… met alle voor- en nadelen van dien. Het is heel dubbel hoor want veel Egyptische mannen leven zich flink uit op de westerse vrouwen (die zich gratis aanbieden en soms nog met geld/kadootjes op de koop toe). Daarentegen zal een Egyptisch meisje zich (meestal) pas aanbieden na een verloving/bruiloft. Heel begrijpelijk dus dat de mannen ons vaak als “hoeren” zien… maar dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben hoor.

Nogmaals wat het weer betreft: het is in augustus wel heel warm maar wel een ander soort warmte dan in Nederland. Ik ga zelf liever in mei/juni of oktober.

Voor duiken en snorkelen zit je helemaal goed in Hurghada. Er is wel al veel verpest (mensen die vissen voeren, op het koraal gaan staan, etc) maar er zijn nog zat mooie plekken! Let wel heel goed op bij welke duikschool je boekt want er zijn maar weinig goede duikscholen. Enkele aanraders zijn: Blue Paradise, Emperor Divers, Easy Divers, Blue Water…. en nog een paar.

Qua hotels vind ik het altijd heel moeilijk adviseren want ik weet niet wat je zoekt en wat je wilt betalen. Zelf vind ik Arabia Beach Resort, Hilton Resort en Grand Plaza erg leuke hotels. Maar er zijn er zoveel…. voor elk wat wils!

Succes met je keuze!

• Ingrid

ps je kunt inderdaad vaak goedkoper uit zijn als je vanuit nederland een duikpakket boekt… maar let dan wel goed op bij welke duikschool dit is!

• petra

waarom vertellen dat je getrouwd bent ben zelf 14 maal in egypte geweest met mijn vriend en ze hebben daar helemaal geen probleem mee ze zullen hooguit vragen waarom je niet getrouwd bent als je dan vertelt dat dat in europa normaal is vinden ze dat ook oke ze weten wel wat er in europa te koop is want ze gaan toch het hele jaar met europeanen om denk niet dat die mensen daar gek zijn alleen is het in hun cultuur verboden