nieuws egyptische ponden

• Inge

Hoi prikbordbezoekers,

Wij werden net (15 min geleden) gebeld door ons reisbureau met het volgende nieuws:

Het wordt aangeraden om vanuit Nederland travelerchecks en/ of euro's mee te nemen, omdat ze in egypte schijnbaar van toeristen geen Egyptische ponden meer ontvangen.

Het heeft dus ook weinig zin om te pinnen, want er komen alleen Egyptische ponden uit.

Elk reisbureau heeft hier schijnbaar een brief over ontvangen.

Ik vind het toch een apart verhaal… dat betekent dus ook dat je overal perse euro's moet terugkrijgen. Wie weet hier meer van???

Gr. Inge

• Gipsy

Je hebt deze topic gecrosspost ook op een ander prikbord. Misschien ook eens op het Hurghadaprikbord proberen, daar is Jol regelmatig te vinden die in Hurghada woont en veel weet over de reiswereld ter plekke, waarschijnlijk kan ze wel een betrouwbaar antwoord kan geven op jouw vraag.

• Wilma V.

Heb net via internet contact gehad met iemand die in de reiswereld in Egypte werkt en ook daar woont.

Haar info. is:

"Dit klinkt heel erg als het bericht van 2 jaar geleden en waar maar ca. 1 a 2 maanden aandacht aan werd besteed.

Vraag even aan je reisburo van wanneer dit bericht is.

Zou een beetje raar zijn, dat zou betekenen dat ik ook niet meer in ponden kan betalen. Beetje vreemd, ik heb niet anders en zou niet weten hoe ik aan euro's moet komen hier.

Als dit bericht inderdaad in is gegaan vanaf het moment (ik geloof) 1 april 2003 dan kun je het als niet geldig beschouwen. Dat is de Egyptische wetgeving en die wordt op dit gebied (en meerdere) praktisch niet nageleefd. Je kunt dan ook praktisch alles gewoon met ponden betalen.

Dit is een noodkreet geweest en niet meer geldig.

• pieta

hebben dit bericht ook al eerder gelezen zijn in november nog in egypte geweest en gewoon met ponden betaald kan ook gewoon ponden pinnen

• Jol

Het klopt dat de regel moet zijn dat de hotels geen ponden meer aannemen.

Echter in de praktijk betalen de klanten ook nog gewoon met ponden. Meestal betalen klanten hun rekening aan het einde van de vakantie toch per card of met dollars of euros. Tot nu toe heb ik geen moeilijkheden ondervonden met dergelijke betalingen.

gr, Jol

• Martine

In 2003 was er ook een regel dat toeristen de eindafrekening in het hotel slechts met Euro's, Dollars, Credit Card, etc konden voldoen. Enkele hotels hielden zich hieraan (nog steeds) maar lang niet alle hotels. Buiten de hotels kon je wel gewoon met Egyptische Ponden betalen. Ik denk haast dat ze het nu over diezelfde regel hebben.

• Jacqueline

Hoihoi

Ben van 1 tot en met 10 december op rondreis geweest met enkele dagen rode zee. Vooraf werd gemeld dat op de boot alleen in Euro's kon worden betaald. Echter hebben wij in Ponden betaald. In het hotel in Cairo hing een bordje dat we alleen in Euro's of Dollars konden betalen. Echter hebben wij daar ook in Ponden afgerekend. Oh de Ponden waarmee we hebben betaald hebben we gewoon in Luxor en in Cairo uit de muur getrokken.

Natuurlijk vinden ze het prettig als je in Euro's betaald omdat dit een harde valuta is maar wel opletten dat je de juiste prijs betaald !!!!

Groetjes Jacqueline :-)