tour door witte en zwarte woestijn

• Natasha

Ik heb hier al eerder wat gepost, maar ik heb nu opnieuw jullie hulp nodig :D

Ik ga met de kerst naar egypte en dan nemen we de bus naar de bahariya oase. We willen dan (met 4 mensen) een tour van 2 dagen doen door de zwarte en witte woestijn (met een overnachting, ik weet dat het koud kan zijn). Nu las ik in de lonely planet dat een auto ongeveer 100 euro kost (met maximaal 4 mensen). Ik heb een e-mail gestuurd naar een man die daar een hotel heeft en die tours aanbiedt, en ik kreeg te horen dat het 100 euro per persoon is. Ik heb het vermoeden dat ze het gewoon proberen maar ik wil het graag zeker weten. Als het namelijk 400 euro kost met 4 man, gaan we niet naar de oase, omdat het te duur is. Als iemand het weet (meesten gaan niet naar de westelijke woestijn), wil je alsjeblieft even reageren en mij laten weten wat een normale prijs is?

Heel erg bedankt alvast,

Groetjes Natasha

• Gipsy

Voor een tour van 2 dagen en een overnachting ind e woestijn met picknick/maaltijden all-in met jeep, chauffeur en gids is dit toch echt een heel redelijk bedrag volgens mij.

het is wel zo dat prijzen in Egypte afhankelijk zijn van meerdere factoren, zoals oa jouw onderhandelingstalent enzo, maar ik denk dat je ter plekke niet echt veel goedkoper zo'n tour zult kunnen regelen. Je gaat niet echt in een gunstige periode, de kerstvakantie is een drukke periode en dus betaal je meer.

En vergis je niet, de western desert wordt steeds toeristischer en met de komst van de toeristen weet men de prijzen ook wel bij te stellen!

Wij hebben vorig jaar ook zo'n beetje deze bedragen betaald, maar het was zeker de moeite waard en een ervaring die ik voor geen geld zou willen missen.

• Natasha

Hoi Gipsy,

Bedankt voor je reactie? Met hoeveel personen waren jullie dan om die tour te doen? Ook met 4 of met minder? Want 400 euro voor een auto (met gids/chauffeur) mag het misschien waard zijn, maar als het geld er niet is houdt het wel op. Ik kan me voorstellen dat het duurder is maar ik schrok wel van het prijsverschil. Ik ben nu aan het nadenken of we wel naar de oase moeten gaan want 5 uur in de bus om erachter te komen dat we de tour niet kunnen betalen lijkt met niet zo'n goed idee.

Bedankt in ieder geval voor je reactie!

Groetjes Natasha

• Natasha

Ik zat nog even te kijken, ik zie zelfs dat het volgens de Lonely Planet (gepubliceerd 2004) ongeveer 60-80 euro moet kosten voor 2 dagen per auto. Is het dan echt niet goedkoper dan 400 euro tegenwoordig?

• Gipsy

Wij waren gemiddeld zo'n 125 euro per dag kwijt met 2 personen .

Een vaste, juiste prijs noemen blijft altijd moeilijk in Egypte. Met wat geluk en onderhandelingstalent zal het best voor wat minder kunnen, maar het blijft zo dat je in een drukke periode daar bent. De prijzen die lp noemt, daar geloof ik persoonlijk niet in, tenminste niet als je als ‘onwetende’ toerist voor een paar dagen daar bent en zeker niet bij vooraf reserveren.

Het kan geen kwaad om toch eens te gaan kijken en ter plekke de onderhandelingen aangaan, misschien heb je geluk. De reis met het openbaar vervoer kost bijna niks, dus als je de tijd hebt kun je de gok best wagen lijkt mij zo. Zelfs als je besluit om niet de woestijntoer met een jeep te maken is Bahariya en Bawiti ook zeker de moeite waard en hoeft niet veel te kosten. In de oase zelf kun je dan ook met openbaar vervoer of een taxi of misschien wel een lift krijgen naar bv de gouden mummies, Alexander de Grote tombes, de palmentuinen, hotsprings, zoutmeer en ook de zwarte bergen zijn vlakbij.

Alleen een wandeling door de oase is al zeer de moeite waard en hoeft helemaal niet veel te kosten.

Je kunt het eigenlijk zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt..

Als je de tijd hebt zou het echt doodzonde zijn om het bij voorbaat af te blazen, zeker als je deze regio graag wilt zien en beleven. Wie niet waagt, die niet wint en je hebt toch niks te verliezen.

Hoe lang zijn jullie eigenlijk in Egypte en wat staat er verder nog op het programma?

• Natasha

Hoi Gipsy,

Alweer bedankt voor je reactie. We gaan voor 2 weken naar Egypte, en we willen erg graag de woestijn in en naar de oase, vooral om eens wat anders te zien (lijkt me echt geweldig, ik hou van woestijnen, tijdelijk dan;)) dan tempels aan de nijl. We gaan naar Cairo, Luxor en dan nog een paar dagen naar Hurghada. Wegens tijdgebrek gaan we niet naar Aswan maar liever naar de oase. Ik wil het niet vooraf boeken maar wilde eens weten wat ze vragen. Bij een ander hotel bieden ze de tour aan voor 70 US dollar (ong 55 euri op het moment) per persoon inclusief een nacht in het hotel in de oase en de heen en terugreis naar cairo. Ik denk dus dat het daar wel moet lukken voor een wat schappelijkere prijs dan 400.

Kan je eventueel ook de witte en zwarte woestijn in 1 dag doen? Is wel erg kort toch? (heel veel tijd hebben we niet natuurlijk, maar ik wil het wel goed doen allemaal)

• Gipsy

Hey Natasha, bij welk hotel heb je die tour gevonden? Dat is idd wel erg interessant en dan ook nog de transfers van en naar Cairo inbegrepen?. Ik ben benieuwd, dat lijkt me wel wat. Met een gunstig geprijsde (last minute) vlucht kun je zo heel betaalbaar een weekje tussendoor naar de woestijn. Als je er eenmaal bent geweest ben je verkocht en kom je zeker terug.

Heb je een website van dit hotel, of hoe heb je dit gevonden?

Ik weet niet wat je precies bedoeld met de witte woestijn, maar de black mountains liggen in/aan de rand van Bahariya, daar kun je vanuit het dorp zo naartoe lopen. Dat zou je in een dag kunnen combineren met een tour door de crystal desert, echt fantastisch en nog niet zo toeristisch.

Abitat, waar je die bekende ‘paddestoelen’ kalkformaties vindt ligt wat verder weg.

Vanaf het moment dat je de drukte in Cairo verlaat rijdt je honderden km tot aan Bahariya door de woestijn.

Om het echt goed te doen heb je natuurlijk meer tijd nodig dan een paar dagen, in de woestijn kun je uiteraard geen grote afstanden afleggen in korte tijd. Eigenlijk zou je in alle rust moeten kunnen genieten van al het prachtigs wat de woestijn te bieden heeft.

Nog veel plezier met de laatste voorbereidingen.