klimaat

• carola~kyra~yanou~

Hoi allemaal,

Wij zijn van plan om begin mei op vakantie te gaan.

Nu hebben wij gekeken naar het klimaat in dit land, en tot onze verbazing zien wij hier verschillende temperaturen bij staan. Kan iemand ons vertellen hoe warm het daar is begin mei????

Is het ook aantrekkelijk voor 2 meiden om hun vakantie daar door te brengen???

Alvast bedankt!!

Groetjes Judith en Carola

• René

Het ligt er aan wat je gaat doen. Als je de klassieke route langs de Nijl gaat doen, dan is mei niet de beste tijd. In luxor en Aswan kan het dan goed heet zijn, een droge warmte en dat maakt het draaglijk, maar wees niet verbaasd als het is het zuiden 42 a 44 graden is. En dat is heet! Het noorden is wel te doen, zeker steden als Alexandrië zijn dan gewoon heerlijk. De allerbeste periode is november, maar dan moet je natuurlijk maar net kunnen.

In principe kun je goed op pad met 2 meiden, als je tegen de mannelijke aandacht die je overal zult krijgen kunt. Als de zelf de lol d'r van in kunt zien, en d'r met de Egyptenaren grappen over kunt maken, is het eigenlijk alleen maar leuk. Je hoeft in Egypte niet bang te zijn om aangerand of erger te worden, het is puur verbaal en zeer direct. Als je zelf direct terug bent, zonder kwaad te worden, is het heel goed te doen. En je kunt het natuurlijk positief zijn, een reisje door Egypte is hartstikke goed voor het ego!

• carola~kyra~yanou~

Bedankt voor de tip!!! Onze beslissing is genomen… Egypte, here we come!!

• René

Good for you! Ben jaloers… Hoe lang gaan jullie, wat willen jullie gaan zien, hoe staat het met het budget? Vertel!

• Ingrid

Graag wil ik even reageren of het verhaal van Rene. Tot mijn grote spijt moet ik zeggen dat sommige Egyptische mannen steeds handtastelijker worden…. en ik spreek helaas uit eigen ervaring. Begrijp me niet verkeerd: ik wil niet zeggen dat Egypte gevaarlijk is, in tegendeel! Ik voel me daar nog altijd veiliger op straat dan in Nederland. Het is echter zo dat de mannen daar ons westerse vrouwen als makkelijke prooi zien. Dit heeft alles met cultuurverschillen te maken maar vooral ook omdat veel westere vrouwen naar Egype gaan voor de mannen. Ik begrijp het maar praat het zeker niet goed. Ze moeten natuurlijk gewoon van je afblijven als je daar niet van gediend bent!!! Wees heel assertief (voor ons voelt dat soms als onbeschoft), wees zuinig met oogcontact, hou afstand en hou er rekening mee dat daar andere waarden en normen gelden (ga bv. niet zomaar zonder bedoelingen met een man iets drinken of eten want daar zien zij toch vaak meer in). Probeer te genieten van de aandacht (je gaat het nog missen zodra je terug in Nederland bent, haha) en anders gewoon lekker arrogant doen. Ze hebben vaak standaard zinnen zoals “you are too beautiful, really believe me”. Best leuk om te horen maar na een tijdje wordt je het waarschijnlijk zat. Mijn antwoord was dan “yes, I know!”. Met een grote glimlach kon ik dan gerust doorlopen. Humor is je beste wapen!

• Ingrid

ps En als ze “per ongeluk” toch aan je zitten (ja, gebeurt echt steeds vaker), scheld ze dan helemaal verrot, geef ze een flinke knal en/of een trap op een pijnlijke plek. Humor is dan wel je beste wapen maar als ze over de grens gaan, mag je daar echt wel iets mee doen. En wat ik persoonlijk heel fijn vind in Egypte is dat als er iets gebeurt en je maakt stennis, het hele dorp erop afloopt en zich ermee bemoeit. In dat opzicht hoef je dus echt niet bang te zijn!

• Judith

Hoi Ingrid,

bedankt voor de tips!! Je zult nu wel denken, hé een andere naam, maar ik ga dus samen met Carola naar Egypte. We laten de mannen lekker een keertje thuis…

We zullen ons wel vermaken daar. Heb je nog tips voor leuke excursies??

Groetjes Judith

ps: Carola, heb echt veel zin!!

• Judith

Hoi René,

Wij zijn van plan om 4 mei weg te gaan en dan 8 dagen. En als ik heel eerlijk ben, hebben we vandaag pas besloten om naar Egypte te gaan!! Dus we hebben ons nog niet echt geörienteerd. Heb je nog tips!!!!!!

Groetjes Judith en natuurlijk ook van Carola

• Ingrid

Hoi Judith & Carola,

Nou, uit jullie reactie te merken zullen jullie het wel redden daar! Ik ben 2x met mijn zus op vakantie geweest in Hurghada en heb daar de grootste lol gehad (2 weken buikpijn van het lachen, juist ook door de mannen daar… met respectvolle humor kom je echt een heel eind en inderdaad anders heel assertief zijn). Daarna heb ik er 2x voor een paar maanden gewoond en gewerkt. Toen kon ik soms iets minder lachen en me meer ergeren maar dat lag ook vaak aan mijn eigen stemming. Ik vind Egypte echt 1 grote spiegel voor jezelf qua inlevingsvermogen, geduld, begrip, materialisme, etc. De Egyptenaren zijn (buiten de rotte appels) van nature heel vriendelijk en behulpvol maar hou er rekening mee dat ze je soms van de wal in de sloot helpen. Haha. Een goede vriendin van mij die daar al jaaaaaaaren woont gaf eens het volgende voorbeeld: Als je de weg vraagt, willen ze je graag helpen. Ze zullen niet snel zeggen dat ze het niet weten maar je liever de verkeerde kant opsturen. Dat is niet rot bedoeld, het is juist goed bedoeld…. alleen begrijpen wij dat niet :-)

Wat excursies betreft kan ik je Cairo, Luxor, duiken, snorkelen, woestijntrip (jeep of quad) aanraden. Maar waar gaan jullie eigenlijk heen en voor hoe lang? Dat is namelijk wel bepalend wat betreft Cairo en Luxor.

Ik wens jullie in ieder geval heel veel plezier!!!

ps wanneer gaan jullie?

• René

Misschien een handige tip: draag een trouwring. Als getrouwde vrouw krijg je in Egypte meer respect. Ik ken mensen die zelfs een mapje foto's met hun ‘kinderen’ bij zich hadden. Klinkt stom, werkt wel!